شناسهٔ خبر: 15657 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی مطهری: مسئله‌شناسی و شناسایی معضلات فکری هنر شهید مطهری بود

علی مطهری در مراسم رونمایی از آثار تازه منتشر شده شهید مطهری گفت: موضوعاتی که ایشان انتخاب می‌کردند، بی‌ارتباط با معضلات فکری و اجتماعی نبود و یکی از هنرهای ایشان همین مسئله‌شناسی ایشان بود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، نشست رونمایی از دو اثر استاد شهید مرتضی مطهری، با عنوان‌های «خدا در اندیشه انسان» و «خدا در زندگی انسان» شامگاه روز گذشته ۱۶ اردیبهشت‌ماه با حضور دکتر علی مطهری و دکتر عماد افروغ در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

علی مطهری در این نشست با اشاره به دلیل تأخیر ۳۵ ساله در انتشار این کتاب گفت: یکی از دلایل این امر این بوده است که در این سلسله سخنرانی‌ها، یک یا چند جلسه ناقص است و ما تاحدی به دنبال این بودیم که نوار کاست این جلسات را پیدا کنیم. در واقع به دلیل این که استاد آرشیوی از سخنرانی‌های خود نداشتند، ما به تدریج این آرشیو را تهیه کردیم.

وی با اشاره به این مطلب که شاید کم کاری ما هم در این امر دخیل بوده است، عنوان کرد: البته باید توجه داشته باشید که آثار شهید مطهری در زمان شهادت ۲۹ اثر بوده و الان نزدیک به ۱۰۰ اثر است و اکثر کارها هم با حجم بالایی بوده است.

مسئله‌شناسی و شناسایی معضلات فکری

مطهری با بیان این موضوع که این کتاب‌ها بی‌ارتباط با شرایط آن روز نبوده است، گفت: البته به طور کلی موضوعاتی که ایشان انتخاب می‌کردند، بی‌ارتباط با معضلات فکری و اجتماعی نبود و یکی از هنرهای ایشان همین مسئله‌شناسی ایشان بود که خیلی خوب نیاز جامعه را تشخیص می‌دادند و با عنوانی مناسب و تحقیق کامل ارائه می‌کردند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این طور نیست که بگوئیم آثار ایشان به درد همان زمان می خورد، بلکه موضوعاتی که ایشان درباره آن کتاب نوشته یا سخنرانی کرده‌اند، به گونه‌ای است که مورد نیاز همه زمان‌هاست. حقوق زن در اسلام، مسئله حجاب، عدل الهی، رابطه ایران و اسلام و همین کتاب‌ها، همه این گونه‌اند و در همه دوره‌ها مطرح هستند.

وی با بیان این‌که مباحثی که در کتاب «خدا در زندگی انسان» آمده است، بسیار جالب است، افزود: اولین نکته‌ای که مباحث این کتاب که در اصل سخنرانی بوده است، در ذهن انسان ایجاد می‌کند این است که چطور قبل از انقلاب چنین جلسات پرمحتوایی وجود داشته است که متأسفانه امروز از این‌گونه جلسات به ندرت پیدا می‌شود.

مباحث علمی حتی در دانشگاه مورد استقبال نیست

مطهری ادامه داد: امروز حتی وقتی که در دانشگاه‌ها می‌خواهید یک بحث علمی را مطرح کنید، چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و همه تمایل دارند که هر چه سریعتر وارد مباحث اجتماعی و سیاسی شوند و حمله‌ای به این طرف و حمله‌ای به آن طرف کنند و کف و سوت و این قبیل چیزها. در واقع وقتی که جلسات قبل از انقلاب را با جلسات بعد از انقلاب مقایسه می کنیم می بینیم که تا حدی تنزل کرده ایم.

وی این گرایش را تا حدی ناشی از شرایط اجتماعی و سیاسی سال‌های اخیر دانست و بیان کرد: من در جلساتی که در این چند روز اخیر به مناسبت شهادت استاد در دانشگاه ها داشتم کاملاً این احساس ار درک کردم که گویا دانشجویان و دیگران حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌خواهند وارد مباحثی شوند که شاید مدتی نمی‌توانستند درست بیان کنند و اصرار می‌کنند که زودتر وارد مباحث سیاسی و پرسش و پاسخ شویم.

مطهری افزود: به هر حال جای این‌گونه جلسات خالی است؛ جلساتی که در آن افراد پای مباحث فلسفی و اعتقادی که مطرح می‌شد می‌نشستند و با علاقه گوش می‌دادند.

دومین کتاب پرفروش نمایشگاه کتاب

وی در پایان با تأکید مجدد بر مفید بودن مطالب این آثار، به نحوی که گوئی همین امروز نوشته شده است، به اعلام خبری از صدا و سیما مبنی بر این که این کتاب تاکنون در نمایشگاه کتاب امسال دومین کتاب پرفروش بوده است، اشاره کرد و گفت: این حاکی از آگاهی و توجه مردم ما به آثار شهید مطهری است.

در ادامه این نشست نیز مهدی جمشیدی، محقق مطهری‌پژوه به ارائه مطالبی در معرفی اثر خود که اخیراً با عنوان «نظریه فرهنگی شهید مطهری» به چاپ و انتشار رسیده است، پرداخت.

در پایان نشست نیز با حضور علی مطهری و عماد افروغ و رئیس فرهنگ سرای شفق ،سجاد نوروزی از دو کتاب «خدا در اندیشه انسان» و «خدا در زندگی انسان» رونمایی شد و این دو نفر هر کدام جملاتی را بر یادمان در نظر گرفته شده برای این مراسم نوشتند.

نظر شما