شناسهٔ خبر: 14991 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلد دوم خاطرات سردار جعفری نوشته می‌شود

نویسنده کتاب «کالک‌های خاکی»، خاطرات سرلشکر عزیز جعفری، از ادامه‌دار بودن این اثر خبر داد و گفت: کار نگارش جلد دوم این کتاب نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ گلعلی بابایی، نویسنده کتاب «کالک‌های خاکی»، از ادامه‌دار بودن این اثر خبر داد و گفت: سال گذشته برای نخستین‌بار خاطرات سرلشکر عزیر جعفری در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد. این اثر حاوی خاطرات فرمانده سپاه از دوره دانشجویی تا فتح خرمشهر است. در این خلال، خاطرات گوناگونی شامل تسخیر لانه جاسوسی، آغاز جنگ، چگونگی پیوستن سرلشکر جعفری به سپاه و برخی  از عملیات‌های جنگ و... روایت می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که در ابتدای اثر نوشته شده، این جلد نخست از خاطرات ایشان است. طبق صحبتی که با ایشان شده، قرار است بخش دوم خاطرات ایشان شامل عملیات فتح‌المبین تا پایان جنگ نوشته خواهد شد. این جلد از خاطرات نیز همانند جلد نخست با همکاری حسین بهزاد نوشته خواهد شد.

نویسنده «کالک‌های خاکی» در رابطه با زمان اتمام جلد دوم خاطرات گفت: ما با سرلشکر جعفری در این زمینه صحبت کردیم و موافقت ایشان برای نگارش جلد دوم را هم گرفتیم، هر زمانی که ایشان مقرر کنند برای ثبت خاطرات اقدام خواهیم کرد. در صورت اتمام به عنوان جلد دوم «کالک‌های خاکی» به چاپ خواهد رسید.

«کالک‌های خاکی» که برای اولین‌بار در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد، در همان آغاز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت؛ به طوری که طی ماه‌های اخیر همیشه جزء یکی از آثار پرمخاطب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده توسط سوره مهر بود. زبان راوی که گاه با طنز آمیخته می‌شود، اهمیت بیان وقایع از زبان سردار جعفری و ارائه خاطرات ناب ناگفته و تصاویر منتشر نشده همگی سبب شده است تا این اثر خواندنی‌تر شود.

سردار جعفری در بخشی از یادداشت خود در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ و در حال بازخوانی آخرین نگارش کتاب بر آن نوشته است: «البته، درباره انتشار کتاب هنوز تردید دارم. چون نمی‌دانم ‌این هزینه برای نسل امروز فایده‌ای دارد یا نه. بی‌تردید ثبت خاطرات شهدا، که چراغ هدایت جامعه انقلابی ما بوده و هستند، ارزش فراوانی دارد؛ اما شهدا کجا و ما کجا! آن‌ها کنار پیامبران و صدیقان و صالحان، که خدا نعمت‌هایش را برای آن‌ها به حدّ کمال رسانده، قرار گرفته‌اند. چنانچه امثال ما ‌از هدایت‌یافتگان الهی باشیم، شاید اجازه هم‌نشینی و رفاقت با آن‌ها را به ما بدهند. "و لنهدینهم صراطاً مستقیماً. و من یُطِعِ الله و الرسول فاولئک مَعَ الَّذینَ اَنعَمَ اللهُ علیهم مِن النبیینَ و الصّدیقین و الشهداء و الصّالحین و حَسُنَ اولئک رفیقا."»

نظر شما