شناسهٔ خبر: 14453 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سخن ابن‌سینا از زبان دینانی به نمایشگاه کتاب می‌رسد

«غلامحسین ابراهیمی‌دینانی» چهره ماندگار فلسفه ایران با کتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» در نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد؛ او معتقد است که ناشران دیگر کتاب‌هایش را تجدید چاپ نکرده‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از فارس؛ غلامحسین ابراهیمی دینانی امسال با اثر جدید «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» که از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد، در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌امللی نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد.

این کتاب با قرائتی تازه و نگرشی نو به فیلسوف بزرگ شیخ الرئیس ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا در این کتاب صورت گرفته است.

دینانی در مقدمه این کتاب به رد قاطع نو افلاطونی بودن این فیلسوف قرن پرداخته است. همچنین این کتاب حاوی جدیدترین نظرات فلسفی حکیم غلامحسین ابراهیمی دینانی است که ضمن نقل کلام ابن سینا و نقد و بررسی آن، نظرات خود را در لابلای مطالب بیان کرده‌اند.

وی در مراسم رونمایی کتاب خود گفت: از نظر من فلسفه یک سلوک است فیلسوف، سالک راه است. اصلا فلسفه، راه است . همان طور که عارف سالک است، فیلسوف هم سالک است منتها با یک تفاوتی که بین عارف و فیلسوف هست. فیلسوف با نظر سلوک می‌کند و عارف با عمل سلوک می‌کند. اگر عارف، نظر نداشته باشد آن عملش به درد نمی‌خورد. عمل هم باید همراه با نظر باشد. اما برای فیلسوف نظر مهم است. سالک راه نظر است.

علاوه بر این اثر کتابی هم با عنوان رباعیات خیام اثر ادوارد فیتز جرالد (مترجم) اثر عمربن ابراهیم خیام (شاعر) منتشر شده که توسط استاد دینانی مقدمه‌ای بر آن نگاشته شده است.

همچنین کتاب «سرشت و سرنوشت» که با همکاری کریم فیضی نگاشته شده بود و در واقع گفت‌وگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی به شمار می‌آید در ابتدای سال 88 منتشر شد و تاکنون سه بار تجدید چاپ شده و سال 92 نیز آخرین چاپ آن است این کتاب در ردیف آثاری چون «هستی و مستی»، «حافظ معنوی» و «شعاع شمس» بوده که از کارهای مشترک کریم فیضی و دینانی است.

غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره آثار تجدید چاپی خود گفت: ناشران وضع مالیشان بد است و کتاب تجدیدچاپ نمی‌کنند این هم یکی از گرفتاری‌های ما است که بسیاری از آثارمان اکنون تجدیدچاپ نمی‌شود و در بازار پیدا نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: به طور مثال کتاب‌هایی چون «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» و «دفتر عقل و آیت عشق» اکنون دیگر در بازار یافت نمی‌شود ولی ناشران هم چاپ نمی‌کنند.

کتاب «سالک فکرت»، ارج نامه استاد غلامحسین دینانی نیز در سال جاری تحت اشراف حجت‌الاسلام خسروپناه و به کوشش محمدجواد اسماعیلی و به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد که در نمایشگاه عرضه می‌شود.

نظر شما