شناسهٔ خبر: 14763 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دغدغه اول مردم نان و آب است نه کتاب

مدیر انتشارات هزاره ققنوس گفت: با وجود شرایط فعلی و قیمت کنونی کتاب نمی‌توان انتظار داشت نمایشگاه کتاب امسال نیز مانند سال‌های پیش‌تر شلوغ باشد؛ چرا که مردم در حال حاضر دغدغه آب و نان دارند نه کتاب.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس، با اشاره به عدم تغییر در هزینه تمام شده کتاب و پایداری افزایش قیمت در این حوزه مطابق سال گذشته گفت: با توجه به شرایط کنونی می‌توان گفت که نمایشگاه امسال نیز تاحدودی همانند نمایشگاه سال گذشته خواهد بود. افزایش قیمت‌ها در حوزه نشر منجر به این شده است که مردم کمتر به سمت کتاب و خرید این کالای فرهنگی روی بیاورند. قیمت تمام شده کتاب در سال گذشته نسبت به سال ۹۱ هیچ تغییری نداشته و دلیل آن هم این است که زیرساخت‌های فرهنگی که باید در این زمینه تغییر کند، هنوز متحول نشده‌اند.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به افزایش قیمت کاغذ و قیمت تمام شده کتاب در دو سال گذشته بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که تعداد شمارگان کتاب نیز دستخوش تحول شده است. این رویه منجر به این شده است که کتاب کم‌کم از سبد خانواده‌ها حذف شود. مردم اول دغدغه نان و آب دارند، نه کتاب. متأسفانه چند سالی است که دیگر فرهنگ دغدغه اول مردم ما نیست. در سال‌های پایانی رژیم طاغوت و سال‌های ابتدایی انقلاب رویه اینطور بود که فرهنگ دغدغه اصلی مردم بود و در نهایت همین نوع نگاه هم باعث انقلاب شد، اما چند سال بعد رویه تغییر کرد و مسائل اقتصادی جایگزین شد.

مدیر انتشارات هزاره‌ققنوس یادآور شد: هر چند تلاش‌هایی از طرف برخی از مسئولان شده که فرهنگ دغدغه اصلی مردم شود، اما هنوز موفق نشده‌ایم. در شرایط فعلی ثبت نام یارانه و حقوق چند میلیونی فلان فوتبالیست مهمتر از چاپ یک کتاب است. توجه مردم به اخبار اقتصادی نشان از اهمیت مسائل اقتصادی در نظر آنها را دارد.

حاجی‌آبادی افزود: یکی از دلایل این رویه، نگاه دولت‌ها به فرهنگ است. در برخی از دوره‌ها مسئولان تلاش کرده‌اند تا فرهنگ را دولتی کنند، حال آنکه فرهنگ در دست مردم رشد می‌کند. چرا فرهنگ انقلاب به صورت خودجوش در میان مردم رواج پیدا کرد؟ چون این فرهنگ از طریق خود مردم ترویج شد. شعارهای خودجوش ابتدای انقلاب نمادی از همین خودجوش و مردمی بودن فرهنگ است.

برچسب‌ها:

نظر شما