شناسهٔ خبر: 15994 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سری به سینمای کیمیایی بزنید

«متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «دو لیتر در دو لیتر صلح» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و کنسرت «شب خاطره ها» و تماشای سریال «راه شیری» پیشنهاد ما برای این هفته شما است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ گروه فرهنگ و هنر طبق روال هر هفته، این بار نیز بسته پیشنهاد فرهنگی خود را برای سپری کردن آخر هفته شاد و فرهنگی به شما تقدیم می کند.

مخاطبان سینمای ایران ۲ دسته اند، یا طرفدار سینمای کیمیایی هستند یا نه! اگر سینمای کیمیایی و خالق «قیصر» را دنبال می کنید، باید بدانید که مسعود کیمیایی از این هفته جدیدترین فیلم سینمایی خود با نام «متروپل» را در سینماهای تهران اکران می کند. این فیلم سینمایی در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت، اما نتوانست چندان مورد استقبال منتقدان سینما قرار گیرد، اما بی شک سینمای کیمیایی معمولا در گیشه مورد استقبال عموم قرار می گیرد.

هرچند منتقدان واکنش مناسبی نسبت به نمایش این فیلم نداشتند اما کیمیایی در پاسخ به این واکنش ها گفت: عده‌ ای نتوانستند فیلم بسازند که من نام آن‌ها را می‌توانم بگویم، ‌حالا شدند منتقد! یکی از این افراد چند سال است که نمی‌تواند فیلمنامه ‌ای را که دارد، بسازد. مگر آن به‌ اصطلاح منتقد کیست که او باید بگوید فیلمت باید اینطوری باشد و منِ فیلمساز بگویم چشم. در همین سالن سینما عده‌ای در تاریکی به من می‌گویند چه بکن. درحالی که جایگاه من در روشنایی مشخص است و من در روشنایی ایستاده‌ام... کسانی که این فیلم را همراه با لکنت می‌ دانند با سینما کار ندارند و به‌ دنبال حواشی‌اند. فرض کنید افرادی در نمایشگاه کتاب، غرفه‌های «کافکا» و «همینگوی» را شلوغ کنند. قطعا این شلوغی تاثیری بر نوشته‌های آنها ندارد. بعضی‌ها هستند که در سینما دست می‌زنند و توهین می‌کنند، ‌اما برای سینما چه کرده‌اند؟ ‌متاسفانه ما چه بی‌باک تقلب می‌کنیم. متقلب از تقلب هراس ندارد. با این حال بهتر است حرف نزنم. چون به قول مولوی؛ خموش باش، خموش باش.

«متروپل» داستان دو جوان است که یک شب در باشگاه بیلیارد با زنی روبرو می شوند و در دو راهی تصمیم قرار می گیرند...

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، تینا پاکروان، شقایق فراهانی، ساعد سهیلی، سحر دولتشاهی، یوسف مرادیان و میلاد کیمرام حضور دارند. متن این فیلمنامه توسط عبدالرضا منزجی و مسعود کیمیایی نوشته شده است.

«دو لیتر در دو لیتر صلح» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در تالار شمس واقع در منطقه اقدسیه هر روز از ساعت ۲۰:۳۰ تا پنجم خرداد ماه به روی صحنه می رود.  این نمایش برنده جایزه بهترین نمایشنامه و آهنگسازی و کاندیدای بهترین کارگردانی در بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد. در این نمایش بازیگرانی چون فرزین صابونی، سهیلا صالحی، رامین سیار دشتی، الهام کردا حضور دارند و علاوه بر بازیگران بهرام شاه محمدلو و راضیه برومند گویندگی متن‌ها را بر عهده دارند.

حمیدرضا آذرنگ، کارگردان این نمایش در یادداشتی نوشته است: دو لیتر در دو لیتر صلح» ادامه ‌ای است بر نمایشنامه «دو متر در دو متر جنگ» که به شرایط پس از جنگ که در اکثر موارد صلح نام می ‌گیرد، می ‌پردازد. درقالب فانتزی موحشی تمام تلاشم آن بود تا هرچه که می‌ توانم از تلخی ‌اش بکاهم تا شاید آینه ‌ای که در مقابل چشمان شماست دردهایتان را یادآور نباشد. آنچه می‌دانم در نهایت آنکه هرچه می ‌دوم کمتر می‌رسم.

اما علاوه بر این نمایش، تئاتر دوستان می توانند از جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز دیدن کنند، هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت ماه در تهران به دبیری سیاوش قائدی برگزار می شود. علاقمندان می توانند آخر هفته به تماشای نمایشهای این جشنواره در کارگاه نمایش تئاتر شهر، سالن استاد انتظامی و فضای باز خانه هنرمندان، سالن کوچک تالار مولوی، سالن های استاد ناظرزاده کرمانی و استاد صمیم مفخم دانشگاه تهران، سالن استاد خورشیدی دانشکده هنر و تالار هنر بنشینند.

اما موسیقی دوستان و کسانی که می خواهند آخر این هفته شنیدن طنین موسیقی دلنشینی را تجربه کنند، پیشنهاد می دهیم که به تماشای کنسرت موسیقی «شب خاطره ها» با اجرای ارکستر «سی ساز» به رهبری پوریا نظری نسب بنشینند. رهبری گروه کر این کنسرت را وارکان ساهاکیان برعهده داشته و روز جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه در دو سانس ۱۸ و ۲۱:۳۰ در سالن مرکز همایش های برج میلاد اجرا می شود.

البته کسانی هم که می خواهند این روزها تماشاگر سریال های ایرانی باشند، می توانند سریال تلویزیونی «راه شیری» به تهیه کنندگی رامین عباس زاده را تماشا کنند.

این مجموعه اپیزودیک با حضور کارگردان‌هایی مثل سامان مقدم، ایرج کریمی، عبدالحسن برزیده و مونا زندی مراحل تولید را پشت سر گذاشته است. اولین قسمت «راه شیری» با اپیزود «پسر» ساخته سامان مقدم آغاز شده و در ادامه اپیزودهای «خلسه»، «خط رو خط» و «تحقیر» به کارگردانی حسن برزیده، مونا زندی و ایرج کریمی پخش خواهند شد.

امید سهرابی، حسن محمودی و بهزاد مرتضوی به سرپرستی احمد رفیع‌زاده فیلمنامه این سریال را با دستمایه قرار دادن معضلات اجتماعی مانند بیکاری، مهاجرت، اعتیاد، زنان بی‌سرپرست و طلاق نوشته‌اند.

فیلمنامه اپیزود «پسر» را امید سهرابی نوشته و همایون ارشادی، آهو خردمند، سیدمهرداد ضیایی، سپیده اعلایی، محسن قاضی‌مرادی و کیوان ساکت‌اف در آن ایفای نقش می‌کنند.

در این اپیزود، همایون ارشادی نقش پدر را بازی می‌کند و نقش مادر نیز بر عهده سپیده اعلایی گذاشته شده است. «پسر» قصه زندگی جوانی را روایت می‌کند که از کانون اصلاح و تربیت مرخص می‌شود و به دنبال هویت گمشده‌اش است.

این مجموعه نمایشی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱:۳۰ پخش و ساعت ۲ بامداد روز بعد بازپخش می‌شود.

نظر شما