شناسهٔ خبر: 14627 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

چرا سوسیالیسم نه؟

چرا سوسیالیسم نه کوهن در جایی از این کتاب می‌نویسد که بزرگترین مانع بر سر راه سوسیالیسم، ‌برخلاف استدلال متعارف، طمع مهارناپذیر انسانی نیست،‌ بلکه فقدان وسایل قابل تصور برای مدیریت سخاوت انسانی است؛ سخاوتی که وجود دارد.

نام کتاب: چرا سوسیالیسم نه؟

تالیف: جرالد آلن کوهن

ناشر: نشر هرمس

چاپ: اول 1392

تعداد صفحات: 93 صفحه

قیمت: 4000 تومان

آیا سوسیالیسم امری مطلوب است؟ آیا اصلا ممکن است؟ در این کتاب یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان سیاست، استدلال اخلاقی محکمی را در دفاع از سوسیالیسم اقامه می‌کند و مدعی می‌شود که در مورد موانع موجود بر سر راه تحقق آن اغراق شده است.

کوهن در این کتاب موقعیت‌هایی را به ما یادآوری می‌کند که همه‌ی ما در آن سوسیالیست‌وار رفتار می‌کنیم.مثلا در سفر تفریحی هیچ‌گاه به خواب هم نمی‌بینیم که به خاطر ماهی صید شده بخواهیم از یکدیگر پول بگیریم در واقع در سفر تفریحی داد به قصد ستد نیست، و همه با روحیه برابری و برادری با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

کوهن در جایی از این کتاب می‌نویسد که بزرگترین مانع بر سر راه سوسیالیسم، ‌برخلاف استدلال متعارف، طمع مهارناپذیر انسانی نیست،‌ بلکه فقدان وسایل قابل تصور برای مدیریت سخاوت انسانی است؛ سخاوتی که وجود دارد.

استدلال کوتاه و ساده این کتاب کوچک در نهایت بر استدلال بلند و پیچیده کتاب بزرگ دیگری استوار است.منشا هر دو استدلال به آنارشیسم نازیک بازمی‌گردد.یعنی سال‌های دهه هفتاد قرن گذشته میلادی.

این کتاب پس از مقدمه، پنج فصل اصلی را در پی دارد که عناوین آن‌هاعبارتست از: سفر تفریحی، اصول حاکم بر سفر تفریحی، آیا ایده‌آل امری مطلوب است؟، آیا ایده‌آل امری ممکن است؟ و قطعه‌ی پایانی.

نظر شما