شناسهٔ خبر: 15185 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سفره سریال‌های سیما رنگین است

مدیرکل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما در نشست خبری معرفی برنامه‌های نمایشی سیما در سال 93 تمام سریال‌های مناسبت‌های گوناگون همچون ماه رمضان، محرم، هفته دفاع مقدس، دهه فجر، سریال‌های نوروز 94 و تمام سریال‌های متداول شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، تهران، قرآن و سیما فیلم را معرفی کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نشست خبری معرفی برنامه‌های نمایشی سیما در سال ۹۳ با حضور سیدعباس فاطمی، مدیرکل طرح، برنامه و نظارت معاونت سیما و اهالی رسانه ظهر امروز یکشنبه هفتم اردیبهشت در ساختمان اداری صدا و سیما برگزار شد.

معرفی سریال‌های رمضانی سیما

فاطمی در این نشست در خصوص سریال های ماه مبارک رمضان امسال توضیح داد: سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم برای شبکه یک به تازگی کلید خورده و امیدواریم به موقع به پخش برسد و شبکه سه نیز دو سریال از جمله «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان و «شمعدونی» به کارگردانی سروش صحت را در نظر دارد که اولی آماده پخش است و دومی تدوین می شود و هنوز انتخاب قطعی نداریم. همچنین سیمافیلم سریال «جاده قدیم» به کارگردانی بهرام بهرامیان را در ژانر کمدی می سازد که بعدا از یکی از شبکه ها پخش خواهد شد.

شعیبی و لطیفی سریال محرمی می‌سازند

وی ادامه داد: ما برای محرم نیز چند سریال خواهیم داشت از جمله «نافذان دل» به کارگردانی بهروز شعیبی که متن آن را حسین تراب‌نژاد و مهدی حمزه نوشته اند و به تهیه کنندگی محمود رضوی ساخته می شود. در شبکه دو سریال «سالار» نوشته خسرو نقیبی را داریم که به کارگردانی مهدی کرم‌پور توسط محمدعلی اسلامی تهیه می‌شود. سریال «نشانه‌ها» توسط بابک کایدان در مرحله نگارش فیلمنامه است و به تهیه‌کنندگی عباس نادران برای شبکه تهران تولید خواهد شد. در شبکه قرآن نیز سریال «رخصت» را داریم که سیده فاطمه موسوی متن آن را نوشته و توسط علی میری رامشه تهیه می شود. سریال دیگر شبکه قرآن «کربلایی کاظم» به کارگردان محمدحسین لطیفی که علیرضا داوری و محسن علی اکبری آن را تهیه می کنند.

سریال‌های دفاع مقدسی کدام اند؟

مدیرکل طرح، برنامه و نظارت سیما با اشاره به هفته دفاع مقدس درباره آثار نمایشی تولید شده برای این هفته توضیح داد: «معراجی‌ها» در ۴۰ قسمت بعد از ماه رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن می رود. همچنین سریال «دولت مخفی» به کارگردانی مشترک حسن برزیده و راما قویدل برای پخش از ۲۶ مرداد از شبکه دو در نظر گرفته شده است.

آغاز پخش سریال ۱۰۰ قسمتی «کیمیا» از مهر ماه

فاطمی ادامه داد: سریال «کیمیا» نوشته مسعود بهبهانی به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی از مهر ماه پخش خود را در شبکه دو سیما آغاز می کند. در شبکه تهران نیز سریال «سی‌ و نه هفته» به نویسندگی احمد رفیق‌زاده و تهیه کنندگی جمال گلی وارد مرحله پیش‌تولید شده است. در این شبکه سریال «نورالدین پسر ایران» به تهیه کنندگی علیرضا داوری تولید خواهد شد. سیمافیلم نیز سریال «پرواز در ارتفاع صفر» نوشته و کارگردانی سامان سالور را به تهیه کنندگی محمد نشاط خواهد ساخت.

سریال‌سازی حسن پور و یاری برای دهه فجر

وی درباره آثار نمایشی دهه فجر اظهار کرد: سریال «گذر از رنج ها» به نویسندگی و کارگردانی فریدون حسن پور و تهیه کنندگی علی لدنی در ۳۰ قسمت در فصل زمستان از شبکه یک روی آنتن می رود. شبکه دو نیز «شکوه یک زندگی» را در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه ای نوشته شعله شریعتی به تهیه کنندگی امیرعباس کنی با کارگردانی داریوش یاری در دهه فجر روانه آنتن می کند. همچنین شبکه سه سریال «ویندوز قرمز» در خصوص فضای مجازی را به نویسندگی و تهیه کنندگی رسول لطفی خواهد ساخت. در شبکه تهران نیز سریال «شب کولی» نوشته احمد رفیق‌زاده به تهیه‌کنندگی جمال گلی ساخته خواهد شد و شبکه قرآن «محراب خاک» نوشته فاطمه موسوی را در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه برای این مناسبت در نظر گرفته است.

قطعی شدن ساخت سری چهارم پایتخت

مدیرکل طرح، برنامه و نظارت سیما همچنین به تشریح جزئیات سریال های نوروز ۹۴ پرداخت و گفت: درصددیم عوامل سریال «پایتخت» را به ساخت سری چهارم آن ترغیب کنیم. با توجه به اینکه بخش های مختلف و ارگان های گوناگون از این سریال تقدیر کردند، مردم مازندران از آن راضی بودند و استفاده از این ظرفیت یک کار عقلایی است بنابراین همان تیم پایتخت های قبلی به سرپرستی نویسندگان محسن تنابنده این سریال را برای نوروز ۹۴ خواهد ساخت. در شبکه تهران سریال «خوشبختی در می زند» به نویسندگی ندا نوبخت و تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان و «ویلای سمت چپ» به کارگردانی محمدهادی نائیجی برای نوروز ساخته خواهد شد.

فاطمی تاکید کرد: از آنجایی که فاطمیه دوم از چهارم فروردین آغاز می شود برنامه سازان دقت کافی را همچون امسال خواهند داشت و از هم اکنون نیز فرصت کافی برای ساخت سریال های نوروز برای آن وجود دارد.

«خانه امن» فریدون جیرانی برای سالگرد شهدای هسته‌ای

وی با اشاره به سریال های در حال پخش از جمله «راه شیری» و «خط» از شبکه های دو و سه در خصوص دیگر سریال های در حال تولید خبر داد: «معمای شاه» تصویربرداری خود را ادامه می دهد تا احتمالا از ۲۸ مرداد روی آنتن برود. ما سریال «انقلاب زیبا» را به کارگردانی بهرنگ توفیقی برای خرداد ۹۴ همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در دست تولید داریم. مجموعه «خانه امن» در خصوص سالگرد شهدای هسته ای نیز توسط فریدون جیرانی اواخر سال جاری کلید خواهد خورد.

مقدم بعد از «مدینه» سراغ «میکائیل» می‌رود/ سریال شهید ستاری با همکاری بنیاد شهید

وی ادامه داد: سریال «میکائیل» نیز در خصوص نیروی انتظامی نوشته سعید نعمت‌الله است و قرار شده سیروس مقدم پس از ساخت «مدینه» آن را کلید بزند. سروش صحت سریال «مربع مثلث دایره» را برای شبکه یک می سازد و سریال «شهید ستاری» نیز با همکاری بنیاد نخبگان و بنیاد شهید در شبکه یک ساخته خوهد شد. همچنین از دیگر سریال هایی که در این شبکه ساخته خواهد شد، می توان از «بست»، «چهره به چهره» و «دایره خوشبختی» نام برد.

اقتباس از داستان هوشنگ مرادی کرمانی در «زیر نور شمع»

مدیرکل طرح، برنامه و نظارت سیما در ادامه سریال های شبکه دو که قرار است در سال ۹۳ ساخته شوند، را این چنین اعلام کرد: «سرپناه» نوشته سینا وزیری به تهیه کنندگی امید نجف زاده، «گاهی به پشت سر نگاه کن» نوشته محمدمحمود سلطانی تهیه کنندگی رضا انصاریان و کارگردانی مازیار میری، سریال «هم سفره» نوشته اصغر عبداللهی به تهیه کنندگی افشین صادقی، «باغ سردار» نوشته و کار سپهر محمدی، «زیرنور شمع» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی و ابراهیم فروزش به تهیه کنندگی علیرضا سبط احمدی و کارگردانی ابراهیم فروزش، سریال «اسیر» نوشته رضازاده به کارگردانی جمال شورجه و سریال «هانیه» نوشته سیدجلال دهقانی و تهیه‌کنندگی علی مهام در شبکه دو در سال ۹۳ ساخته خواهند شد.

«پژمان ۲» می‌آید، برادران قاسم‌خانی «تلفن» را می‌نویسند

فاطمی درباره سریال های سال ۹۳ شبکه سه گفت: «دردسرهای عظیم» نوشته علیرضا کاظمی پور به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی که پیشنهاد شده برزو نیک نژاد آن را کارگردانی کنند، «پژمان ۲» به کارگردانی سروش صحت، «تلفن» نوشته برادران قاسم خانی به تهیه کنندگی رجائی، «تلخ و شیرین» به تهیه کنندگی مهران رسام و کارگردانی احتمالی مسعود شاه محمدی، «همه چیز آنجاست» به نویسندگی شوقی و تهیه کنندگی داود هاشمی، «بهترین سال های زندگی» نوشته و کار جابر قاسمعلی، «سوداگر» نوشته سیدسعید رحمانی به تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری و کارگردانی مسعود آب‌پرور برای هفته نیروی انتظامی، سریالی با نام موقت «جشن طلاق» به تهیه کنندگی علیرضا کاظمی پور و سعید جلالی و کارگردانی احتمالی حسین سهیلی زاده در شبکه سه ساخته می‌شوند.

وی همچنین در خصوص سریال‌های شبکه چهار گفت: «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار» در مرحله تست گریم قرار دارد و به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه و کارگردانی مسعود کرامتی ساخته می‌شود. تیم نویسندگی زیر نظر علیرضا کاظمی‌پور متن سریال را می‌نویسند.

بازگشت مهران مدیری و سامان مقدم به تلویزیون

مدیرکل طرح، برنامه و نظارت سیما سریال‌های شبکه تهران در سال ۹۳ را اینگونه تشریح کرد: «جاده چالوس» نوشته آرش قادری، به تهیه‌کنندگی علیرضا داوری و کارگردانی احمد معظمی، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در ۷۰ قسمت به تهیه‌کنندگی علی اکبر تحویلیان، «سه جلد» نوشته پیمان عباسی و تهیه‌کنندگی جمال گلی به کارگردانی سامان مقدم، «رادیکال» نوشته علی نوری، به تهیه‌کنندگی سعید پروینی با محتوای سیاسی، «سه نقطه» در ۹۰ قسمت به تهیه‌کنندگی سیدحامد عقیلی و کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص و سریالی در سه فصل ۳۰ قسمتی به کارگردانی مهران مدیری در شبکه تهران در سال ۹۳ ساخته می‌شوند.

فاطمی در ادامه عناوین سریال‌های شبکه قرآن در سال ۹۳ را بازگو کرد: «خوشبختی در می‌زند»، «همسفر خورشید» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی، «فراخوان»، «نرجس خاتون»، «او ما را دوست دارد»، «پرده نشین» و «بی انتها» سریال‌های سال ۹۳ شبکه قرآن هستند.

تمام سریال‌های سال ۹۳ سیما فیلم

وی در ادامه سریال‌هایی را معرفی کرد که مرکز سیما فیلم باید در سال ۹۳ آنها را بسازد: «چشم سوم» نوشته آرش قادری، «رنگ شک» اولین تجربه کارگردانی فریبرز عرب‌نیا و «انقلاب سوم» نوشته و کار جواد شمقدری در سال ۹۳ ساخته می‌شوند. آثاری نیز در مرحله نگارش قرار دارند که از آن جمله می‌توان به «پسران سپیدرود» محمدرضا محمدی، «گمشده در سراب» اکبر نبوی، «ضلع سوم» عباس نعمتی اشاره کرد که مرحله نگارش را پشت سر می‌گذارند.

فاطمی تأکید کرد: «قصه‌های درگوشی» توسط طلا معتضدی نوشته می‌شود تا بهروز شعیبی به تهیه‌کنندگی محمود رضوی آن را بسازد. همچنین «۸۸ متر» توسط کیانوش عیاری نوشته و ساخته می‌شود. سریال‌های «قطحی بزرگ (گیوا)»، «آقای شهردار» و «خبرنگاران» در مرحله نگارش قرار دارند.

نظر شما