شناسهٔ خبر: 14770 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «جایگاه زنان در اسلام و ایران» در قرقيزستان برگزار شد

به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) نشست «جایگاه زن در اسلام و ایران» از سوی رايزنی فرهنگی كشورمان در بيشكك برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ این نشست با مشارکت بنیاد مادر جمهوری قرقیزستان وبا حضور جمعی از روسای سازمان های دولتی و مردم نهاد نیز زنان فعال در حوزه های اجتماعی، علمی و آموزشی دولتی و غیر دولتی قرقیزستان در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست "جیلدیز باکاشوا"، رئیس کتابخانه ملی قرقیزستان در سخنانی گفت: دیدگاه های غربیان در خصوص زنان مسلمان در حالی به جامعه قرقیزی تحمیل می شود که زنان مسلمان  نه در حال حاضر بلکه در طول تاریخ از لحاظ علمی مطرح بوده اند.

وی به اهمیت زن و امور خانواده در جامعه ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: ناظر به اهمیت موضوع زن در جامعه ایرانی، یک مقام و ساختار دولتی بنام معاونت امور زنان و خانواده در نهاد ریاست جمهوری ایران تأسیس شده است.

"جیلدیزباکاشوا"، افزود: با وجود نقش برجسته زنان ایرانی در حوزه های اجتماعی و علمی، آنان در عین حال زنانی با تقوی، متدین و با ایمان هستند.
        
 رئیس کتابخانه ملی همچنین به ذکر نمونه هایی از موفقیت های زنان مسلمان در عرصه های علمی و فرهنگی کشورهای مختلف اسلامی پرداخت.

"علی کبریایی زاده"، رایزن فرهنگی جمهوری  اسلامی ایران نیز پس از خیر مقدم و تبریک میلاد مسعود دختر پیامبر اکرم(ص) به شرکت کنندگان در نشست گفت: حضرت فاطمه(س) عصاره خلقت و الگوی جاودانه زنان عالم است.

وي همچنین با اشاره به اینکه در ایران روز تولد حضرت فاطمه(س) روز زن ومادر نام گذاری شده است به ذکربرنامه های مختلفی که در کشورمان به این مناسبت برگزار می شود، پرداخت.

رايزن فرهنگي كشورمان تصریح کرد: زنان ایرانی همواره در صحنه های سیاسی و اجتماعی ایران  حضور داشته اند چنانکه در ۱۲۳ سال قبل در کنار علما در قالب نهضت تنباکو با استعمار مبارزه کردند و  نیز در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جنگ عراق علیه ایران دوشادوش مردان به دفاع از کشور خود پرداختند و اکنون نیز در رشته های مختلف  علمی  به دستاوردهای مهمی نائل شده اند.

"کبریایی زاده"، در پایان اظهار امیدواری کرد این نشست  بتواند موجب خلق فرصت های بیشتر همکاری و افزایش تعاملات زنان دو کشور شود.

"نجفی"، همسر سفیر ایران ضمن تبریک میلاد فرخنده حضرت فاطمه (س) به شرکت کنندگان در نشست گفت: عدالت به معنی آن است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد خداوند زن و مرد را متفاوت خلق نمود و  امکانات و استعدادهایی را در اختیار هر یکی از آنان گذاشته است که فلسفه خلقت در آن متجلی شده است. بی توجهی به تفاوت بین زنان و مردان به معنی عبور از مرز عدالت است.

"جیرقال مومبیکوا"، استاد تاریخ دانشگاه های ملی و آرابایف قرقیزستان و رئیس بنیاد خیریه مادر در سخناني گفت: در تاریخ ملت قرقیز زن نه تنها مادر و یار بوده است بلکه در نظام دولتی و سیاست نیز نقش بسزایی ایفا کرده است در حماسه های ملی قرقیزی مانند ماناس و دیگر حماسه ها زنان نه تنها محافظان اجاق خانه بلکه مشاور و شریک و همدل مردان بوده اند.

وي اظهار داشت: برگزاری اینگونه نشستها می تواند به شناخت بیشتر جامعه زنان دو کشور از یکدیگر یاری رساند نیز پیشنهاد نمود رایزنی فرهنگی این امکان را فراهم آورد  تا محققان زن دو کشور بتوانند در پروژه های مشترک علمی با هم همکاری کنند.

"ایمانی"، امام جماعت مسجد ایرانی در بیشکک نيز در سخناني گفت: "قرآن کریم از زنان بزرگی چون مریم (س) و آسیه همسر فرعون به عنوان ضرب المثل فضیلت و عظمت تجلیل می کند. در ایدئولوژی اسلام زن و مرد هر دو از یک گوهر آفریده شده اند و هیچ یک بر دیگر برتری ندارند؛ مگر باتقوی زن در دیدگاه اسلام با مرد در حقیقت انسانی و سیر تکاملی تفاوتی ندارد.

"بوبوسارا ریسکولوا"، رئیس سازمان مردم نهاد زنان "سزیم" طی سخنانی گفت: قبل از سفر اخیرم به ایران تحت تأثیر نظرات مغرضانه غرب در خصوص زنان ایرانی بودم که آنان را به عنوان زنان خانه نشین و مظلوم معرفی می کنند اما ایران را کشوی دیدم که رشد و ترقی و شکوفایی در آن حاکم است. زنان ایرانی جایگاه والایی در جامعه دارند. مردم ایران رهبری از آن مردم داشتند که باعث و بانی موفقیتهای آنان شده بودند. مردم قرقیزی باید از مردان ایرانی احترام و حرمت به زنان را یاد بگیرند ایشان از رایزنی فرهنگی به خاطر فراهم اوردن سفر ایشان و تنی چند از زنان قرقیزی به جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.

"گلناره کورومبایوا"، رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه آرابایف گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه طی ۱۵ سال اخیر برای دختران ایرانی این امکان فراهم شده است تا بتوانند تا سطح عالی تحصیل کنند.

وی افزود: قانون اساسی ایران به عنوان ضامن حقوق ایرانیان کلیه حقوق لازم را برای  زنان ایرانی تضمین کرده است  امروزه رقم قابل توجهی از  بانوان ایرانی در وزارتخانه ها، مجلس شورای اسلامی  حضور دارند که این امر در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی قابل توجه است.

رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه آرابایف ادامه داد: زنان ایرانی حجاب به معنای پوشیدن چادررا به صورت داوطلبانه انتخاب کرده اند، زیرا با داشتن حجاب احساس راحتی می کنند در واقع حجاب و یا چادر ایرانی به منزله مقام و منزلت زنان است امروز زنان سیاستمدار ایرانی ، اساتید دانشگاهها چادر بر سر دارند که اشاره به مقام بالای آنان در جامعه ایرانی است.  

"صبیره چلپاکوا"، رئیس مرکز فرهنگی کودکان "سیتک" گفت: زنان ایرانی علی رغم اینکه مادران خوبی هستند و کودکان خوب تحویل جامعه رو به پیشرفتشان می دهند در صحنه ای سیاسی و اجتماعی کشورشان هم حضور موثری دارند.

وی گفت: در طول اقامت چند روزه خود در ایران زنان ایرانی را بسیار فعال، مدرن، با سواد و با روابط عمومی خوب دیدم از توجه رایزنی فرهنگی که موضوع زنان را موضوع نشست تخصصی کرده تشکر می کنم. این مسائل همیشگی بوده و هیچ گاه از اهمیت آنها کاسته نمی شود.

"عالموا"، استاد دانشگاه دولتی آرابایف قرقیزستان در مقاله خود تحت عنوان "اسلام و زنان قرقیزی" ضمن اشاره به نقش اسلام و شرع اسلامی در تربیت کودکان گفت: در جامعه ما مشکلاتی مانند فساد مالی، فساد اخلاقی، اعتیاد، قماربازی و ... وجود دارد که علت آن بی دینی مردم قرقیزستان است اما ایران اسلام را ملاک قرار داده است و توانسته است در حوزه های مختلف به پیشرفت های قابل توجهی برسد.

وي تصریح کرد: مادران قرقیزی نیز باید با الگوبرداری از مادران ایرانی فرزندان خود را توأم با روح اسلامی، ایمان به خدا تربیت نمایند ممکن است در شرایط امروزین نتوانیم شرع اسلامی را در قانون اساسی کشورمان لحاظ کنیم اما می توانیم این شرع و ایمان را به خانه هایمان بیاوریم."

به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) نشست "جایگاه زن در اسلام و ایران" از سوي رايزني فرهنگي كشورمان در بيشكك برگزار شد.

افكار و انديشه هاي اقبال لاهوري بررسي مي شود

كنفرانسي تحت عنوان بررسي افكار و انديشه هاي اقبال لاهوري سوم ارديبهشت در اسلام آباد برگزار مي شود.

همزمان با سالروز درگذشت علامه محمد اقبال لاهوری کنفرانس بین المللی با مشارکت مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، رایزنی فرهنگی ايران، خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در راولپندی و بخش فارسی دانشگاه زبانهای نوین (نمل)، چهارشنبه ۳ ارديبهشت ماه برگزار می شود.

در این کنفرانس که با حضور شخصیتهای علمی ـ فرهنگی و سیاسی کشور های پاکستان، ایران، افغانستان و تاجیکستان و با شرکت استادان و دانشجویان و سایر علاقمندان برگزار می گردد، سخنرانان به مدت یک روز و در سه نشست به بررسی افکار و اندیشه های علامه اقبال لاهوری مي پردازند.

نظر شما