شناسهٔ خبر: 14515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پس از گذشت 200 سال از عمر علوم اجتماعی، کجا ایستاده‌ایم؟

«مایکل کوهن» ، جامعه‌شناس آلمانی که به دعوت انجمن جامعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود، در نشست انجمن جامعه شناسی ایران سخنرانی ای با عنوان «اندیشه اجتماعی جهانی تحت حاکمیت نظام علوم اجتماعی» داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ "مایکل کوهن"، جامعه‌شناس آلمانی که به دعوت انجمن جامعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود،  در نشست انجمن جامعه شناسی ایران سخنرانی ای با عنوان «اندیشه اجتماعی جهانی تحت حاکمیت نظام علوم اجتماعی» داشت. وی در ابتدای سخنرانی پرسش مهمی را مطرح کرد و به آن پاسخ گفت. او پرسید:«اینک که ۲۰۰ سال از عمر علوم اجتماعی در جهان می گذرد در کجا ایستاده‌ایم؟». وی در پاسخ به سوال مطروحه خود اظهار کرد: برخلاف علوم طبیعی، در علوم اجتماعی هیچ دانش امن و مطمئنی وجود ندارد. به‌طوری‌که در جهان اجتماعی امور مطمئن وجود ندارد.

نزدیکی علوم اجتماعی به علم
رییس بنیاد پژوهش جهانی نو- وای، با اشاره به این که،‌ اگر یک نفر به دنبال یک معلم علوم اجتماعی برود برای او یک نقص نیست، بیان کرد: علوم اجتماعی تنها یک مساله را قطعی می‌داند و آن این است که واقعا نمی‌تواند

علوم اجتماعی، از دریچه یک فرهنگ خاص به جهان نگاه می‌کند‌ و این نگاه تنها برای تفکر در مورد اجتماعی مناسب است،‌ که آن فرهنگ خاص در آن واقع است. 

مساله‌ای را پیدا نکند، چرا که  علوم اجتماعی می‌تواند به دانش نزدیک شود اما هرگز نمی‌تواند به آن دست یابد.
این مولف آلمانی،‌ که در جمع اندکی از دانشجویان علوم اجتماعی سخن می‌گفت، به اندیشمندان علوم اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: جهان اندیشمندان علوم اجتماعی را به خدمت گرفته است؛ آن‌ها هر روز می‌نویسند و کتاب‌ها و مقالاتشان خوانده می شود اما آن‌چه آن‌ها تولید می‌کنند دانش مطمئنی نیست.
محدودیت تفکر اجتماعی در مرزها
مولف کتاب« تفکر اجتماعی فضایی» در ادامه سخنرانی گفت: علوم اجتماعی شامل جزایری از دانش‌های ملی و بومی است و به همین دلیل افکار علوم اجتماعی به آن‌چه درون جوامع مختلف اتفاق می‌افتد محدود می‌شود و متعاقب آن جوامع توجه زیادی به جهان خارج از مرزهایشان ندارند، و برای خود یک اصول علمی و انسان‌شناسی خاص طراحی کرده‌اند.
کوهن ادامه داد: علوم اجتماعی اساسا در این جزایر دانش‌های بومی، ‌یک راهنمای کلی برای آن‌چه باید فراتر از مرزهایشان بیا‌اندیشند، ندارند، زیرا علوم اجتماعی، از دریچه یک فرهنگ خاص به جهان نگاه می‌کند‌ و این نگاه تنها برای تفکر در مورد اجتماعی مناسب است،‌ 

علوم اجتماعی،‌ از طریق یک مجموعه از دسته‌بندی‌های علم خاص، به دانش می‌رسد، و درک این مجموعه برای آن‌هایی که در این دسته‌بندی‌ها سهیم نیستند مقدور نیست. 

که آن فرهنگ خاص در آن واقع است.
سخنران نشست«اندیشه اجتماعی جهانی تحت حاکمیت نظام علوم اجتماعی» با بیان این‌که،‌ اگر فرهنگ‌ها تلاش کنند، دانش اجتماعیشان را با دیگران به اشتراک بگذراند دچار تشتت در فرهنگ خود می شوند افزود: علوم اجتماعی،‌ از طریق یک مجموعه از دسته‌بندی‌های علم خاص، به دانش می‌رسد، و درک این مجموعه برای آن‌هایی که در این دسته‌بندی‌ها سهیم نیستند مقدور نیست.
درباره مایکل کوهن، جامعه شناس آلمانی 
مایکل کوهن، جامعه شناس آلمانی و رییس شبکه جهانی علوم اجتماعی و انسانی (World Social Sciences and Humanities Network) و همچنین رییس بنیاد پژوهش جهانی نو- وای (Knowwhy Global Research) است. پیشینه علمی او فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد بین‌المللی است .علایق تحقیقاتی این جامعه‌شناس مشتمل بر فلسفه علم، و ملزومات زیربنایی و معرفت شناسانه جهانی‌سازی علوم اجتماعی، اقتصاد و سیاست در دوران جهانی شدن است و از وی تا به امروز ده‌ها عنوان کتاب به چاپ رسیده است که از آن میان می‌توان به کتاب«تفکر اجتماعی فضایی» و « جهانی‌سازی اجتماعی» اشاره کرد. 
نشست«اندیشه اجتماعی جهانی تحت حاکمیت نظام علوم اجتماعی» عصر دیروز در محل انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد.

نظر شما