شناسهٔ خبر: 15281 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنجال تازه در خانه جلال آل احمد

منزل سیمین دانشور و جلال‌آل احمد در حالی در اقدامی سئوال برانگیز توسط خواهر سیمین دانشور به شهرداری منطقه یک تهران واگذار شد که این نویسنده در وصیت نامه خود ثلث کلیه اموال و سرپرستی تمامی آثار مکتوبش را به لیلی ریاحی فرزند‌خوانده‌اش واگذار کرده بود. وصیت نامه ای که خواهر دانشور صحت آن را قبول ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ ماجرای فروش و تبدیل شدن منزل مسکونی سیمین دانشور و جلال‌آل احمد در منطقه تجریش تهران به خانه ادبیات، با تایید خبر تملک این منزل توسط شهرداری منطقه یک تهران وارد جنجال تازه‌ای شد.

در حالی که یک سوم از  این منزل در دو سال گذشته و بنا بر وصیت‌نامه سیمین دانشور به لیلی ریاحی فرزند خوانده سیمین و جلال بخشیده شده و این وصیت‌نامه نیز در دادگاه عمومی تهران مورد تایید قرار گرفته است، ویکتویا دانشور در اقدامی سوال برانگیز و با ارائه صورت جلسه انحصار وراثت به شهرداری تهران که پیش از ارائه وصیت‌نامه سیمین دانشور به دادگاه تنظیم شده است، این ملک را به شهرداری تهران واگذار کرده است.

کاظم داوودی مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این خبر اظهار داشت: قرار داد فروش این منزل مسکونی از سوی شهرداری منطقه یک با خانم دانشور امضاء شده و اولین قسط از مبلغ مورد توافق برای فروش این خانه نیز امروز به وی پرداخت شد.

وی در مورد چگونگی انجام این معامله با وجود وارثان دیگر گفت: بر اساس قوانین کشور هرگاه فروشنده گواهی انحصار وراثت داشته باشد و آن را به خریدار ارائه کند انجام معامله منع قانونی ندارد جدای از اینکه دادگاه نیز تاکنون در مورد وجود مالکان دیگر چیزی به ما اعلام نکرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تمایل نداشتن سایر وراث به فروش این منزل گفت: هرگاه دادگاه به شهرداری در مورد تایید وجود ورثه دیگر نظر خود را اعلام کند ما بر اساس نظر دادگاه اقدام لازم را انجام خواهیم داد. جدای از این برنامه پرداخت این مبلغ در سه مرحله تنظیم شده است و در صورت اعلام نظری متفاوت از سوی دادگاه اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

داوودی در عین حال تصریح کرد: برنامه ما برای این خانه تبدیل کردنش به خانه ادبیات است که بر اساس راهبرد شورای شهر و شهرداری است و نحوه مدیریت آن نیز بعدا مشخص خواهد شد.

متن وصیت‌نامه سیمین دانشور

در همین زمینه علی خلاقی وکیل و همسر لیلی ریاحی نیز در تماس با خبرنگار مهر با بیان اینکه همسر وی هیچ علاقه‌ و تمایلی برای فروش این منزل ندارد اظهار داشت که از مراجع قانونی به این اقدام شهرداری تهران اعتراض خواهد کرد.

یادآوری می‌شود سیمین داشنور در زمان حیات خود این خانه را با شماره 11466 و در تاریخ 83/12/24 در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت کرده است.

سیمین دانشور در زمان حیات خود و در وصیت‌نامه‌ای ثلث تمامی اموال و سرپرستی تمامی آثار مکتوب خود را به فرزند‌خوانده‌اش لیلی ریاحی بخشید. این وصیت نامه پس از ارائه به دادگاه از نظر تایید امضاء و دستخط توسط مرجع قضایی سالم تشخیص داده شد اما به دلیل اعتراض ویکتوریا دانشور (خواهر سیمین دانشور) به آن در حال حاضر در دادگاه تجدید نظر تهران در دست بررسی دوباره قرار گرفته است که بنا بر اعلام علی خلاقی دادگاه تجدید نظر نیز رای دادگاه بدوی را تایید کرده و حکم در آستانه صادر شدن است.

نظر شما