شناسهٔ خبر: 15822 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معان هنری ارشاد: بودجه که نداشتیم هیچ بدهکار هم بودیم

معاون امور هنری در اردیبهشت تئاتر گفت: امسال شاهد افزایش بودجه نبودیم و ۳ میلیارد هم از دوره قبل بدهی باقی مانده اما ۲ میلیارد تومان به این مبلغ اضافه کردیم تا رقم بودجه به ۱۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایلنا؛ علی مرادخانی ادامه داد: طی سالیان گذشته کارهایی در زمینه تئاتر انجام شده و این هنر همواره درحوزه میدانی فعال بوده و جشنواره‌های متعددی نیز در این رابطه پایه‌گذاری شده‌اند اما آنچه امروز مهم است بررسی جایگاه این هنر در داخل و سپس جایگاه آن در جهان است.

این مدیر به کمبود سالن‌های نمایش در کشور اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در تهران سالن‌های اندکی برای تمرین در اختیار دارند. همین عامل موجب شده بهره‌برداری زیادی از مجموعه‌هایی مانند تئاترشهرصورت بگیرد که موجب فرسوده بنا شده است. سالن‌های دیگر هم به دلیل کمبود امکانات به مرز هشدار رسیده‌ که ما را با نگرانی مواجه کرده و از سویی تعطیلی این سالن‌ها هم امکان‌پذیر نیست.

مدیر موزه موسیقی به عدم افزایش بودجه بخش هنر طی سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: سالی که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ترک کردیم بودجه معاونت سه برابر معاونت سینمایی کشور بود. نکته‌ای که امروز برعکس شده و بودجه آن‌ها چند برابر معاونت است. با تمام مشکلاتی که امسال با آن مواجه بودیم تلاش کردیم بودجه تئاتر را نسبت به بخش موسیقی و هنرهای تجسمی افزایش دهیم.

مراسم بزرگداشت اردیبهشت تئا‌تر ایران روز گذشته شنبه (۲۰ اردیبهشت) با حضور علی مرادخانی – معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- و جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار محراب برگزار شد.

علی مرادخانی در مراسم تقدیر از هنرمندان منتخب اردیبهشت تئا‌تر ایران ضمن اشاره به انتشار پیام روز جهانی تئا‌تر توسط علی نصیریان گفت: طی ۷ ماه گذشته وضعیت تئا‌تر کشور را مطالعه و بررسی کردیم تا مشکلات برطرف شود. رسانه‌ها نیز طی چند هفته اخیر نقد‌ها و بررسی‌های دقیقی مطرح کردند که در این مسیر به ما کمک شد و من به این وسیله از همه منتقدان تشکر می‌کنم.

مرادخانی به بودجه اندک در اختیار معاونت هنری اشاره کرد و گفت: رقم بودجه تئا‌تر کشور در سال گذشته ۹ میلیارد تومان بود ولی امسال ما به‌رغم اینکه شاهد افزایش بودجه نبودیم ۲ میلیارد تومان به این مبلغ اضافه کردیم تا به ۱۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. این در شرایطی است که تئا‌تر ۳ میلیارد تومان بدهی به جای مانده از گذشته دارد و ما اعتقاد داریم بدنیست دوستان شفاف در جریان واقعیت‌ها قرار بگیرند. اگر امکانات جدیدی هم فراهم شود اعلام عمومی می‌کنیم تا بتوانیم با یک خرد جمعی مسائل را پیش ببریم.

این مدیر هنری به عدم تناسب فارغ التحصیلان رشته تئا‌تر و امکانات موجود نیز اشاره کرد و گفت: هر ساله حدود ۱۴۰۰ فارغ التحصیل رشته تئا‌تر از دانشگاههای کشور وارد فضای فعالیت می‌شوند که موجب می‌شود نگران این بخش باشیم؛ چرا که حتی اگر ۲۰درصد از این جمعیت علاقه‌مند ورود به عرصه فعالیت‌ حرفه‌ای هنرهای نمایشی باشند نیاز به امکانات خواهند داشت و ما قطعا خود را در این ارتباط مسئول می‌دانیم.

وی فراهم کردن شرایط آسان اجرای هنرهای نمایشی بدون وابستگی به دولت برای گروه‌ها را حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: این طور به نظر می‌رسد که دوستان به اندازه زیادی وابسته به دولت هستند و اگر حمایت‌های شورای حمایت نباشد نمی‌توانند کار کنند که این موجب می‌شود به کارمندان دولت تبدیل شوند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های بیشتری را در این حوزه فعال کنیم و اگر بتوانیم بین بودجه جاری و بودجه مورد نیاز برای فراهم کردن زیرساخت‌ها تقسیم‌هایی داشته باشیم توازن ایجاد می‌شود و مسائل برطرف خواهد شد. همچنین وظیفه داریم امکانات را فراهم بیاوریم تا شما بی‌دغدغه به فعالیت‌های خود ادامه دهید.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان به جوانان اشاره کرد و اظهار داشت: بخش عمده‌ای از بودجه تئاتر صرف جوانان ما به عنوان گنجینه‌ها و استعدادهایی که گام‌های بلندی برای آینده برمی‌دارند اختصاص پیدا خواهد کرد و ما از هر طریق بتوانیم امکانات مضاعفی را برای تئاتر فراهم می‌کنیم. به امید روزهای خوب برای تئاتر ایران.

نظر شما