شناسهٔ خبر: 15723 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییر نوع بیماری‎ها بر اساس توسعه‎یافتگی

یک استاد دانشگاه در حوزه اقتصادی با اشاره به بیماری‎هایی که در کشورهای جهان وجود دارد به هزینه‎های حوزه سلامت اشاره کرد و از هزینه 315 دلاری حوزه سلامت کشورمان خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ داود دانش جعفری امروز با حضور در پنجمین کنگره پیشگامان پیشرفت با اشاره به بیماری هایی که در کشورهای دنیا وجود دارد توضیحاتی در این باره ارایه داد و گفت: نوع بیماری های دنیا در حال تغییر است و بیماری های جدید هزینه های بیشتری به دنبال دارد. به عنوان مثال سل به عنوان یک بیماری واگیردار در کشورهای اروپایی تنها یک درصد از میان بیماری ها را در بر می گیرد. همچنین یک درصد از کل بیماری های انسان های اروپایی به ایدز اختصاص یافته است.

وی با بیان این که ۲۴ درصد بیماری های غیرقابل واگیر به اروپا اختصاص دارد ادامه داد: هرچه کشورها از توسعه نیافتگی به سمت توسعه یافتگی حرکت می کنند درصد بیماری های واگیردار و غیرواگیردار تغییر می کند، همچنین بیماری های غیرقابل واگیردار افزایش می یابد.

به گفته دانش جعفری در اروپا ۲۵ درصد بیماری ها قلبی است و ۳ درصد بیماری ها غیرقابل واگیردار است.

وی با اشاره به ترکیب بیماری های در کشورهای آفریقایی خاطرنشان کرد: در کشورهای آفریقایی نوع و میزان این بیماری ها کاملاً متفاوت است به عنوان مثال سل در آفریقا ۴ درصد، بیماری های غیرقابل واگیر ۷ درصد و بیماری های اعصاب و روان ۷ درصد است در حالی که میزان بیماری های اعصاب و روان در اروپا ۲۱ درصد است.

وزیر اسبق اقتصاد در دولت نهم با بیان این که طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۵ ، ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه های سلامت افزایش می یابد این سوال را مطرح کرد که با توجه به افزایش جمعیت در کشورها چگونه باید هزینه های سلامت تامین شود.

دانش جعفری خاطرنشان کرد: هم اکنون در سطح اروپا ۷۵ درصد هزینه های سلامت توسط تامین اجتماعی تامین می شود اما در کشورهایی مثل انگلیس، دانمارک یا ایرلند ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه های حوزه سلامت از بودجه عمومی تامین می شود. همچنین ۴۴ درصد  هزینه های سلامت آمریکا نیز از بودجه عمومی تامین می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر این ۳۵ درصد مردم از بیمه های خصوصی استفاده می کنند که خودشان موظف به پرداخت آن هستند و ۱۵ درصد باقی مانده هزینه ها مربوط به زمانی است مردم به بیمارستان مراجعه کرده از جیب خودشان آن را پرداخت می کنند.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت ایران هم باید در زمینه نظام سلامت تلاش های بیشتری داشته باشد تاکید کرد که اگر مشکلاتی که هم اکنون پیش رو است بیشتر شود و برای آن راهکار و اصلاحاتی در نظر گرفته نشود چالش ها نیز افزایش می یابد.

این استاد دانشگاه به سه نوع چالش در حوزه سلامت کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: چگونگی تامین منابع مالی، عدالت و سلامت و برطرف ساختن ناکارایی سلامت سه چالش مهم در این زمینه به شمار می آید.

وی با بیان اینکه هزینه سلامت در ایران ۳۱۵ دلار است یادآوری کرد: در کشورهای فقیر دولت در تلاش است میزان این هزینه ها از ۴۴ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

دانش جعفری افزود: بر اساس بودجه مصوب سال ۹۳ یک درصد مالیات ارزش افزوده برای تامین هزینه های حوزه سلامت اختصاص می یابد که این رقم معادل سه هزار میلیارد تومان است.

نظر شما