شناسهٔ خبر: 16167 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«خلسه‌»‌ای که از تلویزیون پخش شد، سریال من نبود

کارگردان اپیزود «خلسه» سریال در حال پخش شبکه دو گفت: از صدا و سیما در ساخت و پخش این مینی سریال بسیار دلخورم و دیگر علاقه ای برای همکاری با تلویزیون ندارم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ حسن برزیده گفت: وقتی «خلسه» از شبکه دو سیما پخش شد، متوجه شدم که کار به شدت قلع و قمع شده و چیزی از اپیزودی  که قرار بود یک موضوع اجتماعی مهم را به تصویر بکشد، باقی نمانده، اتفاقی که به اعتقاد من بی احترامی آشکار فهم مخاطب است. 

این کارگردان درباره دلایل بخش های سانسور شده گفت: دلیل این تصمیم را نمی دانم، اما هر چه که باشد، عاقلانه نیست، عقل سالم حکم می کند که اگر اشکالی وجود دارد جلوی پخش سریال گرفته بشود، نه اینکه به طرز  ناشیانه و عجیبی قصه را عوض کرد تا زحمات همه عوامل فیلم به هدر برود و اثری کامل بی سر و ته از رسانه ملی پخش شود. 

وی تصریح کرد: وقتی  اینچنین اثری از رسانه ملی پخش بشود، تلویزیون به اندازه سازنده زیر سوال می رود، مردم نواقص فیلم را درک می کنند و باید به فهم آنها احترام گذاشت. بهتر بگویم مردم در معرض حقایق جامعه هستند و بیش از برخی مسوولان سازمان درک می کنند که من برای نشان دادن عواقب بد یک انتخاب غلط، یک اتفاق اجتماعی بد باید آن را به تصویر بکشم.

برزیده گفت: از نظر من طبیعی است که برخی افراد به تصویر کشیدن  مسائل اجتماعی در فیلم ها را دوست نداشته باشند، اما این نگاه سطحی است، باید نتیجه گرا بود و به هدفی فکر کرد که فیلم به خاطرش ساخته می شود، در واقع من فیلمساز قصد دامن زدن به مسائل بد اجتماعی را ندارم، بلکه با  به تصویر کشیدن آنها به شیوه ای تاثیر گذار می خواهم به جوان ها نشان بدهم که برخی اشتباهات چه تاوان سنگینی برای آنها و حتی جامعه خواهد داشت.

این کارگردان ادامه داد: قرار نیست منِ فیلمساز همیشه پسری سر به راه را نشان بدهم، گاهی برای حصول نتایج مثبت و نشان دادن تبعات منفی یک اتفاق ناخوشایند لازم  است که یک خانواده از هم پاشیده به تصویر کشید شود، در «خلسه» سانسور نشده هم خانمی در پی فریب جوانی است تا از پدر او انتقام بگیرد، اما متاسفانه همه این ماجرا از دل قصه بیرون آمده و اثر با عقلی ناقص مخدوش شده است.

وی با اعلام اینکه  انتظار داشتم که دوستان با فهم بیشتری با این مینی سریال مواجه شوند، افزود: تصور می کنم به ویژه در حوزه فرهنگی  حرفهایی هست که باید آنها را بالای منبر گفت، بعضی موضوعات باید از زبان سخنوران شنیده شوند، اما برخی حرفها را هم باید به شکلی دوست داشتنی و در قالب یک درام مطرح کرد تا تاثیر گذار باشد.

وی افزود: من با سانسور موافق نیستم، اما اگر هم قرار است سانسور اتفاق بیافتد می شود در شکلی زیباتر یا لاقل با هماهنگی این کار را انجام داد، نه اینکه این کار طوری صورت بگیرد که انگار انگار دکوپاژ ، فیلم و قصه غلط است، نه اینکه من از هیچ چیز مطلع نیستم و اثری که امضا و اسم من پای آن خورده به شکل آزاردهنده ای روی آنتن می رود.

این کارگردان ادامه داد: سانسور کردن هم قواعدی دارد و فهم این قواعد در اختیار کسی که فیلم های تلویزیونی را قیچی می کند، نیست. متاسفانه «خلسه» ای که روی آنتن می رود، به شکل ناشیانه ای سانسور شده و مخاطب  کاملا پرش های فیلم را احساس می کند، بدون شک مخاطب «خلسه» متوجه ماجراهای سانسور شده، خواهد شد و به آنها فکر خواهد کرد و مطمئن باشید آنچه از ماجراهای فیلم در ذهن مجسم خواهد کرد به مراتب بدتر از چیزی است که ما به تصویر کشیدیم و حذف شد.

برزیده گفت: اگر قرار است من با جوانان این جامعه، گروهی که دستمایه موضوعی فیلم من هم قرار گرفتند و کمتر به اخلاقیات تن می دهند و به شکل آزاد و رها زندگی می کنند، حرف بزنم، باید زندگی آنها را به تصویر بکشم، تا نشان بدهم که این شیوه زیستن اشتباه است.

وی گفت: از اتفاقاتی که برای اپیزود «خلسه» افتاد به شدت دلخورم، مطمئنا این اتفاق فقط برای اثر من نیفتاده و من فکر میکنم یک نفر باید این حرفاها را می زد.

اپیزود «خلسه» به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه کنندگی رامین عباسی زاده بخشی از مجموعه تلویزیونی «راه شیری» است که به سفارش گروه مجموعه های تلویزیون شبکه دو تهیه شده است.

در این اپیزود امین تارخ نقش «عظیمی» را بازی کرده و رامین راستاد، لیلی تقوی، نگین معتضد، آیدا فقیه‌زاده، یاشا رستمی، مرتضی کاظمی، سیامک اشعریون، مجید عبدالعظیمی، فرامرز روشنایی و شهبال خاتمیان نیز در آن ایفای نقش می‌کنند.

نظر شما