شناسهٔ خبر: 15485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قرائتی: زوایای پنهان قرآن فقط با تفسیر آن آشکار می‌شود

مسئول نهاد ستاد اقامه نماز گفت: یک کبریت هم اگر در رسیدن انسان به خدا از طریق فراهم کردن آتش برای پختن غذا فعالیتی نداشته باشد قطعا ارزشی نخواهد داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حجت الاسلام رزاقط معاون پژوهشگاه و تحقیقات تمدنی از لبنان در نشست قرآنی رونمایی از ترجمه عربی تفسیر نور، در سخنانی گفت: من از سال ۷۶ میلادی با حجت‌الاسلام قرائتی با دیدن برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن و کتاب آن آشنا شده‌ام. 

وی با اشاره به تواضع علمی حجت‌الاسلام قرائتی افزود: تفسیر نور خصوصیات بسیار خوبی دارد. اولین خصوصیت این کتاب این است که برای مخاطب عموم نگارش شده است در حالی که مخاطبان تخصصی نیز می‌توانند به خوبی از این کتاب استفاده کنند.

رزاقط تصریح کرد: این کتاب از حاشیه خود را دور نگاه داشته است و وارد جزئیات مسائلی که در آن شبهه وجود دارد نشده است و حجت الاسلام قرائتی از تمام روش‌های تفسیری استفاده کرده است و ما می‌توانیم که تمام روش‌های تفسیری را در این کتاب مشاهده کنیم.

معاون پژوهشگاه و تحقیقات تمدنی از لبنان در ادامه گفت: این کتاب سعی کرده است که در مباحث فرقه‌ای محتاطانه وارد شود و با زبان علمی و روش مودبانه انتقاد خود را مطرح کند که موجب تعصب نشود.

حجت الاسلام محسن قرائتی، نویسنده کتاب تفسیر نور، در سخنان کوتاهی گفت: ما هر آنچه که به دست آورده‌ایم از خدا است و هر آنچه که خدا به ما داده است از تصور ما بسیار خارج است. 

قرائتی در مورد نحوه ایجاد این تفسیر گفت: در سال ۷۵ با همت و همکاری آقای متوسل نیمی از تفسیر این قرآن تلخیص شده و با ترجمه به ۲۰ زبان زنده دنیا در رادیو برون مرزی پخش مستمر داشته است. 

قرائتی تصریح کرد: از این کتاب، کتاب‌های دیگری مانند سیمای سیاست در قرآن، سیمای فرهنگ در قرآن، سیمای اخلاق و پژوهش در قرآن و حتی کتابی مانند سیمای ساختمان و بنایی در قرآن تالیف شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های بخصوص قرآن گفت: قرآن به گونه‌ای است که هر روز که به آن رجوع می‌کنیم از آن مطالبی جدیدتری دریافت می‌کنیم.

قرائتی با اشاره به شیوه نگارش این کتاب گفت: اگر که فقط به ترجمه آیات دقت کنیم بسیاری از آیات قابل استفاده برای عموم نیستند اما اگر که به تفسیر آن دقت کنیم نکات بسیار خوبی را از قرآن دریافت می‌کنیم.

قرائتی در پایان گفت: ارزش یک انسان در ارتباط با خدا است. حتی یک کبریت هم اگر در رسیدن انسان به خدا از طریق فراهم کردن آتش برای پختن غذا فعالیتی نداشته باشد قطعا ارزشی نخواهد داشت و اما اگر در این راه به اهداف عالیه کمک کند باارزش می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما