شناسهٔ خبر: 14965 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«خرمشهر نمی‎میرد» منتشر شد

کتاب «خرمشهر نمی‎میرد» که به قلم رضا خدری از خبرنگاران دوران دفاع مقدس نگاشته شده به ایستادگی و مقاومت جانانه مردم خرمشهر می‎پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، نام خرمشهر به دلیل مبارزات و مقاومتش در برابر تجاوز رژیم بعث عراق و جانفشانی مردمانش که با چنگ و دندان خرمشهر را از اسارت آزاد ساختند در برگ های زرینی بر دفتر تاریخ می درخشد.
 
رضا خدری نویسنده کتاب خرمشهر نمی میرد این کتاب را در ۳۵ عنوان با محوریت حماسه مردم این شهر از پیروزی انقلاب اسلامی تا آزاد سازی خرمشهر تالیف کرده است.
 
در بخش خرمشهر در پیروزی انقلاب اسلامی ، تشکیل کانون فرهنگی نظامی جوانان مسلمان خرمشهر و بسط قدرت ضد انقلاب و حمله به کانون فرهنگی نظامی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
رخدادهای جمعه ۲۱ اردیبهشت سال ۵۸، سازمان سیاسی خلق عرب، اختلافات میان اعراب، رخدادهای ۱۱ خرداد سال ۵۸ و۳۰ خرداد همان سال از دیگر عناوین کتاب خرمشهر نمی میرد است.
 
مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر از دیگر بخش های این کتاب است و پس از آن عناوینی چون وقتی جهان آرا گریه می کرد و خرمشهر در روزهای حساس مقاومت برای خواننده بازگو می شود.
 
در بخش مسجد جامع خرمشهر ، نقش این مسجد در دوران دفاع مقدس و در روزهای مقاومت مردم این دیار بررسی می شود.
 
شکست طرح پیروزی برق آسا و پیشنهاد آتش بس، هجوم دشمن از سه محور در ۸ و ۹ مهرماه سال ۵۹، جنایت دشمن در محله هیزان و نقش فداییان اسلام از دیگر بخش های مهم این کتاب است.
 
در ادامه کتاب خرمشهر نمی میرد، عناوینی چون ادامه درگیری و ورود دشمن به شهر و مقاومت ده روزه از ۱۱ تا ۲۱ مهر ۵۹ مطرح می شود.
 
در بخش دیگری از کتاب مقاومت مردم خرمشهر در جای جای این شهر چون محور پادگان دژ و جاده کمربندی، کوی طالقانی، جنوب خیابان چهل متری، محور بندر مطرح می شود.
 
در صفحات پایانی این کتاب ادامه مقاومت و جنگ خانه به خانه و تن به تن مردم ایثارگر خرمشهر و و ضعیت دشمن مطرح می شود.
 
آزاد سازی خرمشهر
 
در بخش پایانی کتاب به حماسه آزادسازی خرمشهر پرداخته شده است.
 
خرمشهر سرانجام پس از ۵۷۵ روزاشغال، در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد سال ۶۱ در عملیات بیت المقدس آزاد شد.امام(ره) در همان روز به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد.
 
رضا خدری که در آن دوران به عنوان خبرنگاربه خرمشهر اعزام شده بود رشادت های رزمندگان و مردم مظلوم آن شهر را ثبت کرد و خبر آزادسازی خرمشهر را به تحریریه روزنامه کیهان داد و روزنامه نیز در چاپ دوم خود بلافاصله این خبر مهم و تاریخی را منتشر کرد:« خرمشهر آزاد شد....خرمشهر آزاد شد»
 
کتاب "خرمشهر نمی میرد" به قلم رضا خدری برای بار دوم از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما