شناسهٔ خبر: 14634 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دسترسی به 150 سال تئاتر ایران در موزه انتظامی

بهروز غریب‌پور با اشاره به آغاز رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» با اجرای اپرای «لیلی و مجنون» از 7 اردیبهشت‌ماه سال جاری، به عنوان طراح و مدیر پروژه موزه تئاتر عزت‌الله انتظامی یادآور شد: مخاطب در این موزه که 27 اردیبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد، از 150 سال تاریخ تئاتر ایران مطلع می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ غریب‌پور درباره فعالیت‌های گروه تئاتر «آران» در سال جاری گفت: از 7 اردیبهشت‌ماه رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» با اجرای اپرای «لیلی و مجنون» آغاز می‌شود. در ادامه اپراهای «حافظ» و «مولوی» اجرا خواهند شد.

وی درباره وضعیت تولید و اجرای اپرای عروسکی «سعدی» افزود: از سال گذشته نوشتن موسیقی و متن اپرای «سعدی» را آغاز کردم و امیر بهزاد نیز که بازسازی موسیقی «لیلی و مجنون» را عهده‌دار بود، ساخت موسیقی اپرای «سعدی» را انجام می‌دهد.

کارگردان اپراهای عروسکی «مولوی» و «رستم و سهراب» درباره خوانندگان و نوازندگان مدنظر برای حضور در تولید و اجرای اپرای «سعدی» تأکید کرد: قصدم این است که این کار فرصتی برای خوانندگان و نوازندگان مستعد ولی دیده نشده باشد تا به عرصه‌ هنر معرفی شوند.

غریب‌پور درباره زمان اجرای اپرای «سعدی» گفت: اگر حمایت لازم صورت بگیرد هر چه سریعتر تولید این نمایش انجام خواهد شد.

طراح و مدیر پروژه موزه تئاتر عزت‌الله انتظامی درباره وضعیت ساخت و ساز این موزه تئاتری گفت: قرار است 27 اردیبهشت‌ماه موزه تئاتر انتظامی افتتاح شود. سعی کردم طراحی فضای 538 متری به گونه‌ای باشد که یک بازدیدکننده بدون محاسبه زمانی که برای دیدن نمایش یا فیلم اختصاص می‌دهد، یک ساعت و نیم در نقاط مختلف موزه گشت بزند و از تاریخ 150 سال پیش تئاتر ایران مطلع شود.

این مدیر هنری و کارگردان شناخته‌شده تئاتر درباره بخش‌های مختلف موزه انتظامی توضیح داد: شهر فرنگ، اتاق آینه جادویی، تماشاخانه زمان، گالری مواد تبلیغاتی تئاتر نظیر عکس و پوستر، مرکز اسناد تئاتر با 15 هزار عنوان سند و کار و سالن تئاتر با ظرفیت نمایش‌های کم حجم از بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده در موزه تئاتر انتظامی هستند.

غریب‌پور با بیان اینکه سعی شد در این فضای کوچک بهره‌بردازی مناسبی از امکانات تکنیکی و دیجیتالی شود، ادامه داد: مجسمه بزرگان تئاتر ایران نظیر خانم جمیله شیخی، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جعفر والی، علی نصیریان، داود رشیدی و جمشید مشایخی در بخش‌های مختلف موزه نصب شده‌اند. حیاط موزه نیز به شکلی طراحی شده که بتواند میزبان نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف باشد. همچنین بام این موزه نیز با تصویری از تکیه دولت، به گونه‌ای طراحی شده تا میزبانی نشست‌ها و هنرمندان را عهده‌دار شود.

وی با اشاره به اینکه موزه تئاتر انتظامی به گونه‌ای طراحی و ساخته شده تا مانند خانه‌ای برای مخاطبان باشد تا به آن‌ها آرامش دهد، درباره سبک طراحی بیرونی و داخلی موزه یادآور شد: سعی کردم در طراحی موزه هماهنگی بین سنت و مدرنیزم وجود داشته باشد از این رو طراحی فضای بیرونی موزه به دوره قاجار بر می‌گردد و فضای داخلی موزه به صورت مینی مالیستی طراحی شده است.

نظر شما