شناسهٔ خبر: 15223 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب در گفت‎وگو با «فرهنگ امروز»؛

برنامه‎های سرای اهل قلم با رویکردی نو و جدید در نمایشگاه کتاب

مالک شجاعی مدیر سرای اهل قلم گفت: برنامه‎های سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال‎های قبل تفاوت‎های اساسی دارد و خارج از جهت‎گیری‎های سیاسی از بهترین‎های هر حوزه دعوت به سخنرانی شده است.

فرهنگ امروز: مالک شجاعی درباره تفاوت نمایشگاه کتاب امسال با سال‎های قبل، به «فرهنگ امروز» گفت: نمایشگاه کتاب امسال دارای تحولات اساسی است. نمایشگاه دارای کمیته‎ای است به نام «کمیته‎ی فعالیت‎های علمی-فرهنگی نمایشگاه» که مسئولیت آن بر عهده مدیرعامل خانه‎ی کتاب دکتر نجف‎علی میرزایی است. زیر مجموعه‎ی این کمیته، و یکی از بحث‎های مهم آن سراهای اهل قلم است. سراهای اهل قلم نیز متشکل از؛ «سرای اهل قلم اصلی»، «سرای کتاب و رسانه» و «سرای کودک و نوجوان» است.

وی در ادامه افزود؛ دبیر سراهای «کتاب و رسانه» و « کودک و نوجوان» به ترتیب با دکتر آزاده نظربلند و سیدعلی کاشفی‎خوانساری است که هر یک از مسئولین سراهای اهل قلم، جدول نشست‎ها را با یکدیگر بستند. و در واقع برای اولین بار است که یک هفته قبل از دایر شدن نمایشگاه، برنامهها بسته شد. این نیز به این جهت بود که نخبگان و اهالی قلم از پیش اطلاع‎رسانی شود تا بتوانند برنامه‎ریزی لازم را داشته باشند.

مدیر سرای اهل قلم از تعداد نشست‎ها خبر داد و گفت: در سرای اصلی ۶۲ نشست با ۴ محور مختلف را خواهیم داشت، که محور اول این نشست‎ها که سال‎های قبل کم‎تر برجسته بود، «مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری» است؛ بحث اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی دینی، بحث تحول در علوم انسانی، بحث جمعیت و ... از آن جمله است. در واقع این محورها گفتمان‎های رهبری است که باید در نمایشگاه بروز و ظهور داشته باشد. به جرات باید بگوییم ما برای هر یک از از این محورها، یک یا دو نشست تخصصی داریم. و با متخصص‎ترین افراد در این حوزه صحبت شده  و دعوت به عمل آورده شده است. و این افراد یا از انجمن‎های علمی حوزه یا از دانشگاه بودند. در واقع ما از همه‎ی ظرفیت‎های حوزه و دانشگاه بدون در نظر گرفتن جهت‎گیری‎های سیاسی خاص سعی کردیم استفاده کنیم.

وی اضافه کرد؛ در این ۱۰ روز تقریبا ما ۳۰۰ سخنران از طیف‎های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داریم. و هدف این نشست‎ها نیز مطرح کردن بحث‎های جدی در هر یک از این محورها بوده است.

شجاعی به محور دوم و سوم این نشست‎ها اشاره کرد و گفت: محور دوم «وضعیتشناسی کتاب و نشر» است. ما هنوز شناخت دقیق و مستند و کارشناسی از وضعیت کتاب و نشر در حوزه‎های مختلف نداریم. نمی‎دانیم حال نشر دینی ما چه طور است، وضعیت نشر دانشگاهی چه‎گونه است. در واقع همه‎ی اطلاعات ما گمانه‎زنی است، یعنی می‎گوییم خوب است یا بد است. وضعیت کتاب‎های علوم انسانی و کتاب‎های مرجع روشن نیست. در این باره برای هر یک از آن‎ها، نشست تخصصی با حضور بزرگان آن حوزه برنامه‎ریزی شده است.

محور سوم «رونمایی از مجموعه‎های شاخص» است. کتاب‎های شاخصی که در طول این سال‎ها فرهنگ‎ساز بودهاند؛ به طور مثال دانش‎نامه‎ی فاطمی که اخیرا منتشر شده است. البته کتاب‎هایی که پیش از نمایشگاه رونمایی شده است، در نمایشگاه و در سرای اهل قلم، معرفی و تبیین می‎شوند.

مدیر سرای اهل قلم به محور چهارم اشاره کرد و گفت: محور چهارم «مناسبت‎ها» است. ایام نمایشگاه چون مقارن با شهادت استاد مطهری شده است، به همین مناسبت ما یک نشست در مورد «کارنامه فکری استاد مطهری» داریم. هم‎چنین ایام رجبیه را در پیش داریم و امسال ۱۰۳۵ سال تالیف نهج‎البلاغه است. در همین راستا از کارشناسان نهج‎البلاغه دعوت شده است که در مورد امام علی علیه‎السلام و نهج‎البلاغه صحبت داشته باشند. سعی شده است هم نسبت به مناسبت‎ها و مسائل فرهنگی کشور، و هم جریان‎شناسی فکری-فرهنگی تواما برنامه داشته باشیم.

مالک شجاعی در انتها گفت: از تفاوت‏‎های دیگر نمایشگاه امسال نسبت به سال‎های قبل این است که ما برنامه‎ها را از جای دیگر نگرفتیم بلکه برنامه‎ها را خود سرای اهل قلم طراحی کرده است؛ و برنامه‏‎ی نهاد و موسسات و دانشگا‎ها را در جدول چیدیم.

 

لازم به ذکر است که نمایشگاه کتاب چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ما در مصلی امام خمینی برگزار خواهد شد.

نظر شما