شناسهٔ خبر: 14866 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: توجه به فرهنگ لغت نشانه زنده بودن زبان هر کشوری است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اهمیت زبان فارسی گفت: توجه به فرهنگ لغت نشانه زنده بودن زبان هر کشوری است

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ «حداد عادل» عصر یکشنبه در مراسم تجلیل از مقام علمی ، فرهنگی دکتر حسن انوری عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود:تاکید می کنم باید در زبان فارسی همواره فرهنگ های مستندی تالیف شود.

وی اظهار داشت: به طور مثال در زبان انگلیسی شاید تاکنون چندصد فرهنگ لغت تالیف شده است اما با این وجود می بینیم با نو کردن فرهنگ های لغت خود زنده بودن زبان و فرهنگ خود را اعلام می کنند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود با تقدیر از زحمات چندین ساله دکتر انوری در زمینه زبان فارسی گفت: یکی از خصوصیات دکتر انوری که موجب به نتیجه رسیدن زحمات ایشان شد این بود که وی هیچگاه منتظر مسائل و تشکیلات دولتی نبودند.

حداد عادل افزود: دکتر انوری و همکاران ایشان در مدت هشت سال توانسته اند فرهنگ بزرگ سخن را به انجام برسانند که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گروهی حدودا ۵۰ نفره از ۱۹ سال گذشته تاکنون مشغول تالیف یک فرهنگ جامع هستند، افزود: جلد اول این فرهنگ در ۱۲۰۰ صفحه در سال گذشته منتشر شده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه در ایران به فرهنگ نویسی به عنوان یک علم نگاه می شود گفت: ما با وجود چنین دانشمندانی در کشور همانند دکتر انوری و دیگر زحمتکشان این عرصه افتخار می کنیم.

در ادامه این مراسم دکتر مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز طی سخنانی از خدمات «دکتر انوری» تقدیر کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با زنده نگه داشتن یاد و خاطره زحمتکشان این عرصه از خدمات امین ریاحی، علامه زریاب خویی، منوچهر مرتضوی، بهمن سرکاراتی و ... یاد کرد.

دکتر «حسن انوری» متولد ۱۳۱۲ تکاب آذربایجان غربی است که فعالیت خود را در زمینه زبان فارسی از سال ۱۳۳۲ آغاز و تاکنون ۶۰ جلد کتاب در این زمینه تالیف کرده است.

نظر شما