شناسهٔ خبر: 14677 - سرویس پرمخاطب
نسخه قابل چاپ

اطلاعاتی درباره روسپیگری در ایران

روسپیگری پدیده‌ای است که از کهن ترین ادوار حیات بشر در جوامع انسانی وجود داشته و در متون مختلف به روسپیگری در میان بابلیان،‌هندیان، رومیان،‌یونانیان و ایران باستان اشاره شده است.این امر یک واقعیت اجتماعی کهن و پدیده‌ای جان سخت است که به رغم اقدام حکومت ها برای حذف آن، همچنان در صحنه‌ی اجتماعی انسان‌ها حضور دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» در روزهای پایانی سال 1392 انتشارات یادآوران از کتابی رونمایی کرد که عنوان آن به دلیل تازه‌بودن موضوع و کمتر مورد توجه قرار گرفتن آن، نظر بسیاری از دغدغه مندان اجتماعی را به خودجلب کرد؛ «بررسی آسیب‌های اجتماعی » با زیرعنوان (روسپیگری) نام کتابی بود که آسیب‌شناسان اجتماعی و جامعه‌شناسان حرف‌های زیادی درباره‌اش زدند.

در کتاب حاضر تلاش شده جمع‌بندی کاملی از مطالعات صورت گرفته در این حوزه ارائه شود؛ به علاوه، نگارنده در تدوین این اثر، مجموعه یافته های حاصل از مطالعه‌ی خود وهمکارنش را با عنوان «ارزیابی سریع وضعیت روسپیگری در شهر تهران» به یافته های قبلی افزوده تا به این ترتیب تصویر به روزتر و شفاف‌تری از موضوع ارائه  دهد.

«بررسی آسیب‌های اجتماعی (روسپیگری)» در ابتدا قراربود که هشت فصل داشته باشد؛ در فصل اول پس از بررسی مفهوم روسپی و سایر مفاهیم مرتبط با آن،مروری تاریخی بر وضعیت روسپیگری در ایران و جهان شده و در نهایتگزارشی از وضعیت کنونی روسپیگری در جهان ارائه شده است.روسپیگری

فصل دوم به ارائه نظریه‌ها درباره‌ی روسپیگری اختصاص دارد که در آن نظریه‌های زیست‌شناختی،‌روان‌شناختی،‌جامعه‌شناختی،‌جرم‌شناختی و فمنیستی توضیح داده شده است.

در فصل سوم، به این سوال که زنان روسپی چه کسانی هستند؟ پاسخ داده و در آن بررسی  ویژگی‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی  زنان روسپی پراخته شده است.

در فصل چهارم تلاش می‌شود به این سوال که چرا برخی زنان،‌روسپی می‌شونذ پاسخ داده شود؟ ازاین رو ضمن بررسی علل و عوامل روسپیگری،‌این علل و عوامل در سه گروه فردی، خانوادگی و اجتماعی توضیح داده می شوند.

در فصل پنجم به بررسی الگو و بازار روسپیگری پرداخته شده است.در این فصل تلاش شده تا ضمن ارائه‌ی جنبه های مختلف زندگی و کار زنان تن‌فروش،‌رفتارهای پرخطر حاصل از کار آنان توضیح داده شود.

موضوع فصل ششم به ارتباط روسپیگری با بیماری ایدز اختصاص دارد.

در فصل هفتم تلاش شده تا با اطلاعات اندکی که درباره‌ی قاچاق زنان و دختران در دست است، برخی از جوانب این موضوع بررسی شود.فصل آخر کتاب به بررسی ابعاد حقوقی تن‌فروشی اختصاص داده شده است و در آن پس از مرور بر قوانین صادره درباره‌ی روسپیگری در نظام حقوقی ایران قبل و پس از انقلاب اسلامی، این قوانین با قواعد بین‌الملل در این زمینه بررسی و مقایسه شده‌اند.

با وجود تدوین این هشت فصل، ناشر موفق به کسب مجوز انتشار برای شش فصل شده و دو فصل آن حذف شده است.در نهایت شش فصل اصلی کتاب عبارتست از: کلیات، نظریه‌ها درباره روسپیگری، نظریه‌های جامعه‌شناختی، علل و عوامل روسپیگری، روسپیگری و ایدز و قوانین و مقررات روسپیگری.

«بررسی آسیب‌های اجتماعی (روسپیگری)» روزهای واپسین سال 92 توسط انتشارات یادآوران در 341 صفحه با قیمت15 هزار تومان منتشر شده و اکنون در بازار کتاب موجود است.

نظر شما