شناسهٔ خبر: 14774 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «بررسی مباحث فقهی ـ حقوقی بانکداری ایران با رویکرد اسلامی» برگزار شد

نشست شورای طرح تحول نظام بانکی با موضوع «بررسی مباحث فقهی ـ حقوقی بانکداری ایران با رویکرد اسلامی» در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ در این نشست که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند مباحثی مانند "جهت گیری بانکداری اسلامی جهت حل مشکلات اجتماعی"، " ناظر بودن قوانین بانکی به اهداف اقتصادی" و "تسهیل فرایند اشتغال در جامعه و  فراهم سازی عدالت اجتماعی در نظام بانکی" مورد بحث قرار گرفت.


اعضای کمیته فقهی ـ حقوقی طرح تحول نظام نیز در این نشست تأکید کردند که "قوانین به گونه ای مورد بازنگری واقع شود که از قانون گریزی بانکها کاسته شود. قوانین به گونه ای باید باشد تا هر بانکی تفسیری از قانون ارائه ندهد تا با روح حذف ربا از بانک در تعارض باشد".

اساتید حوزه و دانشگاه در این نشست تأکید کردند که باید بازنگری قانون عملیات بدون ربا باید به گونه ای صورت پذیرد تا در مرحله اجرا بانکها به روال گذشته خود بازنگردند و از شیوهای مرسوم بانکداری متعارف(غربی) استفاده ننمایند.

در این نشست همچنین پیشنهاد شد تا کمیته حقوقی ـ فقهی مربوط به قانون عملیات بانکی بدون ربا در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با محوریت حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسویان تشکیل و قانون عملیات بانکی بدون ربا مورد بازنگری قرار گیرد.

براساس این گزارش، قرار شد کمیته دوم نیز با عنوان "کمیته سیستم عملیاتی بانکها" با محوریت حجت الاسلام والمسلمین دکتر بحرینی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

با توجه به تنوع معاملات شرعی، راه حل اجرایی شدن قانون بانکداری اسلامی با چالش مواجه نخواهد بود. اجرای قانون و نظارت بر آن نیز براساس شورای فقهی که در قانون پیش بینی شده است امکان پذیر می باشد.

نظر شما