شناسهٔ خبر: 16233 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانش‌آموختگان خارجی سفیران غیررسمی ایران هستند

رئیس بنیاد سعدی خطاب به دانش آموختگان خارجی سراسر کشور گفت: شما سفیران غیررسمی ایران در کشور خود خواهید بود و پیام ملت ایران را به گوش مردم جهان برسانید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل بعدازظهر دیروز در مراسم دوازدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان خارجی سراسر کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ما انتظار داریم شما از این پس سفیر دوستی و محبت ایرانیان در کشور خود باشید.

وی یادآور شد: ما دو نوع سفیر داریم یکی سفیرانی که به کشورهای مختلف می فرستیم و سفیرانی که به کشورهای ما می آیند و یک سفیر هم سفیر غیررسمی است که شما سفیران غیررسمی ایران در کشور خود خواهید بود. مهم این است که پیام ملت ایران را به گوش مردم جهان برسانید و منتقل کنید ایران امروز یک حرف تازه برای خود و دنیا دارد.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: ما می خواهیم معنویت و خداپرستی را وارد عرصه سیاست و کشورداری کنیم. می خواهیم سیاست مداری اخلاقی را به دنیا معرفی کنیم. می خواهیم یک سیاست و حکومت اخلاقی را به دنیا نشان دهیم و بگوییم می شود، یعنی در شعار و عمل فاصله ای وجود ندارد.

حدادعادل افزود: بسیاری از کشورها هستند که هرکجا که قدم می گذارند شعارهای آزادی، دموکراسی، حقوق بشر، مبارزه با تروریسم سر می دهند در حالی که ضد آزادی عمل می کنند، ملت ها را به بند می کشند و تروریسم پروری می کنند.

وی ادامه داد: شما در سالی در کشور ایران تحصیل می کردید که کشور ایران تحت فشار تحریم بود و دانشجویان ما در خارج از کشور حتی به ارز خارجی دسترسی نداشتند. دشمنان ما اجازه  انتقال ارز به داخل ایران به دانشجویان ما در خارج نمی دادند در صورتی  که دانشجویان خارجی در کشور ما درس می خواندند و از این پس نیز تعداد آنها بیشتر خواهد شد.

حدادعادل با طرح این سوال که فکر می کنید چرا به کشور ما فشار می آوردند، گفت: آنها اعلام می کردند که شما به یک فناوری دست پیدا کرده اید که ممکن است بمب اتمی بسازید هرچه رهبر ما، ملت ما و مردم ما می گفتند که قصد ساخت بمب اتمی نداریم بازهم تحریم ها را علیه ما انجام می دادند.

وی خطاب به دانشجویان خارجی، گفت: ایران می خواهد یک الگوی متفاوت در سیاست بین الملل و روابط خارجی عرضه کند. ایران قصد دارد از مظلوم حمایت کند، ما از مظلوم در هر کشوری مانند افغانستان، عراق، سوریه، آمریکای لاتین حمایت می کنیم، بدون آنکه قصد بهره کشی اقتصادی و دروغگویی داشته باشیم.

رئیس بنیاد سعدی افزود: یک ارمغان دیگر که از کشور ما به کشور خود می برید زبان فارسی است که یک سرمایه برای شما محسوب می شود. سعی کنید این زبان فراموشتان نشود. ما در ایران در سالهای اخیر بنیاد سعدی را برای آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان تشکیل داده ایم و دکتر فرجی دانا هم عضو هیات امنای بنیاد سعدی است. یکی از وظایف بنیاد توجه به دانشجویان خارجی در ایران است و برقراری ارتباط با این دانشجویان بعد از اینکه به کشور خود باز می گردند.

حداد عادل خطاب به این دانشجویان گفت: بعد از اینکه به کشور خود بازگشتید ارتباط خود را با این بنیاد قطع نکنید و این بنیاد برای همیشه شما را به عنوان دوستان همیشگی ایران از حیث زبان و ادبیات فارسی کمک می کند.

 

نظر شما