شناسهٔ خبر: 15427 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تلویزیون

ژاک لاکان متن «تلویزیون» به معنای چکیده‌ی کار لاکان است، چکیده‌ی فکرش، سخنوری‌ش و در عین حال رابطه‌اش با دیگران.

نام کتاب: تلویزیون

تالیف: ژاک لاکان

ترجمه: انجمن روان‌پژوهان فارسی زبان فرانسه

ناشر:رخداد نو

چاپ:1390

تعداد صفحات: 135 صفحه

قیمت:  6200 تومان

«تلویزیون» به درستی یک راهنماست،کوتاه، یکتا و مشخص.اثری که تئوری، مشکلات و درگیری‌ها را پنهان نمی کند.اگر این اثر در زمان پیدایش‌اش یک رویداد بود، امروز نیز همچنان هست.فرصت یگانه‌ای است که ژاک لکان می پذیرد در یک برنامه‌ی تلویزیونی شرکت کند و به دوربین تن دهد، کسی که تا مدتی پیش از آن، از میکروفون دستگاه ضبط صوت هم می‌گریخت.

لاکان مشکل بزرگی برای نوشتن داشت.هنگامی که ناگزیربه نوشتن تن می‌داد متن روند پیچیده شدنش را می‌پیمود، پیوسته تغییر می‌کرد، افزایش می ‌یافت و از نو آغاز می شد؛ لاکان آدمی شفاهی بود.«تلویزیون» هم مثل همه سمینارهایش به صورت شفاهی و نه نوشته تولید شده است.

برخلاف سمینارهایش که مطالب را به آرامی و با مکث بیان می‌کرد، در این جا با شتابی غیرمعمول سخن می گوید، لاکان این‌جا کارهایش را خلاصه نمی‌کند بلکه با طرح تابلو و سنجشی حسی قاطعانه و ملتهب در آن چرخ می‌زند.با زبانی که بر خلاف ظاهر از نحوی فاخر و پرمدعا برخوردا نیست، ولی اگر خوب بنگریم ساده و قوی است.

متن «تلویزیون» به معنای چکیده‌ی کار لاکان است، چکیده‌ی فکرش، سخنوری‌ش و در عین حال رابطه‌اش با دیگران.

این کتاب پس از مقدمه‌ی مترجمین و پیش‌گفتار به سراغ بحث درباره «تلویزیون» می رود و بحث را با واژه‌نامه و منابع فارسی پانوشت‌ها به اتمام می‌رسد.

نظر شما