شناسهٔ خبر: 14908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشن رونمایی «شاهنامه شاه‌طهماسب» در فرهنگستان هنر

کتاب «شاهنامه شاه طهماسب» هشتم اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگستان هنر رونمایی می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ علیرضا اسماعیلی، سرپرست معاونت پژوهشی و مدیر موسسه متن فرهنگستان هنر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: انتشار «شاهنامه شاه طهماسب» کار عظیم و سترگی بود که پس از چند سال تلاش بی‌‌وقفه، بالاخره به سرانجام رسید و هفته آینده، دوشنبه، هشتم شهریور، ساعت ۱۶ در تالار ایران‌ زمین فرهنگستان هنر رونمایی می‌شود. 
اسماعیلی همچنین از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد و مهدی حسینی، هنرمند و عضو هیات علمی دانشگاه هنر به عنوان سخنرانان آیین رونمایی از «شاهنامه شاه طهماسب» نام برد. 
مدیر موسسه، تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر، همچنین به مدت زمان آماده‌سازی «شاهنامه شاه طهماسب» اشاره کرد و گفت: پس از نزدیک به ۱۰ سال فعالیت و پژوهش در مورد «شاهنامه شاه تهماسب» اکنون این اثر در فرهنگستان هنر آماده انتشار شده است. 
فرهنگستان هنر ۱۱۶ نگاره، جلد، آستر بدرقه، سرلوح و ديگر تذهيب‌های موجود از این شاهنامه را در موزه هنرهای معاصر به همراه ۳۳ نگاره از موزه متروپولیتن، ۱۰ نگاره از مجموعه خلیلی در لندن، ۹ نگاره از بنیاد آقاخان، سه نگاره از موزه هنرهای ‌اسلامی قطر و یک نگاره از موزه رضا عباسی تهران را یک جا گردآوری و آماده انتشار کرده است. هر کدام از نگاره‌های این شاهنامه شرحی به دو زبان فارسی و لاتین دارد. 
انتشار «شاهنامه شاه‌تهماسب» که از آن با نام «شاهنامه هوتون» نیز یاد می‌شود غیر از اهمیتش در تاریخ هنر ایران، حرکتی ملی در راستای حفظ و اشاعه میراث فرهنگی ایران است. 
این شاهنامه در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال گذشته (۱۳۹۲) در غرفه موسسه متن پیش‌فروش شده بود. فرهنگستان هنر در خيابان ولی عصر(عج)، پايين‌تر از طالقانی شماره ۱۵۵۲ واقع است

نظر شما