شناسهٔ خبر: 14863 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تدوین منشور حقوق دانشجویی به کجا رسید؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به جزئیات منشور حقوق دانشجویی، این منشور را مسیری برای کاهش کنترل‌های رسمی دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ سید ضیاء هاشمی با بیان اینکه فرآیند تدوین منشور حقوق دانشجویی در حال انجام است، اظهار کرد: پروپوزالی تهیه شد و عده‌ای در قالب طرح اولیه در حال مطالعه آن هستند.

وی با بیان اینکه در این رابطه با بخش‌هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت گوهایی داشتیم تصریح کرد: قرار شد در دبیرخانه شورا بررسی‌هایی در این باره انجام شود که بتوانیم به طور همزمان هم در وزارت علوم و هم در شورا مطالعات و بررسی‌ها را داشته باشیم که زمانی که به نتایج اولیه رسیدیم مسیر را به سمتی ببریم که این منشور با هماهنگی تدوین، تصویب و ابلاغ شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه خروجی این کار از نگاه ما مجموعه‌ای از ضوابط و مقرراتی شامل مقررات موجود و در صورت لزوم ضوابط تکمیلی است، گفت: پس از بررسی‌هایی که انجام می‌گیرد در صورت لزوم ضوابط جدید نیز اضافه می‌شود و در نهایت این ضوابط به عنوان منشور تدوین و عرضه خواهد شد.

هاشمی افزود: این منشور کمک می‌کند که هم دانشجویان بدانند در فعالیت‌های دانشجویی خود از چه حقوق و امتیازاتی برخوردارند و هم بدانند در قبال این مزایا و امتیازات چه وظایف و تعهداتی بر عهده آنهاست. درست مثل شرایطی که در مورد حقوق شهروندی داریم.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز این موضوع را بدانند که نسبت به دانشجو چه تعهداتی دارند و در عوض چه توقعاتی می‌توانند داشته باشند، تصریح کرد: مسیری که برای این کار طراحی می‌شود در مرحله اول مرور و بازنگری در ضوابط و دستور العمل‌های موجود است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه نکات بسیاری در دستورالعمل‌های موجود وجود دارد که دانشجویان می‌توانند به واسطه آن‌ها از مزایا و اعتبارات بیشتری برخوردار باشند، گفت: در عین حال ممکن است خود دانشجویان یا دانشگاه نسبت به این موضوعات اطلاع نداشته باشند. از سوی دیگر برخی از مطالب وجود دارد که توقع می‌رود یک دانشجو در دوران دانشجویی خود در آنها مشارکت داشته باشد.

هاشمی خاطر نشان کرد: اگر آگاهی‌های لازم فراهم شود دانشگاه با سهولت بیشتری کار خود را پیش می‌برد و دانشجو بهره مندی بیشتری از زندگی دانشجویی‌ خود پیدا کرده و می‌تواند رضایتمندانه‌تر مسیر خود را تعقیب کند و بسیاری از سختی‌های واقعی و ذهنی خود را برطرف سازد.

وی با بیان اینکه هدف ما اطلاع‌رسانی نسبت به حقوق موجود است، اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که مطالبات را اضافه یا قوانین جدید تعریف کنیم. بلکه می‌خواهیم ببینیم که قانون موجود چه حقوقی برای دانشجو قائل است و احیانا چه خلا‌هایی در این زمینه وجود دارد بنابراین باید اینها را منسجم کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه ما می‌خواهیم در این زمینه آگاهی ایجاد شود تصریح کرد: یعنی دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود دفترچه‌ای در اختیارش باشد و بر اساس آن مبنایی وجود داشته باشد که به حقوق خود آگاه باشد. چرا که این موضوع باعث می‌شود که دانشجو انتظارات غیر منطقی نداشته باشد و مطالبات خود را تنظیم و در عین حال بتواند از حقوق خود استفاده کند.

هاشمی با بیان اینکه نتیجه این اتفاق این است که تعامل بین دانشگاه و دانشجو تسهیل می‌شود، گفت: وقتی این تعاملات تنظیم شود زندگی روان‌تر، شیرین‌تر و موفق تر خواهد بود یعنی دوران دانشجویی که باید یک دوران پرنشاط، بسیار مفید، کارگشا و سازنده باشد به سمت وضعیت مطلوب با مشارکت خود دانشجو پیش می‌رود.

 

معاون فرهنگی وزیر علوم

 

وی همچنین با بیان اینکه تا جایی که ممکن است نباید از نهادهای نظارتی برای نظارت بر کارمند، استاد و دانشجو استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: باید تا جایی که ممکن است خود این افراد بر حقوق، ضوابط و قوانین موجود نظارت داشته باشند که این هدف مستلزم این است که بستری فراهم کنیم که همه از این ضوابط مطلع باشند. بنابراین کاری که مدنظر ماست تسهیل روابط است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درباره چگونگی برخورد با دانشجو و دانشگاه در صورتی که به حقوق خود عمل نکند، گفت: نگاه ما به این موضوع، نگاهی فرهنگی است نه کنترلی، بنابراین ما نه می‌خواهیم دانشجو و نه دانشگاه را کنترل کنیم. بلکه می‌خواهیم فرهنگ تعامل سازنده را تقویت کرده و بگوییم که وقتی خود دانشجو می‌تواند از حق خود دفاع کند یک کنترل اجتماعی غیر رسمی بر رفتار کارمند و مدیر به وجود می‌آید و بالعکس. یعنی وقت حقوق دانشجو تعریف شده است در صورت بوجود آمدن مطالبات غیرمنطقی کارمند یا مدیر می‌داند که به اتکای چه مبنایی می‌تواند پاسخ منفی به دانشجو بدهد.

هاشمی افزود: بنابراین نگاه ما این نیست که بخواهیم عده‌ای را توبیخ کنیم که چرا به حقوق دانشجو یا دانشگاه توجه نکرده‌اند بلکه می‌خواهیم این موضوع را تبدیل به یک فرهنگ عمومی یا ویژگی فرهنگی کنیم. این باعث می‌شود که نیاز ما به کنترل اجتماعی رسمی و بهره گیری از ابزارهای کنترلی به حداقل برسد.

وی خاطر نشان کرد: البته این موضوع به صفر نمی‌رسد اما جلوی بسیاری از هزینه‌ها در دانشگاه‌ها گرفته می‌شود و برعکس سرمایه‌های اجتماعی مبتنی بر اعتماد متقابل افزایش پیدا خواهد کرد.

نظر شما