شناسهٔ خبر: 15852 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جدیدترین اثر آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی منتشر شد

کتاب «فاطمه(س) اسوه بشریت» عنوان جدیدترین اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی است که به تازگی توسط مؤسسه اسرا به چاپ رسیده است. این اثر به پرسش‌هایی مبنی بر عصمت حضرت و نقش ایشان در عرصه سیاسی و اجتماعی می‌پردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ جدیدترین اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی با عنوان «فاطمه(س) اسوه بشریت» توسط مؤسسه اسرا منتشر شد. این اثر در پنج بخش تدوین شده که در هر یک از این بخش‌ها موضوعات مختلفی در رابطه با زندگی و سیره بانوی دو عالم(س) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. کتاب برگرفته از سخنان آیت‌الله العظمی جوادی آملی است که ایشان براساس آیات و روایات موضوعات مختلفی از جمله عصمت حضرت، نقش ایشان در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، نقش ایشان در کانون خانواده و سیره بانوی دو عالم در تربیت فرزندان، عملکرد ایشان در زمان حیات پدر بزرگوارشان، نقش ایشان در بیداری مسلمانان و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

«کلیات»، «فضایل و مناقب اهل بیت(ع) و حضرت فاطمه (س)»، «حضرت فاطمه(س) در آینه قرآن»، «سیره حضرت فاطمه(س)» و«پرسش و پاسخ» عناوین پنج بخش این اثر است. در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم: «در طول تاریخ، بسیاری از عالمان اهل سنت که اندکی انصاف به خرج دادند، با اینکه توانستند بسیاری از مسائل امامت را توجیه و از پذیرش آن خودداری کنند و خلافت خلفای سه‌گانه را پس از پیامبر(ص) توجیه کنند، اما وقتی در منابع معتبر خود به رفتار فاطمه(س) در برابر خلفا می‌رسند، مبهوت می‌مانند و با سکوتی معنادار از کنار آن عبور می‌کنند و یا تسلیم می‌شوند و مسیر خود را به سوی حقیقت فاطمی تغییر می‌دهند... .»

بخش نهایی کتاب به ارائه پرسش‌های مختلف درباره زندگی و سیره عملی بانوی دو عالم(س) اختصاص دارد که در آن سؤالاتی از جمله «چرا حضرت فاطمه(س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد؟»، «چرا در بین هزار پیامبر و معصوم فقط یک زن وجود دارد؟»، «آیا همه ذریه صالح و عادل حضرت ابراهیم(ع) از جمله حضرت فاطمه(س) به مقام امامت رسیدند؟»، «چرا نسل پیامبر(ص) از طریق دختر بزرگوارش فاطمه(س) ادامه می‌یابد در حالی که ملاک الحاق نسب در عرف، مرد است؟»، «آیا فاطمه(س) اسطوره است یا الگویی دست‌یافتنی؟»، «چگونه ممکن است که حضرت فاطمه(س) پیش از آفرینش امتحان شود؟» و«شهادت بر برخی فضایل حضرت فاطمه(س) در بین اذان و اقامه چه حکمی دارد؟» در این بخش مطرح و به آن پاسخ گفته شده است.

نظر شما