شناسهٔ خبر: 15588 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مبانی نظریه‎ مشروطه خواهی

تاملی درباره ایران در این بخش توجه ویژه‎ای به آشکار شدن نشانه‎های بحران در نظام خودکامه، تکوین نطفه آگاهی ملی و تاریخ پدیدار شدن مفاهیم نوآیین و تحول آن‎ها داشته و کوشیده‎ام این وجه مهم از تاریخ معاصر ایران را که با اصلاحات عباس میرزا در دار السلطنه تبریز آغاز شده بود، دنبال کنم

تأملی درباره‎ی ایران

جلد دوم: نظریه‎ی حکومت قانون در ایران

بخش دوم: مبانی نظریه‎ی مشروطه خواهی

نویسنده: سید جواد طباطبایی

ناشر: انتشارات مینوی خرد

چاپ اول: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۷۲۸

قیمت: ۳۸۰۰۰ تومان

این دفتر دومین بخش جلد دوم تأملی درباره ایران است که دفتر نخست آن پیشتر با عنوان فرعی مکتب تبریز و مبانی تجدد‎خواهی انتشار پیدا کرده بود. در این بخش توجه ویژه‎ای به آشکار شدن نشانه‎های بحران در نظام خودکامه، تکوین نطفه آگاهی ملی و تاریخ پدیدار شدن مفاهیم نوآیین و تحول آن‎ها داشته و کوشیده‎ام این وجه مهم از تاریخ معاصر ایران را که با اصلاحات عباس میرزا در دار السلطنه تبریز آغاز شده بود، دنبال کنم. در دفتر نخست این جلد به معنایی که من از مکتب تبریز مراد می‎کنم، اشاره کرده‎ام. در این بخش نیز آن بحث را دنبال کرده‎ام و در تأیید این گفته مجتبی مینویکه درباره نخستین کاروان معرفت نوشته بود: «این کاروان از آذربایجان روانه شد، و مقدمات تمدن اروپایی را از انگلستان وارد ایران کرد، و اولین ایالتی که مرکز شیوع نظامات و تأسیاست فرنگی شد، آذربایجان بود.»، کوشش کرده‎ام به وجوه دیگری  از تجدد‎خواهی ایرانیان، که از تبریز آغاز شد و برخی از تبریزیان نقشی پر اهمیت در به ثمر رساندن آن ایفاء کرده‎اند، اشاره کنم.

طباطبایی در این کتاب می‎گوید: به نظر من، اهمیت رساله یک کلمه بیشتر از آن که سیاسی باشد، حقوقی است. برخی از هواداران نظام مشروطه، سال‎هایی پیش از پیروزی جنبش مشروطه خواهی، داهیانه، به اهمیت این رساله پی برده بودند و من بر آن‎ام که با استقرار مشروطیت، به ویژه زمانی که نخستین نظام حقوقی جدید ایران تدوین می‎شد، همین رساله مبنای نظری تبدیل شرع به نظام حقوق عرف قرار گرفت.

این کتاب به ۹ فصل تقسیم‎بندی شده است که طباطبایی در فصل نخست: بحران آگاهی نوآیین؛ فصل دوم: بحران آگاهی و پدیدار شدن مفاهیم نوآیین؛ فصل سوم: نظریه‎ی اصلاح دینی؛ فصل چهارم: نخستین رساله در اصلاح نظام حقوقی؛ فصل پنجم: دیدگاه‎های نو در اندیشه‎ی سیاسی؛ فصل ششم: دیدگاه‎های نو در اندیشه‎ی اقتصادی؛ فصل هفتم: نظریه‎ی مشروعه خواهی اهل دیانت؛ فصل هشتم: نظریه‎ی مشروطه خواهی اهل دیانت، فصل نهم: میرزای نائینی و نظریه مشروطیت ایران؛ در انتها به تجدد مطلعی در مفهوم سنت می‎پردازد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما