شناسهٔ خبر: 14187 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام آمادگی مرکزدایره‌المعارف بزرگ اسلامی برای خاکسپاری فرای در اصفهان

رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نامه‌هایی جداگانه به رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و استاندار اصفهان، خواستار همکاری و مساعدت لازم از سوی دولت برای تحویل گرفتن پیکر، خاکسپاری و ساخت مقبره برای ریچارد فرای ایرانشناس آمریکایی شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ریچارد نلسون فرای ایرانشناس برجسته و بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه‌های کلمبیا و‌هاروارد بود. او نوشته‌های فراوانی درباره تاریخ ایران داشت. از فرای به عنوان برترین ایرانشناس معاصر جهان یاد می‌شود. وی دکترای تاریخ خود را از دانشگاه‌ هاروارد در سال ۱۹۴۶ دریافت کرد که رساله دکترای او درباره تاریخ بخارا بود. ریچارد نلسون فرای از سال ۱۹۷۰ تا ۷۶ استاد میهمان دانشگاه شیراز بود.

ریچارد فرای پیشتر اعلام کرده بود که پس از مرگش، او را در حاشیه زاینده رود اصفهان دفن کنند. او روز پنجشنبه هفتم فروردین ماه در سن ۹۴ سالگی در شهر بوستون آمریکا درگذشت.

کیانوش کیانی هفت لنگ مشاور امور بین‌الملل و مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی در این باره گفت: شادروان ریچارد فرای در سالها پیش، رئیس مرکز، سیدکاظم موسوی بجنوردی را وصی خویش قرار داده بود و ضمن مذاکره با استاندار وقت آن زمان شهر اصفهان، مقرر شده بود که پیکر ایشان پس از مرگ، در اصفهان و کنار مزار آرتور پوپ دفن شود.

وی ادامه داد: امیدواریم که دولت در انتقال جنازه از آمریکا به ایران همکاری کند و پس از آن، مرکز در اجرای بقیه امور از جمله تحویل پیکر، خاکسپاری و ساخت مقبره برای این دانشمند ایرانشناس فقید تلاش خواهد کرد.

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز افزود: آقای بجنوردی رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در نامه‌هایی جداگانه خطاب به رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و استاندار اصفهان، خواستار همکاری و مساعدت لازم از سوی دولت در این زمینه شده است.

متن نامه‌های مذکور به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

پس از تقدیم سلام، چنانکه مستحضرید، استاد برجستۀ ایران‎شناس، ریچارد نلسون فرای اخیراً درگذشته است. مشارالیه را بی‎گمان جنابعالی می‎شناسید و با آثار گرانبهای ایشان دربارۀ تاریخ و فرهنگ و زبان و ادب ایران، همچون تاریخ باستانی ایران، بخارا، میراث آسیای مرکزی، میراث ایران، و دهها کتاب و مقالۀ مهم دیگر آشنا هستید. چند سال پیش، پس از آنکه شادروان ریچارد فرای اینجانب را وصی خود قرار داد، در معیت ایشان به اصفهان رفتیم و ضمن مذاکره با استاندار وقت آن شهر، مقرر شد پیکر ایشان پس از مرگ، در اصفهان و کنار مزار آرتور پوپ دفن گردد. بنابرین مستدعی است اجازه و دستور فرمایید پیکر آن استاد برجسته به ایران حمل و در موضع تعیین شده به خاک سپرده شود. مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، ساخت مقبره‌ای کوچک و مناسب برای آن شادروان را تقبل خواهد کرد.

کاظم موسوی بجنوردی

رئیس مرکز

۱۸/۰۱/۱۳۹۳

.......................

جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف

وزیر محترم امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران

پس از تقدیم سلام، چنانکه مستحضرید، استاد برجستۀ ایران‎شناس، ریچارد نلسون فرای اخیراً درگذشته است. مشارالیه را بی‎گمان جناب‎عالی می‎شناسید و با آثار گرانبهای ایشان دربارۀ تاریخ و فرهنگ و زبان و ادب ایران، همچون تاریخ باستانی ایران، بخارا، میراث آسیای مرکزی، میراث ایران، و دهها کتاب و مقالۀ مهم دیگر آشنا هستید. چند سال پیش، پس از آنکه شادروان ریچارد فرای اینجانب را وصی خود قرار داد، در معیت ایشان به اصفهان رفتیم و ضمن مذاکره با استاندار وقت آن شهر، مقرر شد پیکر ایشان پس از مرگ، در اصفهان و کنار مزار آرتور پوپ دفن گردد. بنابرین مستدعی است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ شود تا پیکر آن شادروان از بیمارستانی در بوستون آمریکا به ایران منتقل گردد. مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی بقیۀ امور، از تحویل پیکر استاد در فرودگاه تا خاک‎سپاری مشارالیه در اصفهان را برعهده خواهد گرفت.

کاظم موسوی بجنوردی

رئیس مرکز

۱۸/۰۱/۱۳۹۳

.......................

جناب آقای رسول زرگرپور استاندار محترم اصفهان

پس از تقدیم سلام، چنانکه مستحضرید، استاد برجستۀ ایران‎شناس و صاحب آثار مهم و گرانبهای متعدد دربارۀ جهان ایرانی، ریچارد نلسون فرای اخیراً درگذشته است. چند سال پیش، پس از آنکه شادروان ریچارد فرای اینجانب را وصی خود قرار داد، در معیت ایشان به اصفهان رفتیم و ضمن مذاکره با استاندار وقت آن شهر، مقرر شد پیکر ایشان پس از مرگ، در اصفهان و کنار مزار آرتور پوپ دفن گردد. بنابرین مستدعی است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ شود تا پیکر آن شادروان پس از انتقال به اصفهان، زیرنظر و کارداری مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در محل مورد نظر به خاک سپرده شود. این مرکز ساخت مقبره‌ای مناسب برای آن شادروان را تقبل خواهد کرد. موجب سپاس است اگر نظر خود را اعلام فرمائید.

کاظم موسوی بجنوردی

رئیس مرکز

۱۸/۰۱/۱۳۹۳

نظر شما