شناسهٔ خبر: 14315 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه «مبانی عمومی انسان شناسی هنر» برگزار می‎شود

کارگاه «مبانی عمومی انسان شناسی هنر» در خانه هنرمندان ایران برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خانه هنرمندان ایران؛ معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان و سایت «انسان شناسی و فرهنگ"» کارگاه مبانی عمومی انسان شناسی هنر را با تدریس ناصر فکوهی برگزار مي کنند:

انسان شناسی هنر به صورت متعارف به تحلیل انسان شناختی جوامع غیر اروپایی و «دوردست» یا جوامع غیر شهری و روستایی  می پرداخته و این گرایش در آن جنبه غالب دارد. اما در این کارگاه هدف ارائه نگاهی به  هنر معاصر و عمدتاً هنر تجسمی (نقاشی و مجسمه سازی)  از خلال  انسان شناسی است. تمرکز کار این کارگاه  بر موضوع رابطه  هویت  با هنر معاصر و نیز رابطه هنر معاصر با هنر  جوامع غیر اروپایی است. بنابراین بخشی از کارگاه  نیز به همان موضوع کلاسیک انسان شناسی هنر می پردازد اما  تحلیل ها  لزوماً بر تحلیل های  جریان عمومی  انسان شناسی هنر تعلق ندارد و به  حوزه های کاربردی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موضوع هنر می پردازد. مخاطبان این کارگاه عمدتاً کنشگران هنر (نقاشان، مجسمه سازان و...) و سپس  کشنگران، دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم اجتماعی که  مایل به آشنایی با حوزه هنر باشند، هستند. هدف آن است که آنها با دیگاه های علوم اجتماعی به طور عام و انسان شناسی به طور خاص نسبت به پدیده هنر آشنا شوند.

 

کارگاه همچنین مقدمه ای است برای ادامه همکاری آن گروه از این کنشگران که بخواهند تجربه ای در زمینه گسترش دانش و کنش خود در عرصه علوم اجتماعی و از خلال  نظام های نوشتاری و تحلیلی داشته باشند. شرکت کنندکان در کارگاه افزون بر دریافت  گواهی نامه از خانه هنرمندان و سایت "انسان شناسی و فرهنگ"، می توانند وارد تعامل  با  سایت "انسان شناسی و فرهنگ" شده و  تجربه خود را در کارگاه با مشارکت در یک تجربه نوشتاری و تحلیلی در سایت ادامه دهند و همچنين آن را در قالب نشست های تخصصی مشترک با سایت "انسان شناسی و فرهنگ" و معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان در خانه هنرمندان ارائه دهند.

 

کارگاه در دو روز،  در ۱۶ ساعت و ۸ جلسه ارائه می شود که شرح آن در زیر  ارائه می شود:

جلسه اول: آشنایی با انسان شناسی فرهنگی، انسان شناسی تصویری و انسان شاسی هنر به طور عام

جلسه دوم: نگاهی تاریخی  به تحول مفهوم هنر  و نمونه های آن در فرهنگ های گوناگون جلسه سوم: نظریات انسان شناسی هنر و مباحث مورد مناقشه

جلسه چهارم: هنر و مفهوم هویت

جلسه پنجم: شکل گیری اجتماعی – فرهنگی  هنر و  هنرمند 

جلسه ششم: هنر و نظام های اقتصادی 

جلسه هفتم: هنر مناسک و نظام های باوری، اعتقادی و دینی

جلسه هشتم: هنر، نظام اقتصادی و بازار

نتیجه گیری: آینده هنر در فرایند جهانی شدن

 

زمان: پنج شنبه و جمعه 18 و 19 اردیبهشت ماه –  ساعت ۱۱صبح تا ۸ شب

مکان: خانه هنرمندان ایران، سالن استاد اميرخانی

 

شماره تماس براي پيش ثبت نام :۸۸۳۱۰۴۶۳

از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰

مهلت ثبت نام: از شنبه ۱۶ فروردين ماه تا پنج شنبه ۱۱ اردی بهشت ماه

نظر شما