شناسهٔ خبر: 16201 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزارت ارشاد: نمایشگاه بین المللی قرآن امسال مشکل اعتباری ندارد

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن مشکل اعتباری نداریم، گفت: چند محل جدید برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده است که هنوز در دست بررسی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، برنامه رادیویی افق روز گذشته، ۲۸ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با موضوع بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اجرای جواد نصیری، کارشناس ـ مجری برنامه به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در ابتدای این برنامه درباره زمان و مکان برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه قرآن، سال‌های گذشته نیز در آستانه ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شد که ما نیز بیست و دومین نمایشگاه قرآن را ۲۵ شعبان افتتاح می‌کنیم. نمایشگاه امسال تا ۱۵ ماه مبارک رمضان ادامه دارد که با مراسم تکریم خادمان قرآن کریم به پایان می‌رسد.

برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس یا بوستان گفت‌وگو

وی افزود: نمایشگاه قرآن هرساله در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شد که ممکن است محل برگزاری بیست و دومین نمایشگاه قرآن تغییر کند. ممکن است نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس و یا بوستان گفت‌وگو یا بوستان ولایت باشد که این گزینه‌ها در حال بررسی است.

اساتید و کارشناسان قرآنی بر ۲۰ روزه بودن نمایشگاه اتفاق نظر دارند

حشمتی، درباره زمان برپایی نمایشگاه که به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: طبق نظرسنجی که از اساتید و کارشناسان قرآنی داشته‌ایم و همچنین نظرسنجی‌هایی که در خود نمایشگاه قرآن انجام شده بود، اتفاق نظر بر این بوده که بهتر است زمان برگزاری نمایشگاه کمتر از ۳۰ روز باشد به این دلیل که در ماه مبارک رمضان است، سختی‌هایی دارد و جامعه قرآنی نیز از این موضوع استقبال کردند که نمایشگاه ۲۰ روزه باشد.

انتخاب شعار نمایشگاه قرآن از سوی جامعه قرآنی و عموم مردم

وی در این بخش از سخنان خود درباره شعار بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: برای نمایشگاه قرآن همانند سایر نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، معمولاً شعاری را انتخاب می‌کنیم که خواستیم این شعار نیز با پیشنهاد جامعه قرآنی و عموم مردم باشد و کسانی که طرح‌ها و ایده‌هایی برای شعار نمایشگاه قرآن داشته باشند، می‌توانند طرح‌های خود را برای ما ارسال کنند.

طراحی پوستر نمایشگاه قرآن از سوی هنرمندان و جوانان قرآنی

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد درباره طراحی پوستر نمایشگاه قرآن گفت: فراخوانی نیز برای طراحی پوستر نمایشگاه اعلام شده که جوانان و هنرمندان علاقه‌مند قرآنی در صورت تمایل می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را برای پوستر بیست و دومین نمایشگاه قرآن به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ارسال کنند. آثار رسیده به دبیرخانه نمایشگاه قرآن ممکن است در قالب مجموعه‌ای در خود نمایشگاه به نمایش گذاشته شود.

هزینه‌های نمایشگاه را تا پایان برپایی تسویه می‌کنیم

حشمتی درباره بودجه نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: بودجه نمایشگاه قرآن هرساله در تقویم کاری وزارت ارشاد دیده می‌شود و از محل خود وزارت‌خانه تأمین می‌شود. امسال نیز همانند سال‌های قبل اعتبار مورد نیاز را درخواست کرده‌ایم که این اعتبارات به ما داده می‌شود تا صرف هزینه‌های نمایشگاه کنیم. تلاش می‌کنیم تا اکثر هزینه‌های نمایشگاه را تا پایان نمایشگاه تسویه کنیم که برای بعد از نمایشگاه نماند. برای نمایشگاه امسال مشکل اعتباری نداریم.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها از زیبایی و جذابیت نمایشگاه امسال نمی‌کاهد

وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم با توجه به دستورات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی، کم هزینه‌ترین و جذاب‌ترین دکورها و تابلوها را داشته باشیم. در نمایشگاه بیست و دوم قرآن ضمن اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنیم سعی می‌کنیم که از زیبایی و جذابیت دکور و برنامه‌ها کم نکنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نمایشگاه قرآن یک کار جمعی است که همه دلسوزان و مجامع قرآنی در آن مشارکت دارند و این نمایشگاه، کارنامه نظام جمهوری اسلامی است و هر چه که آبرومندتر و فاخرتر باشد تابلویی برای نظام ما خواهد بود.

۳۰ تا ۴۰ درصد تحول در نمایشگاه بیست و دوم قرآن

وی افزود: فاصله‌ای که تا برپایی نمایشگاه داشته‌ایم زیاد نبوده، آرزوهایی برای تحول در نمایشگاه قرآن داریم که امیدواریم این آرزوها محقق شود و یک تحولی ایجاد شود. امسال ۳۰ یا ۴۰ درصد از تحولات را می‌توانیم انجام دهیم اما بخش عمده آن مربوط به تولیداتی است که محور آن معارف و آیات قرآن باشند که در این زمینه نیز برنامه‌هایی برای امسال و سال‌های آتی داریم.

برپایی حداقل ۵ جلسه در هر یک از کمیته‌های نمایشگاه قرآن

حشمتی در این بخش از سخنان خود به بخش‌های پیش‌بینی شده در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: نمایشگاه یک مسئول و یک شورای سیاست‌گذاری دارد که ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد و بعد از شورای سیاست‌گذاری، مسئولان کمیته‌ها را داریم که احکام مسئولان صادر شده و اکثر این کمیته‌ها حداقل پنج جلسه تاکنون داشته‌اند و برنامه عملکرد خود را به شورای سیاست‌گذاری ارائه کرده‌اند.

کانون پرورش فکری عهده‌دار کمیته کودک و نوجوان

وی ادامه داد: کمیته‌ بین‌الملل از جمله کمیته‌های تشکیل شده برای بیست و دومین نمایشگاه قرآن است که مسئولیت آن را به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سپرده‌ایم تا اقدامات لازم در بخش بین‌الملل را انجام دهند. کمیته کودک و نوجوان نیز از دیگر کمیته‌ها است که عهده‌دار این کمیته، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: کمیته علمی از دیگر کمیته‌های پیش‌بینی شده در نمایشگاه قرآن است که کار علمی نمایشگاه و برگزاری نشست‌ها را برعهده دارد، کمیته موسسات قرآنی نیز کمیته دیگری است که با توجه به اهمیت موسسات قرآنی که بار اصلی فعالیت‌های قرآنی را بردوش دارند، در نمایشگاه مشارکت می‌کنند.

مسئولیت کمیته محافل و مراسم به سازمان دارالقرآن واگذار شد

وی اظهار کرد: کمیته محافل و مراسم از دیگر کمیته‌های مهم بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن است که مسئولیت این کمیته برعهده سازمان دارالقرآن است و کمیته مهم دیگر که مسئولیت آن برعهده وزارت علوم است، کمیته دانشگاهیان است و فعالیت دانشگاهیان در این کمیته نمایش داده می‌شود.

کمیته آموزش نمایشگاه با محوریت آموزش و پرورش

حشمتی یادآور شد: کمیته خادمان، کمیته حوزوی و کمیته آموزش با محوریت آموزش و پرورش نیز از دیگر کمیته‌های بیست و دومین نمایشگاه قرآن هستند. کمیته بانوان را به منظور توجه به فعالیت‌های قرآنی بانوان پیش‌بینی کرده‌ایم و دو مقوله هنر و سینما و میراث فرهنگی نیز برای ما بسیار اهمیت دارد که معاونت سینمایی ارشاد، معاونت هنری، حوزه فعالیت‌های هنری قرآنی و سازمان میراث فرهنگی نیز فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی را در نمایشگاه قرآن ساماندهی می‌کنند.

وی افزود: کمیته نرم‌افزارهای قرآن و سایت‌ها که با مسئولیت مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد است و این کمیته عهده‌دار ساماندهی مجموعه‌های نرم‌افزاری شده و از بخش‌های مهم است. در بخش‌های پژوهشی نیز از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها انتظار داریم که پژوهش‌های قرآنی خوبی را ارائه کنند. بخش مهم دیگر نشر قرآنی است که در این بخش آثاری مکتوب منتشر شده به نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

برپایی هفته‌های قرآنی در استان‌های سراسر کشور تا پایان سال

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های قرآنی همزمان با نمایشگاه تهران در شهرستان‌ها نیز گفت: همچنین با محوریت ادارات کل ارشاد استان‌ها برای هر استان یک هفته قرآنی در نظر گرفته‌ایم که این هفته قرآن شامل نمایشگاه قرآن، مسابقات قرآن، انتخاب و تکریم خادمان قرآن و ... می‌شود؛ اما طبق سنتی که برخی از استان‌ها دارند و ۱۰ استان در این میان اعلام آمادگی کرده‌اند، همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن در تهران، در این ۱۰ استان نیز نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود و ما نیز برای برپایی این نمایشگاه‌های قرآن به آنها کمک می‌کنیم.

حشمتی ادامه داد: هفته‌های قرآنی که برای استان‌ها پیش‌بینی شده در طول سال اجرا می‌شود که این هفته‌ها در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

اصراری بر اسم بین‌المللی برای نمایشگاه قرآن نداریم

وی درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن و انتقاداتی که نسبت به این بخش و شکل برگزاری آن طی سال‌های گذشته وجود داشت، گفت: کارهای خوبی در جهان انجام می‌شود که بخش عمده آن کارهای پژوهشی در حوزه قرآن یا کارهای هنری، چاپ و ترجمه قرآن، علوم قرآنی و... است که امیدواریم بتوانیم این فعالیت‌ها و آثار را به خوبی در بخش بین‌الملل به نمایش بگذاریم. برخی از شخصیت‌های قرآنی نیز از سایر کشورها دعوت می‌شوند و اگر غیر از این باشد، اصراری هم نداریم که اسم نمایشگاه قرآن را بین‌المللی بگذاریم و همان نمایشگاه ملی هم کافی است.

تحقق «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در نمایشگاه قرآن

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد درباره شعار سال جاری «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و تحقق آن در نمایشگاه قرآن، گفت: شالوده فرهنگ و اساس فرهنگ، قرآن است، ما زمانی می‌توانیم بگوییم جامعه ما قرآنی است که رفتارها و نگاه ما براساس فرهنگ قرآنی باشد. مناسبات مردم ما اگر براساس فرهنگ قرآنی تنظیم شد، می‌توانیم بگوییم این جامعه یک جامعه فرهنگی است.

وی افزود: مفسران قرآن اهل بیت(ع) هستند و فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) را کنار هم می‌دانیم و اگر بخواهیم به دعوت رهبر معظم انقلاب لبیک بگوییم، معرفی زیبایی قرآن در جامعه، تشویق به اخلاق خوب و خوبی‌ها بخشی از فرهنگ را تشکیل می‌دهند؛ اگر ذکر خدا در جامعه رواج پیدا کند مردم به آسایش دعوت می‌شوند و هرکس از ذکر خدا دور بماند، دچار گرفتاری می‌شود که این مباحث باید در قالب برنامه‌های نمایشگاه قرآن دنبال شود.

حشمتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور رسانه‌ها در نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه قرآن اگر بخواهد فراگیر شود این اتفاق باید از سوی رسانه‌ها بیافتد و البته اصرار ما این است که اگر رسانه در کنار مدیریت باشد هم می‌تواند مدیریت را نقد کند و هم آن را تبلیغ کند که این دو رسالت را از رسانه‌ها انتظار داریم.

وی ادامه داد: تکریم خادمان قرآن نیز امسال همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) انجام می‌شود، طی سال‌های گذشته معمول بر این بوده که این مراسم با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود که برای امسال نیز این دعوت از رئیس‌جمهور انجام شده است.

نظر شما