شناسهٔ خبر: 16172 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر و رئیس بانک مرکزی عضو هیأت امنای دانشگاه علامه شدند

رئیس دانشگاه علامه از تشکیل هیأت امنای جدید این دانشگاه خبر داد و گفت: هیأت امنای جدید دانشگاه علامه از وزیر علوم، معاون فرهنگی وزیر، دکتر ربیعی وزیر تعاون رفاه و کار، دکتر سیف رئیس بانک کل مرکزی، دکتر مصلی نژاد استاد دانشگاه تهران و خیر خوابگاه ساز میرمحمودی از اعضای هیأت علمی دانشگاه، دکتر ستاری فرد از اعضای هیأت علمی دانشگاه و دکتر مسجد جامعی رئیس شورای شهر اعضای هیأت امنای جدید دانشگاه علامه تشکیل شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی صبح دیروز در نشستی مطبوعاتی که در محل این دانشگاه برگزار شد با اشاره به برنامه های این دانشگاه گفت: دانشگاه علامه در چند ماه گذشته نخستین کاری که انجام داد تهیه یک برنامه بود. این برنامه دو محور داشت. محور اول آن تهیه یک برنامه استراتژیک بود که افق های آموزشی فرهنگی پژوهشی و تمام بخش های دانشگاه را مشخص کرده که دانشگاه در این بخش ها به کدام سو حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه برای تعیین اهداف کلان خود در این برنامه اولین موضوعی که به آن توجه کرد رشد علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه بود چراکه در چند سال گذشته رشد علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه افت کرده بود.

وی ادامه داد: رشد عقلانیت و تولید علم نظریه پردازی، رشد فرهنگ دینی و اسلامی، رشد آزاداندیشی، حفظ  آرامش و نشاط محیط فرهنگی دانشجویی از جمله اهدافی بود که در این برنامه کلان به آن توجه شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که دانشگاه دچار دستخوش و کشمکش جناحی نشود، گفت: چراکه جناح کشی سمی مهلک برای محیط دانشگاه است.

شعارمان آرامش و نشاط بود

وی ادامه داد: برای همین فعالیت خود را با شعار آرامش و نشاط برنامه ریزی کردیم و دومین محوری که در برنامه دانشگاه به آن توجه شد سند دانشگاه اسلامی است و تمام برنامه دانشگاه براساس نقشه جامع علمی کشور برنامه پنجم توسعه برنامه اعلام شده از سوی وزیر علوم نظرسنجی از اعضای هیأت علمی تهیه شد و در حال حاضر برنامه استراتژیک دانشگاه آماده شده و به زودی در هیأت امنا تصویب خواهد شد.

رئیس دانشگاه علامه یادآور شد: دانشگاه علامه اولین دانشگاهی است که برنامه عملیاتی سند دانشگاه اسلامی را تهیه کرده است و تمام معاونت های آن برنامه خود را در رابطه با این سند ارائه کرده اند.

وی ادامه داد: امیدواریم در افق چهار ساله بتوانیم آیتم های سند دانشگاه اسلامی را در دانشگاه علامه اجرایی کنیم.

وی به برخی از آیتم های سند دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی از آیتم های این سند تولید دانش، گسترش دانش علوم انسانی با تکیه بر مفاهیم دینی، عدالت آموزشی، تقویت روحیه آزاداندیشی، توسعه علمی در عرصه بین المللی بویژه جهان اسلام و اینکه دانشگاه علامه جایگاهی محوری در فعالیت های منطقه ای جهان اسلامی به دست آورد اعلام کرد.

تدوین ۵۵ برنامه راهبردی برای سند دانشگاه اسلامی

وی یادآور شد: دانشگاه علامه برای ۵۵ راهبرد اصلی سند دانشگاه اسلامی برنامه عملیاتی تدوین کرده است که طی چند سال آینده اجرایی می شود.

وی یادآور شد: از این به بعد رشد علمی دانشگاه علامه لحظه ای و براساس برنامه دفعی و ناگهانی نخواهد بود بلکه براساس برنامه از پیش تعیین شده است.

ترکیب جدید هیأت امنای دانشگاه علامه

رئیس دانشگاه علامه از ایجاد ترکیب جدید هیأت امنای این دانشگاه خبر داد و گفت: هیأت امنای جدید دانشگاه علامه وزیر علوم، معاون فرهنگی وزیر، دکتر ربیعی وزیر تعاون رفاه و کار، دکتر سیف رئیس بانک کل مرکزی، دکتر مصلی نژاد استاد دانشگاه تهران و خیر خوابگاه ساز میرمحمودی از اعضای هیأت علمی دانشگاه، دکتر ستاری فرد از اعضای هیأت علمی دانشگاه و دکتر مسجد جامعی رئیس شورای شهر اعضای هیأت امنای جدید دانشگاه علامه هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۴ دوره کارشناسی ۱۰۲ دوره ارشد ۶۱ دوره دکترا در دانشگاه علامه وجود دارد اعضای هیأت علمی این دانشگاه ۴۲۵ نفر است که در فراخوان وزارت علوم ۸۰ تا ۹۰ نفر اضافه خواهد شد که طبق برنامه دانشگاه باید تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه به بالای ۵۰۰ عضو هیأت علمی برسد.

سلیمی ادامه داد: ظرف چهار سال آینده اعضای هیأت علمی این دانشگاه باید به ۶۰۰نفر برسد به گونه ای که ۲۰۰ نفر دانشیار و ۵۵ نفر استاد تمام و تعداد مربیان آن نیز به زیر ۶ نفر برسد. در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه علامه حضور دارند که ۶ هزار و ۷۰۰ نفر آنها دانشجوی کارشناسی هستند.

وی در ادامه به درصد قبولی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه اشاره کرد و گفت: درصد قبولی افزایش یافته ولی رتبه های قبولی در آزمون ارشد و دکترا کاهش یافته است که این باید اصلاح شود.

افزایش تعداد دانشکده های دانشگاه به ۱۴

وی ادامه داد: تعداد دانشکده های ما نیز از ۱۰ دانشگاه باید به ۱۴ دانشگاه افزایش یافته و تعداد دانشجویان نیمه حضوری مجازی ما به دو هزار نفر و تعداد غیر حضوری مجازی به سه هزار نفر برسد و تعداد دانشجویان تا سقف ۱۸ هزار نفر افزایش یابد.

وی به دانشجویان خارجی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صد دانشجوی خارجی داریم که باید به هزار دانشجو ارتقا یابد.

وی به پژوهشکده دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹ پژوهشکده داریم که سه تا چهار پژوهشکده آن فعال است امیدواریم که بتوانیم پژوهشکده و قطب های علمی دانشگاه را فعال کنیم.

وضعیت نامطلوب دانشگاه علامه در زمینه مقالات

وی درباره آمار مقالات دانشگاه علامه گفت: وضعیت دانشگاه در این زمینه مطلوب نیست ما ۸۰ مقاله خارجی داریم که امیدواریم آن به ۳۰۰ مقاله و مقالات داخلی مان به ۹۰۰ مقاله گسترش یابد.

وی ادامه داد: حرکت هایی را در دانشگاه آغاز کردیم و امیدواریم تعداد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه علامه افزایش پیدا کند و همچنین بتوانیم سالانه ۱۵۰ عنوان کتاب اعضای هیأت علمی خود را چاپ کنیم.

وی به برنامه های حوزه فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: هزار برنامه فرهنگی پرنشاط اجرا شده ولی کافی نیست امیدواریم این فعالیت ها بیشتر شود فعالیت های قرآنی دانشگاه سه برابر شود تعداد نشریات از ۴۰ نشریه به ۱۲۰ نشریه ارتقا یابد و انجمن های علمی به ۲۰۰ انجمن افزایش یابند.

هماهنگی با شهرداری

وی به وضعیت فضای فیزیکی دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در دوره گذشته پردیس دهکده المپیک دانشگاه ۴۵ هکتار بود که ۳۳ هکتار آن در دوره قبل به شهرداری واگذار شده و ۱۲ هکتار برای آن باقی مانده که قرار است ۲۰ هکتار روبروی هتل المپیک توسط شهرداری به دانشگاه علامه ارائه شود که در حال حاضر این اتفاق نیفتاده ولی هماهنگی لازم در حال صورت گرفتن است.

آخرین وضعیت طرح پژوهشی تفکیک جنسیتی

وی در پاسخ به سوال مهر درخصوص طرح پژوهشی تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه که قرار بود بررسی و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود گفت: دو نفر از استادان علوم اجتماعی که بسیار مجرب هستند در حال انجام این پروژه هستند پروژه زمانبری است ما بدون هیچ پیش زمینه ای نمی گوییم این پروژه خوب یا بد است و پیش داوری نمی کنیم. فعالان این پروژه با سازمان امور جوانان مشارکت دارند حتی مشاورین روحانی دارند وضعیت دانشگاه های دیگر را مقایسه می کنند وضعیت ازدواج را بررسی می کنیم و ما امیدواریم طی سه چهار ماه آینده این پروژه به نتیجه برسد ولی در حال حاضر همان سیاست های قبلی در خصوص تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه اعمال می شود.

سلیمی همچنین به همکاری بسیار نزدیک دانشگاه علامه و شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما با این شورا تعامل نزدیکی داریم رشته هایی که بازنگری می شود و آماده می شود توسط اساتید دانشگاه شرایطی ایجاد می شود که دوباره بازنگری شوند و به صورت پخته تر اجرا شود.

وی در خصوص اعتراض ۱۳۳ نفر از دانشجویان بر اساسنامه انجمن اسلامی که مصوب وزارت علوم نیست و با آیین نامه تشکل های اسلامی مغایرت دارد گفت: تخلفات انتخابات انجمن اسلامی باید در هیأت نظارت بررسی شود که هنوز این کار صورت نگرفته و نتیجه بعد از دیدن تمام اسناد و مدارک در شورای نظارت اعلام خواهد شد.

نظر شما