شناسهٔ خبر: 14193 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارآمدی نخبگان در اقتصاد و فرهنگ

عضو شورای بنیاد ملی نخبگان با تحلیل نامگذاری سال 93 به عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: محور سه عامل مطرح شده در این نامگذاری نیروی انسانی است و مسلما نیروی انسانی نخبه و جوان، برای تحقق بخشیدن به این شعار ، کارآمدی و تاثیرگذاری مضاعف دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ سیدحمید جمال الدینی افزود : در مدیریت جهادی که مطلوب مقام معظم رهبری است استفاده از نیروی نخبه سبب می شود در کمترین زمان و با کمترین هزینه به نتیجه ای مطلوب برسیم چون نخبه های جوان، خلاق هستند و راه های میانبر را برای اجرایی کردن طرح های جهادی می شناسند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد یکی از اهداف اساسی این نامگذاری تاکید آن بر چند محور به جای یک محور است. ایشان در صحبت خود هشدار داده اند برای توسعه پایدار باید بر محورهای متعددی همچون اقتصاد و فرهنگ تکیه کرد و صرفا تمرکز بر یک محور برای توسعه یافتگی کافی نیست و باید از منابع گوناگون برای پیشرفت کمک گرفت.

جمال الدینی یادآور شد: در این میان توجه به قشر متوسط جامعه به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه باعث جلوگیری از دو قطبی شدن جامعه و حذف آنها به عنوان عاملی برای ثبات جامعه و توسعه یافتگی آن است، زیرا طرح های توسعه اقتصادی بدون توجه به نیازهای واقعی این قشر و توسعه آن منجر به ایجاد هزینه های مضاعف پنهانی در مقابل سود ظاهری می شود. در این میان تاکید مقام معظم رهبری بر علم و فناوری و بنیان خانواده از این زاویه دید نیز قابل تامل است.

وی با اشاره به این نکته که توجه نخبگان به اقتصاد می تواند با توجه ویژه به حوزه شرکت های دانش بنیان و اقتصاد دانش محور اجرایی شود، یادآور شد: عزم ملی با وجود میزان بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی و اعتماد حوزه های اقتصادی به این گروه می تواند زمینه های یک تحول مهم را ایجاد کند.

مشاور توانمند سازی و نوآوری در امور نخبگان همچنین با تاکید بر بخشی از نامگذاری سال ۹۳ درباره فرهنگ اظهار کرد: نخبگان در این زمینه نیز تاثیر به سزایی در تبیین باورها و ارزش های مردم دارند و می توانند با شیوه های سریع و خلاقانه، بر فرهنگ عمومی جامعه اثر بگذارند.

جمال الدینی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد توسعه فرهنگی می تواند همزمان یا مقدم بر توسعه اقتصادی صورا گیرد و بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی، نتیجه مطلوبی از طرح های توسعه اقتصادی حاصل نمی شود. اگر بخواهیم در جامعه، علم و دانش را به عنوان یک ارزش برای دست یافتن به پیشرفت اقتصادی مشروع نهادینه کنیم راهی جز ارتقاء فرهنگی و این بینش عمومی در سطح جامعه نداریم.

وی درباره ارتباط حوزه فرهنگ و لزوم حرکت نخبگان در این بخش اظهار داشت: فرهنگ نخبگی به این معناست که از دانش و مهارت برتر برای رفع نیازهای کشور استفاده شود و در این میان تنها نمره و رتبه دانشگاه ملاک نباشد. مقالات بیشمار اگر نتواند مشکلات کشور را حل کند دردی از جامعه دوا نخواهد کرد. ضمن اینکه توجه به نخبگان هم می تواند به انگیزه های این افراد در حل مشکلات کمک کند. 

نظر شما