شناسهٔ خبر: 14829 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از نخستین بانک پوسترهای مذهبی ایران

دبیر اجرایی چهارمین دوره دوسالانه طلوع انتقادهایی را مبنی بر اختصاص نیافتن بودجه‌های مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی در عرصه دینی و فرهنگی مطرح کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ در نشست خبری چهارمین دوسالانه طلوع که با رونمایی از نخستین بانک پوسترهای مذهبی ایران همراه بود انتقاداتی نسبت به عدم حمایت از فعالیت‌های فرهنگی در عرصه مذهبی و دینی نسبت به مسئولان امر مطرح شد.

در ابتدای این نشست سعید کردی که عهده‌دار سمت دبیر اجرایی این دو سالانه است اظهار کرد: در سال ۸۷ به همراه چند نفر پایه‌گذاری این دوسالانه را انجام دادیم تا بتوانیم در راه امام زمان فعالیتی هر چند کوچک را داشته باشیم. در آن هنگام تصمیم داشتیم تا یان جشنواره در عرصه هنرهای تجسمی برگزا رشود اما با توجه به تعدد جشنواره‌های هنرهای تجسمی در عرصه دینی تصمیم بر آن شد تا این دوسالانه ملی طلوع را فقط در عرصه پوستر رگزار کنیم.

وی ادامه داد:‌در این ۴ دوره یک بخش خصوصی تامین هزینه‌های این رویداد را عهده‌دار بود ولی نباید فراموش کرد تامین هزینه‌های دوسالانه‌ای در این سطح بسیار سخت و دشوار است. البته خوشبختانه در این دوره سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دبیرخانه کانون فرهنگی هنری مساجدو شهرداری مناطق ۹ و ۱۷ ما را در برگزاری هر چه بهتر این دو سالانه یاری کردند.

دبیر اجرایی دوسالانه ملی طلوع در مورد اهداف برگزاری این رویداد نیز گفت: بهره‌مندی از زبان هنرمندان در خلق آثار موضوعی ادای دین به حضرت صاحب‌الزمان(عج)، استفاده از آثار خلق شده در فضاهای شهری همزمان با نیمه شعبان، شناسایی و معرفی استعدادهای هنری، تکریم هنرمندان و کمک به تکثیر آثار و همچنین نمایش آثار در سطح وسیعی در فضای مجازی از جمله اهداف این دوسالانه بوده است.

کردی اضافه کرد: دوسالانه این دوره در دو بخش پوستر (اصلی)، تصویرسازی (فرعی) برگزار خواهد شد که به نفر اول ۳ میلیون تومان به همراه تندیس و دیپلم دوسالانه به نفر دوم ۲ میلیون تومان همراه با تندیس و دیپلم دوسالانه و نفر سوم یک میلیون تومان همراه با تندیس و دیپلم دوسالانه اهداء خواهد شد. البته به ۵ نفری که در هر بخش برگزیده می‌شوند ۵۰۰ هزار تومان به همراه لوح یادبود اهداء‌ خواهد شد.

در ادامه این نشست سعید کردی با بیان اینکه بخش دولتی باید از کارهای فرهنگی که در مضامین دینی صورت می‌پذیرد حمایت کند، تصریح کرد: متاسفانه همواره در بخش حمایت دست به عصا هستیم. وقتی که صحبت می‌شود همواره وعده‌هایی در مورد حمایت از فعالیت‌های فرهنگی در عرصه دینی داده می‌شود اما در هنگام عمل شاهد پا پس کشیدن همین نهادها هستیم. حتی ما دیروز نامه‌ای از یکی از ارگانها دریافت کردیم که در آن به ما گفته بودند که نمی‌توانیم هیچ کمکی را در این زمینه برای شما انجام دهیم.

دبیر اجرایی چهارمین دوسالانه ملی طلوع خاطرنشان کرد: در کشوری که با نام امام زمان گره خورده است باید از فعالیت‌های اینچنینی حمایت شود. مگر ما در ایران چند کار هنری، فرهنگی امام‌زمانی داریم. ما یک بخش کوچک هستیم که تلاش می‌کنیم با حداقل هزینه‌ها بالاترین فعالیت را در عرصه مهدویت داشته باشیم. اما متاسفانه مدیران و کسانی که دسترسی به بودجه دارند همواره خست به خرج می‌‌دهند و بودجه‌ها را در جاهایی دیگر خرج می‌کنند.

او با بیان اینکه با تمام این اخبار خوشبختانه هزینه‌های جشنواره به لطف خدا تامین می‌شود، گفت: ما مواردی داشتیم که اشخاصی برای دادن نذر خود کمک‌هایی را به دوسالانه طلوع کردند و حتی نامی از آنها نیز برده نشد. مطمئن باشید تمام دست‌اندرکاران اجرایی این جشنواره ریالی از بابت برگزاری آن دریافت نمی‌کنند. درک شوری که نام امام زمان(عج) مطرح است باید حمایت‌ها را از جشنواره‌های هنری مهدویت نیز در شان آن باشد. خوشبختانه این کار همواره مردمی بوده و پس از این هم به لطف صاحب‌الزمان ادامه خواهد داشت.

مسعود نجابتی هم که عهده‌داری دبیر هنری چهارمین دوسالانه ملی طلوع است در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اضافه شدن بخش تصویرسازی در این دوره گفت: با توجه به اضافه شدن این بخش در کنار بخش پوستر کمی در ترکیب هیئت داوران تغییر ایجاد شد و از اساتیدی که در عرصه تصویرسازی سابقه داشتند بهره گرفتیم که از جمله آنها اساتیدی چون بنی‌اسدی، صداقت جباری، کوروش پارسانژاد، کاظم طلایی و موسی‌زاده بود.

او ادامه داد: با توجه به طیف گسترده‌ای که در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند که در میان آنها دانشجویان و هنرجویان هم دیده می‌شود پیشنهاد داریم تا علاوه بر بحث مهدویت این دوسالانه در چند موضوع و قالب دیگر برگزار شود که اضافه شدن بخش تصویرسازی از جمله این موارد بود.

دبیر هنری چهارمین دوسالانه ملی طلوع افزود: در بخش تصویرسازی قابلیت‌های بصری را می‌سنجیم و این امر کمک زیادی را به بخش پوستر می‌کند و سبب می‌شود تا از یکنواختی خارج شود.

نجابتی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه می‌توان این دوسالانه را سالهای آینده در بخشهای دیگر هنرهای تجسمی نیز برگزار کرد، گفت: رشته‌های هنرهای تجسمی همگی یکسان نیستند و می‌توان بخش‌هایی چون خوشنویسی و نقاشی را به این دوسالانه اضافه کرد اما اضافه شدن بخش‌هایی چون مجسمه سازی که نیاز به فضا و امکانات دارد کمی هزینه‌بر است و مستلزم اختصاص بودجه مناسب است.

در بخش دیگری از این مراسم نیز از نخستین بانک پوسترهای مذهبی ایران که به همت دبیر اجرایی دوسالانه ملی طلوع گردآوری شده رونمایی شد.

سعید کردی با بیان اینکه معمولا دسترسی ارگان‌ها، نهادها و مردم به پوسترهای مذهبی محدود است، اظهار کرد: مجموعه‌ای از پوسترهای مذهبی را در قالب یک بانک جمع‌آوری کنیم تا کسانی که نیاز به دسترسی به آنها دارند بتوانند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند.

در این بانک برای تمام پوسترها اطلاعات هنرمند و پوستر به صورت کامل داده شده و تلاش کردیم تا بحث کپی‌رایت را در آن به صورت جدی پیگیری نماییم.

او اضافه کرد: بخشی را فراهم کرده‌ایم که اگر در آن طراحی بتواند ثابت کند پوسترش کپی شده ما از طریق حقوقی کار او را پیگیری می‌کنیم و از او حمایت می‌نماییم و برای این امر از او هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم.

کردی از همه هنرمندان فعال در عرصه پوستر برای ارائه آثارشان در این بانک دعوت به عمل آورد و گفت: کسانی که می‌خواهند عضو این بانک پوستر شوند می‌توانند با ارائه یک رزومه از فعالیت‌های خود به راحتی در این بانک پوستر عضو شوند. در این میان ما از کسانی پوسترهایشان به جشنواره‌های مختلف ارائه شده بدون داوری از آثارشان استفاده می‌کنیم و کسانی که سابقه حضور در جشنواره‌ها را ندارند نیز برای ارائه آثارشان در این بانک باید مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد.

مسعود نجابتی نیز پیشنهادی را مبنی بر ارائه برخی نسخه‌های خاص و ویژه د راین بانک جامع مطرح کرد و گفت: می‌توان فضایی را فراهم آورد تا برخی نسخه‌های خاص با امضای هنرمند و در تعداد محدود به فروش برسد.

نخستین بانک پوسترهای مذهبی ایران به آدرس Expo.toluo.org از امروز (یکشنبه) در دسترس تمام علاقه‌مندان و هنرمندان قرار گرفته است.

نظر شما