شناسهٔ خبر: 14401 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احمد مسجدجامعی از نمایشگاه هنرمندان خودآموخته دیدن کرد

رییش شورای شهر تهران از نمایشگاه هنرمندان خودآموخته بازدید کرد و در بخشی از این دیدار احمد نادعلیان پیشنهاد خرید آثار این نمایشگاه را به عنوان هدایایی که نهاد‌ها به افراد یا سازمان‌های دیگر اهدا می‌کنند، مطرح کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ بعدازظهر شنبه، ۲۳ فروردین احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران از نمایشگاه هنرمندان خودآموخته که در خانه هنرمندان برپاست، دیدن کرد.

او ضمن بازدید از تمام گالری‌هایی که به این نمایشگاه اختصاص پیدا کرده و صحبت با هنرمندان حاضر در این رویداد گفت: نمایشگاه خوبی بود. خیلی خوشحالم که هنرمندانی که دارای خلاقیت و نوآوری در آثارشان هستند اما کمتر شناخته شده‌اند، در این نمایشگاه حضور دارند.

او ادامه داد: این هنرمندان افراد قانعی هستند که حتی برخی از آن‌ها کارگاهی برای تولید آثارشان ندارند اما از نقاط مختلف ایران در این نمایشگاه گرد آمده‌اند تا بازتاب دهنده هنر بومی سرزمین خود باشند. این حرکت بسیار ارزشمندی است و با دیدن این نمایشگاه بسیار خوشحال شدم. به کسانی که این کار را سامان دادند، تبریک می‌گویم و امیدوارم امسال که قرار است که فرهنگ و اقتصاد در یک بهم پیوستگی بیشتر حمایت شود، شرایط مناسبی برای حمایت از این هنرمندان ایجاد شود.

مسجدجامعی سپس به تاثیر این اتفاق اشاره کرد: چنین نمایشگاه‌هایی، فرهنگ و هنر ایران زمین را بازتاب می‌دهند و هم می‌توانند پایه‌ای برای گذران زندگی باشند. در واقع کار اقتصادی هم به شمار می‌روند.

همچنین رئیس شورای شهر تهران از آثار زنان جزیره هرمز که در گالری ممیز هنرمندان به نمایش گذاشته شده است، دیدن کرد. در این بخش از نمایشگاه، نقاشی شیشه زنان هرمزی که با استفاده از خاک‌های زنگی جزیره هرمز انجام شده، به روی دیوار رفته و دو بانوی هرمزی نیز کارگاه «نقش حنا» برگزار می‌کنند.

احمد نادعلیان، هنرمند محیطی که بانی این فعالیت‌های فرهنگی زنان هرمز است، در صحبت با مسجدجامعی، شرحی در مورد نقاشی‌های شیشه و آثار هنری زنان هرمز ارائه کرد.

او همچنین در مورد پیشنهادی که به رئیس شورای شهر تهران ارائه کرد، گفت: من از ایشان خواستم با توجه به زیبایی‌ها و جذابیت‌های گردشگری جزیره هرمز و زنان توانمندی که نیازمند کار هستند، از آثار این هنرمندان خرید کنند و کارهای آن‌ها را به عنوان هدایایی که نهاد‌ها به افراد یا سازمان‌های دیگر اهدا می‌کنند، مورد استفاده قرار دهند.

نادعلیان درباره تاثیر این نمایشگاه گفت: دامنه فروش آثار زنان هرمزی در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند، خیلی خوب است ولی از نظر فرهنگی این نمایشگاه معرف خوبی برای حمایت معنوی از چنین هنرمندانی است.

صبری صالحی، یکی از زنان هرمزی است که در کارگاه نقش حنای نمایشگاه هنرمندان خوداموخته حضور دارد. او در مورد مورد خود به فعلیت‌های هنری گفت: همکاری خود با آقای نادعلیان را وقتی که برای ساخت سیمرغ به جزیره هرمز آمده بود، شروع کردم. خود من اهل بندرعباس هستم اما زمانی که با پسرداییم که ساکن هرمز بود، ازدواج کردم، به این جزیره رفت و آمد کردم.

او افزود: من در ابتدا از هرمز خوشم نمی‌آمد چون در مقایسه با بندرعباس کوچک بود، بازار نداشت و هیاهو نداشت تا اینکه در قلعه پرتغالی‌ها، طراحی نقش حنا را شروع کردم و متوجه شدم آقای نادعلیان سرپرستی گروهی را برعهده دارد که با خاک‌های رنگی جزیره، نقاشی شیشه انجام می‌دهند. منهم خواستم که این کار را شروع کنم و تاکنون با استقبال زیادی از سوی گردشگران روبرو شده‌ام.

صالحی در مورد جذابیت نقاشی شیشه برای مردم گفت: وقتی به مردم توضیح می‌دهم خطهای مشکی نقاشی‌ها با ماهی مرکب و رنگ‌ها هم از خاک‌های رنگی جزیره هرمز است، برایشان جذاب است چون متوجه می‌شوند با استفاده از مواد طبیعی همانجا، قاب‌های رنگی درست کرده‌ایم. من در نوروز امسال در قلعه پرتغالی‌ها، تعدادی از نقاشی‌هایم را فروختم که برخی از خریداران را زنان هرمزی تشکیل می‌دادند و همین نشان می‌دهد مردم آنجا هم متوجه ارزش این آثار شده‌اند.

فاطمه نساجی یکی دیگر از زنان هرمزی حاضر در این کارگاه است. او که دانشجوی رشته شیمی است، در مورد نحوه آشنایی خود با نقاشی شیشه عنوان کرد: کارهای تعدادی از دخترانی را که در جزیره هرمز نقاشی شیشه می‌کردند، دیده بودم و به آن علاقه‌مند شده بودم چون خودم هم یکسری نقاشی با ابزار دور ریختنی انجام می‌دهم. صبریه که دخترعمه‌ام است این شیوه نقاشی را یاد گرفته بود و منهم از آقای نادعلیان خواستم وارد این کار شوم.

او برپایی این نمایشگاه را تجربه‌ای جدید دانست: این طرح‌ها خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. من تعدادی طرح فانتزی و کارتونی طراحی کرد بودم که با کمک برادرم آن‌ها را به قلعه پرتغالی‌ها بردم تا به گردشگران نشان دهم و فروش خیلی خوبی داشتیم. این نمایشگاه هم خیلی خوب بود و تجربه جدیدی برایم است.

نمایشگاه هنرمندان خودآموخته با ۸۰۰ اثر از ۶۵ هنرمندآموخته تا ۲۹ فروردین در تمام گالری‌های خانه هنرمندان درحال برگزاری است. در حاشیه این نمایشگاه کارگاه‌های «نقش حنا» و «شن و ماسه» نیز برپا شده است.

نظر شما