شناسهٔ خبر: 14364 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابوترابی‎فرد: نقطه مطلوب نظام، تبدیل شدن به مرجع علمی دنیا است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخشش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های بزرگ دنیا، گفت: این موقعیت، نقطه مطلوب نظام جمهوری اسلامی نیست، بلکه باید به مرجع علمی دنیا تبدیل شویم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه نهمین مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، گفت: موجب افتخار و سربلندی است که دانشگاه آزاد با یک کارنامه درخشان علمی و مدیریتی امروز سکان‌دار برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ با حضور بیش از ۲۲ کشور، دانشگاه‌های داخلی و آموزشگاه‌های علمی کشور است.

وی افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، توسعه  علمی کشور و تبدیل شدن به یک مرجع علمی در کمتر از نیم قرن است و خوشبختانه امروز موقعیت شایسته‌ای را کسب کرده‌ایم و دانشجویان ما به عنوان صاحبان اندیشه در رشته‌های الکترونیک و هوش مصنوعی در جهان شناخته می‌شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به دانشجویان و چهره‌های علمی کشور گفت: ما امروز شاهد درخشش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های بزرگ دنیا هستیم. اما این موقعیت، نقطه مطلوب نظام جمهوری اسلامی نیست، بلکه باید به مرجع علمی دنیا تبدیل شویم. باید کشورهای دیگر برای رسیدن به دریای علم با زبان فارسی آشنا شوند؛ این افق با انرژی ای که در شما مشاهده می شود به طور یقین دست یافتنی است.

ابوترابی با ستایش توانایی جوانان ایرانی افزود: دست یافتن به دریاچه های حوزه ی دانش جهان در شرایط تحریم به شدت مشکل است. در برخی علوم مانند هسته ای و هوافضا سال ها است که در محاصره و تحریم هستیم، حتا نیروگاه هسته‌ای ایران را تحریم کردند. اما با اراده استادان و دانشجویان ایرانی در میان ناباوری کشورهای جهان به یک قدرت علمی و هسته‌ای تبدیل شده ایم که میانگین سنی این دانشمندان کمتر از  ۲۶ سال است.

وی خاطرنشان کرد: استادان ما تمام مدارج علمی را در ایران طی می‌کنند، یعنی ایران در موقعیتی قرار گرفته  که بزرگ ترین دانشمندان هسته ای را تربیت می‌کند و دانشگاه‌های معتبر ما امروز در جهان به عنوان یک نشان علمی برتر شناخته می‌شوند؛ این‌ها شعار نیست و واقعیت‌های امروز ایران است که آینده کشور را ترسیم می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر می بینید در دنیای امروز دانش به یک ابزار برای افزایش نظام سلطه تبدیل شده، به دلیل فاصله گرفتن از اخلاق است. ما باید بر پیوند علم و دین پافشاری کنیم. علم می تواند معضلات سیاسی و اجتماعی را حل کند و به رشد جامعه بشری منجر شود به شرطی که بر پایه ی اخلاق بنا شده باشد.

ابوترابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش اقتصاد در دنیای امروز گفت: قدرت اقتصادی نقش زیادی در قدرت ملت‌ها ایفا می کند و ما هم برای این که بتوانیم کشور قدرتمندی باشیم باید اقتصاد پویا و قوی‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر امروز در مذاکرات ۱+۵ یک سو ما قرار داریم و سوی دیگر شش قدرت دنیا، یعنی قدرت ما در این معادله توازن ایجاد کرده این قدرت سیاسی که امروز عامل امنیت و استقلال است باید به یک قدرت اقتصادی بزرگ هم تبدیل شود، هر کدام از این‌ها یک بال برای پرواز در دنیای امروز هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: امروز علم و فن آوری میزان قدرت اقتصادی را تعیین می کند، بنابراین باید به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم و فاصله بین تولید علم و تبدیل علم به فن آوری را به حداقل ممکن کاهش دهیم که به یاری خداوند و عزم استادان و دانشجویان این مرز و بوم و هدایت‌های مقام معظم رهبری این امر دور از دسترس نیست.

نظر شما