شناسهٔ خبر: 14756 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

راه یافتن 10 کتاب برتر ترجمه شده به زبان انگلیسی در مسابقه BTBA

در سالهای اخیر دانشگاه روچستر جایزه‌ای برای بهترین مترجمان در نظر گرفته است که امسال 10 کتاب برتر ترجمه شده به زبان انگلیسی به مرحله نهایی کسب این جایزه تقریباً جدید راه یافته اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ ترجمه کتاب همیشه در بسیاری از کشورها یکی از مشاغل جذاب بوده است که از آن به عنوان رابط فرهنگ های مختلف یاد می شود.

البته صاحبان این شغل‏، غیر از اندکی معدود مثل گابریل گارسیا مارکز و هوراکی موراکامی درآمد کمی دارند ولی همیشه از سوی اهل فرهنگ مورد توجه بوده است و مترجمان کتابها نیز در بین مردم محبوبیت ویژه‌ای دارند. همین درآمد کم یکی از علل اصلی گرایش محدود برای ترجمه کتاب در کشور آمریکا شده است که بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده تنها ۳درصد از کتاب‌های منتشر شده در آمریکا ترجمه‌ای هستند.

در سال ۲۰۱۲ یک وبلاگ نویس انگلیسی نوشته بود که از ۱۹۶ کشور و زبان در سراسر جهان تنها آثار معدودی به زبان انگلیسی ترجمه می شود. دانشگاه روچستر برای کتابهای ترجمه شده به انگلیسی جایزه ای در نظر گرفته است که عنوان ترجمه ادبیات بین المللی خطاب گرفته و قرار است در مراسم بهترین های صنعت کتاب بین الملل اعطاء شود. این جایزه که در نوع خود منحصر به فرد است، به BTBA یا بهترین کتاب ترجمه شده موسوم است و در سال ۲۰۰۸ ابداع شد.

"چاد پواست" مدیر اوپن لتر دانشگاه روچستر و موسس این جایزه می گوید: این جایزه قدردانی از بهترین کارهای عرصه ترجمه حوزه ادبیات محسوب می شود. وی افزود: بر اساس کمیته انتخاب کتابها این جایزه بیشتر برای معرفی و شناسایی کتاب‌های ارزشمند ادبیات کشورهای جهان است.

در سال ۲۰۱۱ این جایزه با حمایت سایت آمازون به نفرات برتر خود مبالغی معادل ۲۰هزار دلار اعطاء کرده بود که در حوزه ادبیات داستانی و شعر نفرات برتر از سوی هیئت داوران انتخاب شده بودند. ملاک انتخاب در این جایزه بر اساس کیفیت اثر نوشته شده در زبان اصلی و کیفیت ترجمه صورت گرفته به زبان انگلیسی است.

امسال ۱۰ کتاب برتر ترجمه شده به زبان انگلیسی به مرحله نهایی کسب این جایزه تقریباً جدید راه یافته اند که مهمترین عناوین آن عبارتند از: اسب‌های خدا‏، نوشته ماهی باینبین ترجمه از فرانسوی توسط لولا نورمن (مراکش: انتشارات تین هاوس) کور کردن نوشته میرسی کارتاسکا ترجمه از یونانی توسط شیان کاتر (رومانی: انتشارات آرکیاپلاگو) داستان یک اسم جدید، نوشته النا فرانته ترجمه از ایتالیایی توسط آنا گولدشتاین(ایتالیا: انتشارات یوروپا ادیشن) ترزا، نوشته آرنون گرانبرگ ترجمه از هلندی توسط سام گارت (هلند، انتشارات اوپن لتر) مبارزه من، نوشته کارل نوسگارد ترجمه از نروژی توسط دان بارلت(نروژ انتشارات آرکیاپلاگو) سیبو زیر آنجا، نوشته لاسزلو کراسناهورکی ترجمه از مجاری توسط اوتیلی مازلت (مجارستان: نیو دیرکشن) یک رمان حقیقی، نوشته مینای میزومورا ترجمه از ژاپنی توسط جولیت وینترز(ژاپن، آدرپرز) ساحل آفریقایی، نوشته رودریگو ریروزا ترجمه از اسپانیایی توسط جفری گری(گواتمالا، انتشارات دانشگاه ییل)

نظر شما