شناسهٔ خبر: 14980 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سینمای مبارز باید مقصد نهایی ما باشد

نقویان، از کارشناسان هنر با مروری بر نظرات شهید آوینی درباره سیاست و فرهنگ گفت: سینمای مبارز باید مقصد نهایی ما باشد و در دفاع از دین به کار برود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ نخستین روز همایش حکمت هنر انقلاب اسلامی ظهر دیروز با حضور مجید شاه‌حسینی، استاد دانشگاه و تهیه‌کننده و کارگردان، سیدمحمد حسینی، دبیر همایش حکمت هنر انقلاب اسلامی، جمعی از مسئولان حوزه هنری و مقاله‌نویسان این همایش در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

سیدمحمد حسینی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه مقارنه سه واژه حکمت، هنر و انقلاب در نگاه نخست عنوان تبلیغاتی در این همایش دارد اما در واقع این کلمات به ظاهر نامتجانس هدف ویژه‌ای را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: حقیقت این است که در همه انقلاب‌های دنیا برخی انگیزه‌ها و اندیشه‌های انقلابی برخواسته از مسائل سودانگارانه قوی یا اهداف گروهی خاص است اما چنین خاستگاهی راهی به حکمت ندارد هنر نمی‌تواند پا فراتر از ساحت خود بگذارد.

وی در ادامه افزود: امروز باید به درک ماهیت انقلاب اسلامی برسیم، انقلابی که به تعبیر امام راحل انفجار نور بود و همه چیز و همه کس در آن نیل به سعادت بشری را فریاد می‌زدند به نظر می‌رسد غایت همه حکمای تاریخ یک جا در هنر آحاد مردم این سرزمین تبدیل به مطالبه‌ای مقدس شده و انقلابی که شاید سخت‌ترین کار در قبال آن حکمت زدایی از مبانی آن است.

حسینی با تأکید بر اینکه ساده‌ترین کار دراین همایش جلب توجه مسئولان هنر انقلاب است، توضیح داد: باید به این بیاندیشیم که نقطه عزیمت بحث حکمت و ارتباط آن در انقلاب چیست و چگونه از صناعات هنری، مبانی قوی و اراده قوی را استنباط می‌توان کرد؟ این گونه‌های هنری چقدر در عناصر حکمت انقلاب مورد نیاز است؟

در ادامه استاد نقویان، از کارشناسان هنر با مروری بر نظرات شهید آوینی درباره سیاست و فرهنگ گفت: بیست و یکمین سالگرد آوینی را پشت سرگذاشتیم این مجلس نشانه اراده حق در ظهور اسماء و صفات جلیله‌ای است که در آوینی به ودیعه نهاده شده بود و مراجعه بر این ظهور به برکت امام‌خمینی(ره) رخ داده است بازشناسی وقایع جاری با آثار شهید عزیز، آوینی با خلاصه نویسی‌های او همراه شده که توجهی صد چندان می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: محققان به خاطر دارند که در سال‌های ابتدایی بعد از جنگ مجموعه‌ای نشریات روشنفکری در نفی انقلاب فعال بودند و آوینی در فضای این چنینی کار کرد و عباراتی از همان نشریه ها را آورد و بررسی کرد.

نفس سینما برای سینما ارزش نیست سینما را باید در دفاع دین به کار برد

نقویان با تأکید بر اینکه هدف همه انقلاب‌ها رسیدن به توسعه اقتصادی به مفهوم جهانی است، افزود: توسعه مدرن اقتصادی موقوف صلح است، انقلاب ایران در همه پدیده‌های جدید نسبت با دین دارد حتی انقلاب ایران به جهت استمرار نهضت دینی استمرار یافته است سینما و سینماگران هم بعد از انقلاب از این نگرش مستثنی نیستند بنابراین نفس سینما برای سینما ارزش نیست سینما را باید در دفاع دین به کار برد.

وی در ادامه افزود: سینمای مقبول مبیّن حیات طیبه، حیات انقلاب اسلامی است و اگر به دنبال غیر از این هستیم به نظریات غربی و منابع آنها باید رجوع کنیم. امام خمینی یک جا بیان کردند که ما با سینما مخالف نیستیم با مرکز پخش‌ها مخالفیم، امام بین هنر و مبارزه رابطه برقرار کرده است. انقلاب ایران برای نهضت دینی و احیای تمدن اسلامی ایجاد شد و هنر و سینما برای ما بیرون اسلام مطرح نیست هنر در اسلام عین دردمندی و کوبنده اسلام ناب انقلابی است.

سینمای مبارز باید مقصد نهایی ما باشد

نقویان با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر را برگزار می‌کنیم تا یاری‌گر انقلاب باشد، افزود: اینکه چقدر این جشنواره یاری گر الطاف اهالی سینما و ... است جای بررسی دارد اگر جشنواره فجر سینمای ایران را نفی کند باید افق حرکت خویش را مشخص کند. قباحت غرب نباید از بین برود این مسئله در تعداد زیاد آثار ارسالی به چشم می‌آید حرف ما این نیست که سینمای جنگ باید در دستور کار فیلم فجر باشد ما می‌گوییم که سینمای مبارز باید مقصد نهایی ما باشد. سینمای ایران باید هویت اصلی خود را در سینمای مبارزه پیدا کند چرا که فراتر از سینما شناسی، انسان شناسی مدنظر است.

وی یادآور شد: آوینی مطلبی بیان کرده که به مسئولان نظام می‌گوید چیزی عوض نشده ما باید خود را برای نبرد طولانی آماده کنیم و از چیزی نترسیم و این مخالفت‌ها را مبارزه کنیم.

در ادامه این نشست رضایی مقاله خود را درباره نسبت داستان، رمان و سینما ارائه کرد و دو تن از اساتید حاضر نیز به نقد مقاله او پرداختند.

نظر شما