شناسهٔ خبر: 14779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدار معاون انجمن اسلامی چین با رئیس سازمان فرهنگ

بدر بدرالدین معاون انجمن اسلامی چین روز گذشته در ديدار با رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تأكيد بر گسترش همكاری‎های فيمابين، آموزه های دينی را موجب استحكام روابط فرهنگی دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ بدر بدرالدین (گوا چنگ جن) معاون انجمن اسلامی چین ظهر روز گذشته ۳۰ فروردين با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دكتر ابوذر ابراهیمی ترکمان در خصوص همكاريهاي ديني و فرهنگي ديدار و گفتگو كرد.

 
در ابتداي اين ديدار دكتر ابراهیمی ضمن خوش آمدگويي به مهمانان با اشاره به همكاريهاي گسترده جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين در مناسبات فيمابين به ويژه روابط فرهنگي، اظهار داشت: بايد فعاليتهاي انجمن اسلامی در چین را ارزشمند دانست كه توانسته است به نحو شايسته همکاریهاي مسالمت آمیزي با دولت و مردم چین داشته باشد.
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه تاکنون با انجمن اسلامی چين در زمینه‌های آموزش امامان جماعت، ترجمه کتاب و همكاريهاي ديني براي مسلمانان چيني اقدامات مفيد و چشمگيري را داشته‌ایم، تصريح كرد: همچون گذشته فعاليتها و ارتباطات ديني و فرهنگي را گسترش خواهيم داد و با تامين نيازهاي کتابخانه انجمن اسلامی چین، از شما مي خواهيم بخشي از فعاليتهاي كتابخانه را به معرفي فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایران اختصاص دهيد.
 
ابراهيمي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اين توانايي را دارد كه ترجمه مدخل "اسلام" در "دائرة المعارف اسلامی" را به زبان چینی ترجمه و در اختيار انجمن اسلامی و علاقمندان و فرهيختگان چيني قرار دهد، افزود: مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي اين سازمان تمايل دارد دوره‌های کوتاه مدت زبان فارسی و همچنين تأسیس کرسی زبان فارسی را در قالب تفاهم نامه با انجمن اسلامي چين به امضاء برساند.
 
دكتر ابراهيمي در بخش ديگري از سخنان خود و با اشاره به حديثي از امام علی(ع) در رابطه با افراط و تفريط گفت: «لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفْرِطا أو مُفَرِّطا» امام على(ع) می فرمایند: نادان را نبینى، مگر افراطگر یا تفریطگر باشد، تاكيد كرد: باید مراقب بود که مسلمانان دچار افراط و تفريط نشوند تا از گزند حوادث و اختلافات ديني مصون باشند.
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پايان سخنان خود با اشاره به ورود آئين اسلام به ايران، تصريح كرد: متأسفانه در امروز و در جهان اسلام افراطگری‌های زیادی در حال وقوع  است، اما در ایران اسلام وارد حکومت شد و در آن تعادل برقرار کرد، یعنی اقتضائات جامعه را با باورهای دینی منطبق کرده است.
 
در ادامه اين ديدار، بدر بدرالدین معاون انجمن اسلامی چین ضمن ابراز خرسندی از همكاريهاي مستمر و مناسب انجمن اسلامي چين و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گفت: ما هم خوشحال می‌شویم تا این توافقات به مرحله اجرا برسد.
 
بدر بدرالدین در ادامه سخنان خود در رابطه با ترجمه کتاب ابن سینا، گفت: این کتاب از کهن‌ترین کتابهاست که الفاظ کهن فارسی را برای ما سخت خواهد کرد. با توجه به اینکه بخشی از طب این کتاب وارد فرهنگ چین شده اما برای ما تأثیرگذار و جالب است و ترجمه و نشر این کتاب افق جدیدی را نسبت به ایران در چین به وجود خواهد آورد.
 
در ادامه اين ديدار، معاون انجمن اسلامی چین در رابطه با موضوعات آموزشی فيمابين گفت: تأکید ما این است که همچنان در تبادل دانشجو فعال باشیم. که دانشجو‌يان بتوانند نسبت به مذاهب دیگر آشنا شوند. اين موضوعات طی عزيمت  به چین پيگيري و انجام خواهد شد تا باعث استحکام روابط فرهنگی  دو کشور شود.
 
وي در ادامه سخنانش افزود: تمايل داريم در چین کلاس‌های آموزشی را داير نماييم که راه درست و صلح و آرامش را آموزش می‌دهند و علاقه منديم در کنفرانس مجامع بین الملل مقاله‌ای در این مورد ارائه نماييد تا از آن بنام ایران در کنفرانسها و  مجامع بین المللي استفاده کنیم.
 
بدر بدرالدین در خصوص تاريخچه اين انجمن گفت: انجمن اسلامی چین در سوم ماه مه سال ۱۹۵۳ با موافقت دولت چین و با تلاش تنی چند از شخصیت‌های اسلامی از جمله برهان شهیدی، به عنوان اولین سازمان اسلامی فراگیر در طول تاریخ این کشور که شامل کلیه اقلیت‌های نژادی دهگانه مسلمان می‌شد تأسیس و به منزله پل ارتباطی بین دولت چین و جامعه مسلمانان این کشور و جهان اسلام فعالیت خود را با هدف مدیریت امور مذهبی مسلمانان در چارچوب قانون اساسی چین آغاز كرد و تاكنون منشأ فعاليتهاي ارزشمندي بوده است.
 
قابل ذكر است در اين ديدار، موسی (چن یولونگ) رئیس بخش بین الملل انجمن اسلامی چین، برهان الدین (چانگ چینگ لیانگ) رئیس دفتر حج انجمن اسلامی چین، یوسف جواد (ما لی چیانگ) معاون سردبیر مجله «المسلم الصینی»، ابراهیم (یانگ جی جانگ) استاد علوم دینی در مركز اسلامی چین حضور داشتند.
 

نظر شما