شناسهٔ خبر: 14723 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهره های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی موافق و مخالف دفن ریچارد فرای در اصفهان چه می‎گویند؟

وصیت یک شرق شناس که خود را ایران دوست معرفی می کرد دو هفته ای است که موضوع حاشیه‎ساز رسانه‎های داخلی بدل گشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرآنلاین؛ ریچارد فرای شرق شناس و متخصص ایران شناسی وصیت کرده است که در کنار رودخانه زاینده رود و کنار استادش آرتور پاپ دفنش کنند. موضوعی  که به نظر نمی رسد اهمیت چندانی داشته باشد. اما از وقتی نمایندگان اصفهان با این موضوع مخالفت کرده اند مسئله به یک سوژه رسانه ای بدل شده است و در این میان این جنازه فرای است که در سردخانه روی زمین مانده است.

مخالفین دفن فرای در بیان مخالفت خود می گویند او جاسوس بوده است و حتی اقدام به سرقت آثار تاریخی ایرانی هم کرده است و بنابر این نباید اجازه دفن او در خاک ایران را داد. اما موافقان می گویند او ایران شناس برجسته ای است و باید به وصیتش عملکرد چراکه او خدمات زیادی برای شناساندن ایران به جهان کرده است.

جدول حاضر شامل نظرسنجی خبرآنلاین از چهره های سیاسی و فرهنگی کشور است درباره دفن فرای در ایران است. البته خیلی ها معتقد بودند که اساسا این مسئله مهمی نیست و نباید تا این اندازه به آن اهمیت داد. برخی هم در مخالفت و موافقت با این مسئله مسائلی را مطرح کردند.

 

نام

سمت

آیا موافق دفن فرای درایران هستید؟

به چه علت؟

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی

نماینده مجلس شورای اسلامی

موافق

اگر فردی در کارنامه اش ضدیت با نظام جمهوری اسلامی نداشته باشد و علاقه ای هم به ایران دارد نباید نگاه ما نسبت به او منفی باشد. اگر ریچارد فرای هم ضدیت با نظام مقدس ندارد نگاه ما نباید منفی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی

عضو جامعه روحانیت مبارز

موافق

این آدم یک دانشمند علاقه مند به ایران بوده است و این را جز افتخاراتش می دانسته که در ایران دفن بشود. اگر همه آمریکایی ها هم به ایران علاقه مند شوند و بخواهد در ایران دفن بشوند مشکلی ندارد. ما در ایران مسیحی و یهودی کم نداریم.

اکبر اعلمی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

موافق

...

محمد علی ابطحی

عضو مجمع روحانیون مبارز

موافق

این ها نشانه های عمق عظمت تاریخ ایران است و نباید مورد تاراج افرادی که تاریخ ایران را نمی شناسند قرار بگیرد.

فاطمه آلیا

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

مخالف

سابقه حضور ایشان قبل از انقلاب مشکوک است و قابل تامل است. نکته دوم احترام به درخواست شهروندان اصفهانی است. وقتی خودشان و نمایندگانشان عدم رضایتشان را ابراز کردند باید احترام گذاشت. استدلال و دلیل منطقی هم برای قانع شدن مردم اصفهان ارائه نشده است.همسر خود ایشان هم تایید کردند که برای آمریکا جاسوسی می کرده است.

سید رضا اکرمی

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری

نظری ندارد

این موضوع اصلا اهمیتی ندارد. من به این موضوع اصلا فکر نمی کنم که بخواهم موافق باشم یا مخالف

محسن صرامی فروشان

نماینده مجلس شورای اسلامی

نظری ندارد

وزارت اطلاعات بگوید که ایشان جاسوس بوده است صلاح نیست که این اتفاق بیفتد اما اگر اثبات شود که فرای صرفاً یک محقق بوده است باید از موج‌اندازی میان مردم اجتناب شود.

محمد حسین میرمحمدی

نماینده مجلس شورای اسلامی

موافق

در صورت مغایرت نداشتن این اتفاق با منافع ملی مخالفتی با دفن فرای در اصفهان ندارم.وزارت خارجه در این باره صاحب‌نظر کارشناسی است و باید به عنوان تنها نهاد ذی صلاح در این موضوع و البته با هماهنگی نهادهای دیگر تصمیم‌گیری کند و منافع ملی را در این زمینه بررسی کند.

حمید رضا طباطبایی

نماینده مجلس شورای اسلامی

موافق

رئیس‌جمهوری سابق کشورمان در ملاقات‌های خودش قول و تعهدی داده است، لازم است به این تعهد عمل شود. دفن آرتورپاپ نشان می‌دهد که دفن مستشرقین تاکنون هیچ آثار سوء فرهنگی برای استان یا کشور نداشته است.

علی مطهری

نماینده مجلس شورای اسلامی

موافق

درخواست ریچارد فرای برای دفن در کنار زاینده‌رود یک امتیاز برای ایران است. این امر به این معنا است که یک دانشمند آمریکایی تحت‌تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفته و سر تعظیم در مقابل این کشور فرود آورده است.

محمد تقی رهبر

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

مخالف

معتقدیم‌‌ همان کار قبلی هم در مورد دفن پروفسور پوپ که حتی سارق آثار ملی ما نیز بوده و در زمان طاغوت رخ داده کار اشتباهی بوده است. چرا باید چنین فردی که سارق آثار ملی ما در نیویورک بوده است در اصفهان دفن شود.

بیژن نوباوه وطن

نماینده مجلس شورای اسلامی

موافق

ریچارد فرای را از چندین سال پیش می‌شناختم.در مورد وی تحلیل‌های مربوط به زمان کودتا در ایران مطرح است اما باید دانست که عملکرد چند سال اخیر وی در ایران عملکردی منفی نبوده است. با دفن ریچارد فرای در کنار زاینده‌رود قرار نیست اتفاقی رخ دهد و باید سود و زیان این مساله را سنجید. به‌نظر من مساله دفن این فرد در ایران بیش از اندازه در حال بزرگ‌شدن است و هزینه‌ای بسیار زیاد برای مخالفت با دفن وی در حال صورت گرفتن است که سودی هم ندارد.

محمدرضا خباز

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

موافق

در اسلام برای وصیت احترام والایی قائل است و باید به وصیت افراد عمل شود به ویژه اگر اهل کتاب باشند . چون ایشان اهل کتاب و یک مستشرق و بزرگترین ایران شناس است و با افتحار چنین وصیتی کرده است عمل  به وصیت او امری است واجب.

عباس قائید رحمت

نماینده مجلس شورای اسلامی

نظری ندارم(مخالف)

باید به نظر نمایندگان استان اصفهان احترام گذاشته شود. چون این یک مسئله ای است که مربوط به مردم اصفهان است باید نمایندگان این استان که نمایندگان مردم هستند در این باره تصمیم بگیرند.

حمید رضا فولادگر

نماینده اصفهان و عضو کمیسیون  صنایع

در این زمینه اظهار نظر نمی کنم

------

موسوی لارگانی

نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی

مخالف

دفن شدن وی در اصفهانی که مظهر شهادت و ایثار است و ۲۳ هزار شهید تقدیم  انقلاب کرده است ، بسیار دردناک است. ضمن اینکه مردم هم نسبت به این مساله معترض هستند.

منصور حقیقت پور

نماینده اردبیل و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی

من اطلاعاتم در این خصوص کافی نیست.

اگر دستگاه های اطلاعاتی ما حکم بدهند که فرای جاسوس است نباید اجازه دفن بدهند.

 

عابد فتاحی

نماینده ارومیه و عضو کمیسیون بهداشت

 موافق

او یک دانشمند ایران شناس و معتقدم باید به وصیتش عمل کرد.حتی اگر جاسوس هم باشد، او مرده است.ضمن اینکه سندی درباره اینکه او جاسوس است، در دست نداریم.باید به این وصیت اجابت شود و حتی مراسم باشکوه برای او برگزار کنیم

آصفری

نماینده اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی

مخالف

این کارچه لزومی دارد؟ سوابق جاسوسی این فرد مشخص است . دفن او در ایران چه مزیتی برای ما دارد. مگر ایران قبرستان است؟

احمد توکلی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه

---

ضرورتی به این همه پرداختن به این موضوع نیست. بنده همه کسانی را به کشور علاقمند هستند از بزرگ کردن این مساله پرهیز می دهم.

قدرت الله علیخانی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

موافق

نباید چهره ایران را مخدوش کنیم.

احمد بیگدلی

نویسنده و برنده جایزه کتاب سال

موافق

آدمی در گوشه‌ای از جهان این همه عشق و علاقه به ایران دارد. به کشوری باستانی با قدمتی ۷ هزار ساله. کسی که این همه زحمت برای شناساندن این فرهنگ و مرز و بوم، کشیده است و حالا ما از بخشیدن یک و متر نیم جا به این آدم دریغ می‌ورزیم؟ این خیلی بی‌انصافی و ناجوانمردی است که ما به او حتی اجازه آرمیدن در این خاک را هم ندهیم.

 

عبدالله کوثری

مترجم و برنده کتاب سال

 موافق

ریچارد فرای بیش از ۵ دهه درباره ایران کار کرده است و آرزوی او مبنی بر دفن شدن در ایران یک آرزوی خیلی طبیعی است. مخالفت با این چیزها بسیار از تمدن به دور است. چون در گذشته بسیاری از شعرای بزرگ ما در بغداد و مصر به خاک سپرده شدند آیا باید به خاطر اختلافات سیاسی، حالا آنها را نبش قبر کنیم؟ نظامی، خاقانی و ... همه در سرزمین دیگری دفن شده‌اند و مردم آن کشورها نه تنها اهانتی به آنها نکرده‌اند که برایشان مقبره و بارگاه هم ساخته‌اند. یک زمانی ایرانی‌ها به میهمان‌نوازی مشهور بودند اما حالا تحمل یک جنازه هم را ندارند؟ کسانی که با این کار مخالفت می‌کنند در پی نفی ایران هستند.

 

راضیه تجار

نویسنده

 مخالف

به خاطر پیشینه این آدم مبنی بر جاسوسی موافق دفن او نیستم. ضمن این که اکثریت اهالی یک استان با این امر مخالفند و وقتی آنها چنین چیزی را می‌خواهند باید به خواسته‌شان احترام گذاشت.

 

احمد دهقان

نویسنده

 موافق

ریچارد فرای به عنوان یک ایرانشناس و کسی که دوستدار این کشور بوده حق دارد که چنین درخواستی داشته باشد و می‌توان بعد از مرگش در جایی که دوست داشته دفن شود. همان‌طور که همه ما دوست داریم در جایی که دل‌مان می‌خواهد دفن شویم.

 

مصطفی رحماندوست

شاعر

 موافق

موافقم به خاطر پیوند فرهنگ‌ها. جدال‌های سیاسی چهار صباح دیگر فراموش می‌شود کما اینکه محقق معتبر خارجی دیگری هم در اصفهان در کنار زاینده‌رود دفن شده و امروز هر کس که از آن رد می‌شود خوشحال است که یک فرد خارجی در یک جای دیگر جهان اینقدر ایران را دوست داشته و به آن فکر می‌کرده که دلش خواسته در اینجا به خاک سپرده شود. این شاخ‌وشانه کشیدن‌ها و بهانه‌های سیاسی هم به زودی فراموش می‌شود. حتی اگر بهانه‌ها و دلایل واقعی باشند، ده سال دیگر کسی یادش نمی‌ماند. آنچه که ماندگار می‌ماند احترام به کسانی است که اینگونه به ایران عشق می‌ورزند.

 

مهدی غبرایی

مترجم

 موافق

وصیتی شده و باید به وصیت این آدم احترام گذاشت. دعواهای سیاسی و جنجال‌های جناحی فرع بر این قضیه و همه حاشیه هستند.

 

شاپور جورکش

شاعر

 موافق

آدمی وصیتی کرده است که باید به آن عمل شود. آن هم آدمی که به این خاک خدمت کرده است و چه افتخاری از این بالاتر که این خاک پذیرای چنین کسی باشد. ما همیشه میهمان دوست بوده ایم و حالا باید میزبان خوبی برای کسی باشیم که به این مملکت و این فرهنگ عشق می ورزیده است.

 

فریدون جنیدی 

ایران شناس و شاهنامه پژوه     

 موافق

موافق         از سوی این کشور قولی داده شده و باید به آن قول عمل شود. چرا آن موقع که این قول وقرارها گذاشته شد کسی مخالفتی نکرد؟ این کار ما را در عرصه جهانی پیمان شکل و بدقول نشان می دهد و این بر خلاف آیین ایرانی است. ریچارد فرای در زمان حیات ممکن است سخنانی گفته باشد که درست نباشد ولی بهرحال به او قولی داده شده و باید به این قول وفا کرد. حالا کسی که این قول را داده ممکن است از نظر بعضی ایرانی ها کار ناپسندی انجام داده باشد ولی بهرحال این قول داده شده و این کار باید انجام گیرد.

 

مهدی نادری

نوسینده و کارگردان

 موافق

با عرض تسلیت به جناب موسوی بجنوردی پیشنهاد می کنم آقای موسوی پیکر آقای فرای را به رسم امانت در منزل خودشان دفن کنند تا هر چه سریعتر این مسئله ختم به خیر شود و قائله تمام شود. این تنها راهکاری است که به نظر من برای پایان خیراین اتفاق به نظرمی رسد.

مرتضی حیدری

مجری

ممتنع

من با این موضوع نه مخالفم نه موافق.به نظر من آدمی وصیت کرده که در ایران دفن شود و ما هم در این زمینه قوانین روشنی داریم.اگر قانون اجازه می دهد در ایران دفن شود و اگر اجازه نمی دهد دفن نشود، اما موافق نیستم که این موضوع تبدیل به یک داستان پیچیده اجتماعی شود.موضوع بسیار ساده است.

سعید اسدی

نوسینده و کارگردان

 موافق

اگر با پیکر کرومیت روزولتمواجه بودیم که مسبب کودتای ۲۸ مرداد در ایران بود و وصیت کرده بود که مرا در ایران خاک کنید.دفن آن در ایران خیانتی به ملت ایران بود و نباید اینطور تلقی می شد که ملت ایران به پیکرفردی که از ایران رفته است احترام نگذاشته اند.اما در مورد آقای فرای باید بگویم که فرض کنیم که این آقا جاسوس بوده است.به نظر من نباید از جاسوس های مرده ترسید، باید از دست هایی ترسید که به عنوان مثال نگذاشتند که من ۲۰ سال علی رغم دستور رهبری و رییس جمهور درباره هواپیمای ایرباس فیلم بسازم و باید از جاسوس های زنده ترسید.بعید می دانم یک جاسوس چنین تفکری داشته باشد که پیکرش را در ایران خاک کنند.

مسعود آب پرور

کارگردان

 موافق

معتقدم اصولا نباید حوزه فرهنگ و سیاست را در هم ترکیب کرد.به هرحال فردی عشق و علاقه زیادی به این سرزمین داشته و خواسته که پیکرش در سرزمین ما آرام بگیرد.من آقای فرای را خیلی نمی شناسم و نمی دانم که علاقه او به ایران خالصانه بوده است یا نه.اما فکر می کنم باید علاقه خاصی به کشورمان داشته که وصیت کرده تا جایگاه ابدیش کشور ما باشد.

بهاره رهنما

بازیگر

 موافق

آقای فرای ایران را دوست داشتند و دلبستگی به سرزمین ما داشته و پذیرفتن پیکر او در خاکمان به نوعی نشان دهنده مهمان نوازی ما است اما من مسائلی که در مورد آقای فرای مطرح می شود را نمی دانم به چه شکلی است.

حجت قاسم زاده اصل

نویسنده و کارگردان

 موافق

اگر به این اعتقاد داشته باشیم که وطن آدم جایی نیست که به دنیا می آید بلکه جایی است که می میرد باید این را بپذیریم که اقای فرای وطنش را انتخاب کرده است.به هر حال او یک آدم معمولی نبوده  و شاید به این تصمیم خواسته بگوید که ای کاش ایران به دنیا می آمده است.به نظر من باید به تصمیمش احترام گذاشت.خیلی از مسائل سیاسی که پیرامون این اتفاق به وجود آمده است خبر ندارم اما فکر می کنم بهتر است به وصیت او احترام گذاشته شود.

مازیار میری

کارگردان سینما

موافق

این ایرانشناس بزرگ خدمات زیادی انجام داده است و وجود مقبره او در ایران بعد از فوتش نیز باز هم نام ایران را مطرح می کند. مهمان نوازی ایرانیان چنین انتظاری را به وجود می آورد که به وصیت او عمل شود.

علی معلم

تهیه کننده فیلم

موافق

در مورد کسی که به ایران علاقه داشته و در این زمینه فعالیت کرده، کار بزرگی نیست که گوشه ای از خاک کشور را برای دفن او اختصاص دهیم.

فرزاد موتمن

کارگردان سینما

موافق

چرا باید با چنین وصیتی مخالفت کرد؟ او سال ها در زمینه ایران تحقیق کرده و نمی فهمم دفن او در ایران که این همه به آن علاقه داشته چه مشکلی می تواند به وجود آورد.

بیژن میرباقری

کارگردان سینما

موافق

در صورت دفن این ایرانشاس در ایران توجه به ایران و روح ایرانی بیشتر می شود و در زمینه ارتباط جهانی موثرتر است. این ارزش زیادی دارد که یک ایرانشناس تصمیم گرفته در ایران دفن شود.

ضیاءالدین دری

کارگردان سینما و تلویزیون / عضو شورای پروانه نمایش

موافق

آرتور پوک و همسرش فیلیس آکرمن، دو شخصیتی بودند که در سریال «کلاه پهلوی» از آنان یاد شده، پوک سال ها در ایران حضور داشت و استاد فرای است و موجب شده، برخی از آثار هنری ایران از نابودی نجات پیدا کنند و در موزه نیویورک ارائه شوند. البته که برخی معتقدند او با ارسال آثار هنری ایرانی به نیویورک اقدام نادرستی کرده، اما این را هم در نظر داشته باشیم او در سال های حضور رضاخان در ایران فعالیت می کرد و در آن سال ها ایران و آمریکا با هم به مشکلی برنخورده بودند و ایرانیان مشکلی با آمریکایی ها نداشتند. پوک و همسرش هر دو در ایران به خاک سپرده شده اند. حالا شنیده می شود فرای که شاگرد و دستیار پوک در ایران بوده در وصیت نامه اش خواستای خاکسپاری اش در کشورمان شده. اگر فرای در ایران به خاک سپرده شود، حداقل اتفاقی که می افتد این است که ما نسبت به افرادی که در مورد کشورمان تحقیق کرده اند و یا می کنند توجه بیشتری داشته باشیم و آنان را بشناسیم. فکر می کنم گناه کبیره ای نباشد که فرای در ایران به خاک سپرده شوند.

ناصر صفاریان

مستندساز

موافق

با این ایرانشناس آشنایی چندانی نداشتم، اما از آنجا که در خبرها به عنوان ایرانشناس معرفی شده، و وصیت کرده در ایران دفن شود، باید این اتفاق بیافتد. حتی اگر او ایرانشناس نبود و فقط یک خارجی بود که تمایل داشت در ایران دفن شود، باز هم معتقدم تدفین او در ایران چیزی از مردم ایران کم نمی کرد.

مهدی کرم پور

کارگردان سینما

موافق

من موافق اقدامی هستم که موجب شود، بحث فرهنگ و نام ایران به میان آید، افراد متوجه فرهنگ غنی ایرانی و استعداد بالقوه جغرافیایی و تاریخی کشور شوند.

محسن علی اکبری

تهیه کننده فیلم

موافق

این فرد سالیان سال در مورد ایران تحقیق و مطالعه کرده است و نتایج کل تحقیقات او در اختیار تمامی افراد قرار می گیرد و براین اساس معتقدم حق را باید در نظر داشت و اجازه تدفین او را در ایران داد.

ابوالفضل جلیلی

کارگردان سینما

موافق

ایران آنقدر به لحاظ معنوی روی این فرد تاثیر داشته که وصیت کرده در اینجا دفن شود و این تاثیرگذاری هدفی است که سال ها به دنبالش بودیم و حالا با یک اقدام فرهنگی به دست آمده است.

مهرداد اسکویی

مستندساز

موافق

وقتی آدمی تمامی عشق و علاقه اش سال ها مطالعه در مورد ایران بوده و با نگاهی انسانی به موضوع نزدیک شده، کمترین کاری که ما در کشورمان می توانیم انجام دهیم، پذیرش وصیت اوست. امیدوارم تلاش ها به گونه ای پیش رود که او در جایی که دوست دارد دفن شود.

محمدعلی سجادی

کارگردان سینما

موافق

او ایران دوست بوده و ایرانیان نیز مردمی انسان دوست هستند، سال ها در زمینه ایران تحقیق کرده و حالا آرزو داشته در این کشور به خاک سپرده شود. دلیلی برای مخالفت نیست.

مسعود جعفری جوزانی

کارگردان سینما و تلویزیون

موافق

بخشی از بیانیه جوزانی: من هم حرمت ارزش و ارزش‌مداری را می‌فهمم اما این را هم می‌دانم که معنی «ارزش مداری» ناسپاسی نیست. دلم می‌خواهد از هموطنانی که جنجال می‌کنند بپرسم که چرا بی‌پژوهش و مدرک به این مردبزرگ انگ جاسوسی می‌زنند.

نام سمت  با دفن ریچارد‌‌‌‌فرای در ایران موافقید؟  به چه علت؟
تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران موافق به نظر من دلیلی برای مخالفت ندارد چون ایشان در مورد ایران کار کرده و به میراث و تمدن کشورمان علاقه مند هستند. به نظر من این ‌‌نهایت بی‌انصافی است که مسائل علمی و فرهنگی را میدان تاخت و تاز سیاسی قرار می‌دهند. افرادی که چنین کاری می‌کنند زورشان در عرصه‌های کشمکش رقابت سیاسی به رقبا نرسیده و حالا فکر می‌کنند با این بهانه‌ها می‌توانند ناکامی سیاسی خود را جبران کنند
سید محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری موافق او در طول عمرشان بارها علاقه خود به ایران را اعلام کرده بود و درخواست خود را اعلام کرده بود. در دولت قبلی هم حتی خانه ای برای ایشان درنظر گرفته شده بود. الان باید تقاضای ایشان پذیرفته شود و این موضوع با منش و فرهنگ ایرانی تطابق دارد.به نظر من مخالفان اغماض سیاسی دارند که با این موضوع نامرتبط است و دولت باید به آن توجه کند.سوال من این است که چرا مخالفان در دولت گذشته اظهار نظر نکردند و الان این واکنش را دارند.
سید مهدی موسوی کوهپر باستان‌شناس و رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران موافق ریچارد فرای در زمان دولت آقای خاتمی موافقت را برای دفن جنازه‌اش در کنار زاینده‌رود گرفته بود و در دولت نهم و دهم هم موافقت دفن ایشان در کنار زاینده‌رود اعلام شد. آقای پور محمدی وزیر وقت کشور هم اعلام کرد که تمهیدات لازم برای دفن این ایران‌شناس آمریکایی لحاظ شود. برای همین این ایران شناس هم از مردم ایران قدردانی کرد. اما الان مردم و گروههایی مخالف هستند،درحالیکه خواسته جامعه دانشگاهی با آنها متفاوت است. جای تاسف دارد که الان کشور تاجیکستان آمادگی خود را برای تحویل جنازه اعلام کرده است.

علی افخمی‌ عقدا 
رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و رئیس گروه زبان‌شناسی دانشگاه تهران موافق آقای فرای با اینکه ایرانی نبود اما علاقه فراوانی به فرهنگ و تمدن ایران داشت و تمام عمرش را بر روی این موضوع گذاشت. ما باید قدردان این موضوع باشیم نه اینکه موضوع را سیاسی جلو دهیم و مانع دفن او شویم. سوال من از مخالفان این است که اگر آقای فرای در زاینده رود دفن شود چه ضرری به ما و ایران می‌زند؟
مهدی حجت قائم‌مقام سابق سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری موافق در مجموع مانعی ندارد. اگر همه موارد را با توجه به سوابق،خدمات و علاقه مندی ایشان در نظر بگیریم در مجموع بهتر است که اجازه داده شوخد. من فکر می کنم اگر اجازه دفن ایشان در زاینده رود داده شود، می توان مکانی را برای دفن علاقه مندان ایرانی ایجاد کرد تا تبدیل به جاذبه گردشگری شود.حتی می توان سایرینی که علاقه مند به ایران هستند را هم تشویق کرد که در آنجا دفن شوند.بنابراین ضرورتی برای سخت گیری وجود ندارد و باید این امکان فراهم شود.
محمد قانعی‌راد رئیس انجمن جامعه‌شناسی موافق چرا باید مخالفت کرد؟ او یک دانشمند ایرانی است که کتابهای فراوانی در مورد فرهنگ و تمدن ایران نوشته است و من خودم در پایان نامه دکتری بسیار از تالیفات ایشان استفاده کردم. نگاه او به ایران تنها علمی نبود و علاقه عاطفی هم داشتند. دولت قبلی هم موافقت کرده بود و الان مخالفت با این کار کوته فکری و نادیده گرفتن خدمات ایشان به فرهنگ ماست.
ناصر فکوهی استادیار دانشگاه تهران موافق این موضوع را باید به دولت سپرد تا تصمیم گیری کند.او خدمات مهمی برای فرهنگ و تمدن ایران داشته است و از قبل هم این خواسته را اعلام کرده بود. بایه به جنبه فرهنگی موضوع نگاه کرد و موضوع را سیاسی نکرد.
محمدحسین طالبیان استاد دانشگاه و معاون سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری موافق ریچاردفرای شخصیتی فرهنگی بوده که خدمات علمی خوبی در زمان خود درباره ایران ارایه کرد و سال‌ها بر روی مسائل فرهنگی ایران کار کرد. من دلیلی برای مخالفت با دفن او در کنار زاینده رود نمی بینم. البته این نظر را به عنوان یک فرد فرهنگی و استاد دانشگاه اعلام می کنم و اصلا ارتباطی به سازمان ندارد.به نظر من این موضوع کاملا فرهنگی است و نباید نگاه سیاسی به آن داشت.
محمدحسن محبعلی مشاور اسبق سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری موافق به نظر من درباره ریچاردفرای نباید مرزهای سیاسی را در نظر گرفت. او روی مسائل ایران کار کرده است و فرهنگ و تمدن ایران را به دنیا معرفی کرده است، از این جهت مردم ایران مدیون او هستند.او عاشق ایران بوده و آن را کشور فرهنگی-علمی خود و موطن خواسته هایش می‌داند.

 

نظر شما