شناسهٔ خبر: 15845 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

متاسفانه و یا خوشبختانه در «دلواپسیم» حضور نداشتم

تهیه‌کننده و مجری برنامه «ثریا» که پیش از این در برخی از رسانه‌ها عنوان شده بود که او در همایش «دلواپسیم» شرکت کرده است، اعلام کرد که متاسفانه و یا خوشبختانه، در همایش دلواپسان حضور نداشته‌ است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ محسن مقصودی تهیه کننده برنامه «ثریا» با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: متاسفانه رسانه‌هایی که خبر کذب حضور من در همایش «دلواپسیم» را منتشر کرده بودند، بدون توجه به قانون مطبوعات درباره انتشار جوابیه در رسانه‌های منتشر کننده خبر، هنوز تکذیبه بنده درباره عدم حضور در این همایش را منتشر نکرده‌اند.

وی افزود: وقتی می‌بینم این رسانه‌ها نه تنها زحمت انتشار تکذیبیه را هم به خودشان ندادند بلکه خبر کذبشان را از روی سایت‌هایشان هم برنداشته‌اند، دلوپسی‌ام برای بی‌اخلاقی این قبیل رسانه‌ها بیشتر می‌شود. دلواپسی از اینکه برخی از هر فرصتی برای تخریب، منتقدان استفاده می‌کنند.

مقصودی گفت: با اتفاقات اخیر به خوبی می‌توان فهمید چرا در برخی رسانه‌های ما توجه به موضوعات اصلی و دغدغه‌های مردم و اخبار پیشرفت‌ها و چالش‌های علم و فناوری و اقتصاد کشور اینقدر مغفول مانده است.

وی افزود: گرفتار شدن در غل و زنجیرهای سیاسی و جناحی باعث گرفتاری در فرعیات و فراموش کردن اصلیات کشور می‌شود که از آنجمله همین اتفاق اخیر و دست زدن به تخریب رسانه‌های منتقد و مستقل به هر روش ممکن است.

تهیه کننده برنامه ثریا در پایان گفت: در ابتدای انتشار خبر گمان می‌کردم واقعا برخی بدون غرض با دیدن عکس دچار سوء تفاهم شده‌اند و آن جوابیه را صادر کردم ولی با مشاهده رفتار اخیر حتی در نیت اولیه منتشر کنندگان آن خبر جعلی شک کردم.

گردهمایی منتقدین توافق ‍ژنو، روز شنبه با عنوان همایش «دلواپسیم» و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس، کار‌شناسان سیاسی و دانشجویان؛ در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.
مشروح جوابیه محسن مقصودی:
خدمت همکاران رسانه‌ای در خبرگزاری‌های ایرنا و عصر ایران و پایگاه‌های خبری عصرخبر، انتخاب، بهارنیوز، پارسینه و…
سلام علیکم
در خصوص درج خبری با عنوان «مجری تلویزیون هم دلواپس شد» در آن رسانه محترم و انضمام عکس‌های خبری، در خصوص حضور اینجانب به عنوان مجری برنامه ثریا در همایش دلواپسیم، نکات زیر به استحضار می‌رسد و امید است ابتدا به رسم اخلاق و اصلاح و سپس بنابر قانون در اسرع وقت و در جای مناسب منتشر گردد:

 ۱-متاسفانه و یا خوشبختانه، اینجانب در همایش دلواپسان حضور نداشته‌ام و عکس بسیار مستند دوستان از حضور دلواپسانه حقیر، مربوط به شخص دیگری ـ که ظاهرا از همکاران خبرنگار سایر رسانه هاست ـ می‌باشد. ظاهرا تنظیم کنندگان خبر با دلواپسی و آشفتگیِ خاطرِ زیاد، خبر فوق را تنظیم کرده‌اند و این گاف رسانه‌ای را بدون هیچ تحقیقی آسمان ریسمان کرده و به سرعت بازنشر هم کرده‌اند که حداقل از سوی برخی خبرگزاری‌ها، این کار غیرحرفه‌ای و عجولانه بعید بود…

در حالی که با یک جستجوی ساده در عکس‌های آن همایش می‌توانستند به عکس‌های واضح تری از فرد مزبور دست یابند تا اگر شکی دارند بر طرف شود. عکس پیوست (عکسی شفاف از آن خبرنگار) حاصل جستجوی یک دقیقه‌ای حقیر در اینترنت است.
براستی آیا حضور حقیر در جلوی جایگاه همایشی با این همه بازتاب رسانه‌ای، می‌توانست تا به امروز مخفی بماند که پس از سه روز برخی متوهمانه آن را کشف کرده باشند!

۲- اما در خصوص دلواپسی گروهی از دانشجویان و اساتید دانشگاه در مورد توافقنامه ژنو، عرض می‌کنم که حقیر خیلی دلواپس سرانجام ژنو نیستم، اگر چه بنده هم به دشمن بدبینم اما کل ماجرا را درس و تجربه‌ای بزرگی برای ملت ایران می‌دانم، تجربه‌ای که به نظرم از کل فناوری هسته‌ای هم برایمان مهم‌تر است. درسی که به نظرم ارزش دارد خون شهریاری‌ها و علیمحمدی‌ها و رضایی‌نژاد‌ها و مصطفی‌ها برایش ریخته شود. چرا که این ملت پلمپ‌ها را سرانجام خواهد شکست، مصطفی‌های دیگر سانتریفیوژهای نسل جدید‌تر را خواهند ساخت و شهریاری‌های بعدی صفحات سوخت را بهتر از قبل می‌سازند اما ملت ایران باید یک بار دیگر بیازماید این صداقت آمریکایی را. باید بیازماید نتیجه خوش بینی و اعتماد سازی برای دشمن را. از آقای ظریف هم ممنونم که بستر این آزمایش را به خوبی خوب فراهم کرده است… بار‌ها برای ایشان در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب دعا کرده ام…. مسیر آرمان‌های انقلاب… و البته امروز نتایج آن آزمون بزرگ و ظریف دارد مشخص می‌شود کم کم برای مردم… و همین برای ما «برد» است و برای دشمن «باختی» بزرگ‌تر از «باخت» هسته‌ای سال‌های قبلش. هر چند این تجربه بزرگ تکرار تجربه سعدآباد است برای مردم. اما قبلا هم گفته‌ام آزموده را آزمودن رواست وقتی تاریخ را فراموش می‌کنند آدم‌ها، وقتی وارونه می‌نویسند تاریخ را برایمان رسانه ها… فتح الفتوحی دیگر…

۳- گفتم آن روز دلواپس نبودم خیلی، اما امروز شدیدا دلواپسم و نگران! نه برای سرانجام ژنو که برای رسانه‌هایمان. برای رسانه‌هایتان. رسانه‌های سیاست زده‌مان. سیاست زده تان… برای آن‌هایی که همه چیز را از عینک تنگ سیاسی و حزبی می‌بینند. هر کس انتقاد کند متعلق به فلان جناح و طرفدار فلان نامزد است…. این چه رفتار دیکتاتورمأبانه‌ای است؛ همکاران؟!

اگر خوب و حرفه‌ای بنگرید در آن سوی میدان می‌بینید که دشمن، چگونه تقسیم کار کرده است و از به ظاهر تندروی کنگره و چماق تحریم‌های جدید و تهدیدات نظامی آن‌ها در مذاکرات خرج می‌کند و امتیاز می‌خواهد. امتیاز می‌خواهد با چماق میدان گرفتن تندروهایش… حرکت تندرو‌هایش بخشی از تکمیل منافع ملی آمریکاست. اما در این سو چه اصراری هست که منتقدان انقلابی و یا به قول شما تندرو‌ها حرف هم نزنند؟ نمی‌فهمم. باور کنید همین تجمعات و اعتراض‌ها بهترین حربه است برای امتیاز گرفتن تیم ما در مذاکرات بعدی. برای امتیاز ندادن… کافی است آقای ظریف بگوید ببینید ما تحت فشاریم از داخل، بخش زیادی از مردم اجازه عقب نشینی و یا انعطاف بیشتر نمی‌دهند… همین! به نظرم خیلی ساده است و البته ظریف!

دوستان! به جای اینکه پس از سه روز از یک همایش دلسوزانهٔ دانشجویی، انواع انگ‌های سیاسی را به شرکت کنندگان بزنید و دور تک تک عکس‌ها دایره بکشید و این گونه در شناسایی گاف هم بدهید،‌ای کاش به منافع ملی می‌اندیشیدید. با هوچی‌گری رسانه‌ای می‌خواهید هزینه حضور دانشجویان و اساتید منتقد در یک همایش دانشجویی را بالا ببرید. حتی برای کسانی که حضور نداشته‌اند! اگر حق با شماست چرا از بیان نقدی دانشجویی این قدر هراسان شده‌اید؟! پیشنهاد می‌کنم، پاسخ همایش اساتید منتقد را با همایش اساتید مدافع ژنو بدهید. من هم قول می‌دهم به همراه دوست مشابهم (!) هر دو شرکت کنیم! تا همایش شما دو مجری ثریا داشته باشد! پس این همه عصبیت برای چیست؟!

لطفا یک بار دیگر به خبرتان و کامنتهای منتشره ذیل آن بنگرید، یک خبر دروغ و ده‌ها کامنت فحاشی ذیل آن به حقیر، برنامه ثریا و سازمان صدا و سیما… برای همایشی که شرکت نداشته ام…

همین جا هم ذکر کنم که بنده به خاطر همین سیاست زدگی رسانه‌هایمان در اکثر جلساتی که هر چند دلم با آن‌ها همراه باشد ولی احتمال می‌دهم سوء برداشت سیاسی و جناحی بشود، شرکت نمی‌کنم… و ترجیح می‌دهم، حرف‌هایم را در‌‌ همان ثریا بزنم… اگر سیاست بازان بگذارند البته…
 

۴-اما متن خبر شما به جز آن عکس بی‌مربوط متنی هم داشت که بی‌ربط‌تر از عکسش بود. «حضور مجری ثریا که بار‌ها از توافق هسته‌ای در برنامه انتقاد کرده است در این همایش نشان داد که مخالفان دولت و اعضای پایداری تا چه حد در صدا و سیما نفوذ کرده اند…» همکاران عزیز، آیا هر ایرانی دلبسته به انقلاب و کشور حق انتقاد دارد یا صرفا انتقاد حق کسانی است که یا شناسنامه جناحی ارائه کنند یا شما به طرفه العینی برای ایشان شناسنامه جناحی بسازید؟!

اکنون دو سال و سه ماه از شروع ثریا می‌گذرد و با مروری بر اخبار برنامه می‌توانید ببینید که ثریا در کنار مستندسازی از دستاوردهای علمی، فناوری و اقتصادی کشور در دولت‌های مختلف، تلخ‌ترین و تند‌ترین نقد‌هایش را (البته کاملا کار‌شناسی و تحلیلی) نثار دولت قبل کرده بود. بسیاری از وزرا و معاونین وزرای دولت فعلی در ماه‌های پیش از انتخابات با حضور در ثریا به عملکرد دولت قبل تاخته‌اند. مستندهای انتقادی ثریا از نساجی مازندران تا وابستگی صنعت نفت و صنعت مخابرات تا انتقاد از پروژه خط اتیلن غرب پتروشیمی، وابستگی در محصولات استراتژیک کشاورزی و انتقاد از مافیای واردات تجهیزات پزشکی و نقد نظام ناعادلانه سلامت و ده‌ها برنامه دیگر نمونه‌ای از مشی مستقل ثریا در خصوص بررسی عملکرد دولت هاست. تا آنجایی که برخی وزارتخانه‌ها در دولت قبل علیه ثریا بیانیه هم منتشر کرده‌اند که در فضای مجازی موجود است.

با این همه گمان می‌کردیم شعارهای نقدپذیری در دولت جدید فضا را بهتر خواهد کرد که اکنون اعتراف می‌کنم گمان اشتباهی داشتیم… برخی حامیان رسانه‌ای دولت ظاهرا خواهان خفقان رسانه‌ای هستند. ظاهرا دیگر برای برخی رسانه‌ها «دانستن، حق مردم نیست»

امیدوارم رییس جمهور محترم این فضای صُلب را بشکنند…
محسن مقصودی، مجری برنامه ثریا

نظر شما