شناسهٔ خبر: 15517 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیشنهادات یک طرح برای تغییر پذیرش دکتری

طراح «سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی» از پیشنهادات مطرح شده در این طرح برای تغییر وزن آزمون و مصاحبه در مقطع دکتری همچنین تغییر شیوه سنجش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، خبر داد و به چرایی مطرح شدن این شیوه سنجش در مجلس، اشاره کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ رضا صابری با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی، اظهار داشت: کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به تصویب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسید و از این پس در کمیسیون مطرح خواهد و بعد از تصویب جزئیات، برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می رود.

وی با اشاره به تغییر و تحولاتی که دوره تحصیلات تکمیلی قرار است در این طرح صورت می گیرد، گفت: این طرح قانونگذاری را برای سنجش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تمام دانشگاههای کشور مد نظر قرار داده تا مجموعه دانشگاههای دو وزارتخانه بهداشت و علوم همچنین سایر دانشگاهها با این قانون نسبت به سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع مذکور اقدام کنند.

طراح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی درباره علت پیشنهاد این طرح به مجلس، گفت: این طرح به روشهای سنجش، تفاوتهای این روشها و شیوه دخالت عوامل در سنجش، همچنین ظرفیتهایی که در دانشگاهها برای پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی، مربوط می شود.

صابری با اشاره به پیشنهاداتی که این طرح برای سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری طراحی کرده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح که ممکن است تغییر و تحولاتی در آن ایجاد شود، پیشنهاد شده از طریق آزمون سراسری، غربالگری اولیه روی داوطلبان ورود به مقطع دکتری صورت گیرد و تاثیر نمره این آزمون ۵۰ درصد باشد همچنین در این طرح پیش بینی شده ۵۰ درصد دیگر ارزشیابی داوطلبان به سوابق آموزشی شامل ۲۰ درصد و سوابق پژوهشی، اختراعات و نوآوریها شامل ۳۰ درصد اختصاص یابد.

وی بر سازگار بودن میزان پذیرش دانشجو با ظرفیت هیأت علمی آن دانشگاه تاکید کرد و گفت: هر نوع تخطی از این ظرفیت، یک تخلف از قانون محسوب و با آن برخورد می شود.

این عضو کمیسیون آموزش با اشاره به آزمون دکتری سال ۹۳ که در آن نزدیک به ۱۲ هزار داوطلب پذیرفته می شوند، گفت: در آزمون دکتری امسال ۲۴۰ هزار داوطلب شرکت کردند و از این تعداد ۵۰ هزار نفر برای مصاحبه دعوت شدند و نشان می دهد صرفاً نزدیک به ۱۰ درصد از داوطلبان را می توانیم در مرحله نخست بپذیریم و سایرین از ادامه طی مسیر حذف می شوند. این مسئله حاکی از آن است که سنجش ما باید آنقدر کیفی و دقیق باشد تا افراد از حذف خود به علت دقیق بودن معیار سنجش، قانع شوند.

صابری درباره پیشنهادات این طرح برای سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد با بیان اینکه در این مقطع بر دو معیار برگزاری آزمون و توجه به سوابق آموزشی داوطلب تاکید شده، اضافه کرد: در این طرح، سهم آزمون و سوابق معین شده و معتقدیم در این مقطع بر اساس دو پارامتر ذکر شده، سنجش صورت گیرد چون تعداد داوطلبان در مقطع تحصیلات تکمیلی نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر است.

به گفته وی، بررسی این طرح از هفته آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آغاز خواهد شد.

نظر شما