شناسهٔ خبر: 16011 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس دانشگاه فردوسی: زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجوی خارجی وجود ندارد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در دانشگاه‌های ما زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجوی خارجی وجود ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ محمد کافی در همایش بین‌المللی انجمن آموزش عالی ایران با عنوان توسعه آموزش عالی فرامرزی اظهار کرد: برخی از مقوله‌ها مانند تولید علم محدودیت‌بردار نبوده و تمام دنیا در تولید آن دخیل هستند؛ هر کشوری گوشه‌ای از یک کار عظیم را بر عهده گرفته و نتیجه آن برای بشریت مفید خواهد بود.

 

وی ادامه داد: تولید علم نباید در داخل مرزهای سیاسی محدود شود چرا که این مساله موجب ایجاد مانع و محدودیت خواهد شد.

 

کافی با بیان اینکه «امروز شاهد کاستی‌هایی در جذب دانشجویان بین‌المللی هستیم» تاکید کرد: وقتی این مساله را با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، در می‌یابیم که عقب‌ماندگی ما در این زمینه عمیق‌تر است؛ به عنوان مثال ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های هند جوابگوی جمعیت آن نیست اما برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی محدودیتی نداریم.

 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه بخش زیادی از محدودیت‌ها در جذب دانشجوی بین‌المللی ناشی از جامعه است، تصریح کرد: نباید جامعه دانشجو را مانند طعمه بنگرد، بلکه وی معرف کشور و منبعی پایدار است.

 

کافی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجوی بین‌المللی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در دانشگاه فردوسی مشهد وظیفه پاسخگویی به دانشجویان بخش بین‌الملل مشخص نیست.

 

وی همچنین از محدودیت پذیرش دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های خارجی یاد کرد و افزود: رویکرد دانشگاه فردوسی داشتن عزمی جدی در توسعه آموزش عالی در حدود فرامرزی است؛ این دانشگاه برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی حرکت خود را آغاز کرده و افتتاح رسمی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان از جمله اقدامات ما در این راستاست.

 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما