شناسهٔ خبر: 14757 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدور چهل و نه هزار «فیپا» توسط کتابخانه ملی در سال گذشته

کتابخانه ملی از صدور نزدیک به پنجاه هزار فیپا در سال گذشته خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملي؛ این نهاد در سال گذشته ۴۹ هزارو ۳۴۷ مورد فيپا (فهرست‌نويسي پيش از انتشار) صادر كرده است.
در سال گذشته ۶۴۲ پيايند يا نشريه شماره شاپا (شماره استاندارد بين‌المللي پيايندها) و ۳۷۶ كتابخانه نيز شماره شابكا (شناسگر استاندارد بين‌المللي كتابخانه‌ها) دريافت كرده اند. هم‌اكنون بيش از ۹۰۰۰ ناشر حقيقي و حقوقي عضو فيپاي سازمان هستند.
اين سازمان در راستاي وظايف ملي و حاكميتي خويش خويش اقدام به صدور فيپا (فهرست نويسي پيش از انتشار كتاب‌ها)، شاپا (شماره استاندارد بين المللي پيايندها) و شابكا (شماره استاندارد بين‌المللي كتابخانه‌ها) مي‌كند.
صدور فيپا در كتابخانه ملي به عنوان تنها مرجع قانوني با هدف فهرست‌نويسي يك‌دست‌ و هماهنگ، ‌ تسهيل‌ امر فهرست‌نويسي‌، جلوگيري‌ از انجام‌ كار تكرار‌، افزايش‌ سرعت‌ بازيابي‌ منابع‌ در كتابخانه‌ها، اطمينان‌ از صحت‌ و درستي‌ كار، صرفه‌‌جويي‌ در بودجه‌، تسريع‌ امر اشاعه اطلاعات‌، تسهيل‌ در ايجاد شبكه‌هاي‌ اطلاعاتي‌ و افزايش‌ سرعت‌ گردش‌ اطلاعات‌ به صورت رايگان انجام مي‌پذيرد و از سال ۱۳۷۷ به صورت رسمي آغاز شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما