شناسهٔ خبر: 16252 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جایزه کتاب فصل» دو فصل است که برگزار نشده

در حالی که به روال طبیعی دوره بیست و هشتم جایزه کتاب فصل می‌بایست تاکنون برگزار می‌شد، هنوز دوره بیست و هفتم این جایزه که پائیز 92 فراخوان داده بود، برگزار نشده است. با این حال مدیرعامل موسسه خانه کتاب که مجری این جایزه است، می‌گوید: بنای تعطیلی جایزه کتاب فصل را نداریم.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛  آخرین دوره جایزه کتاب فصل (دوره بیست و ششم) 8 دیماه 1392 برگزار شد. طبق زمان‌بندی این جایزه طبیعتاً می‌بایست دو دوره دیگر آن تاکنون (یکی در زمستان و یکی در بهار) برگزار می‌شد اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه به نظر می‌رسد برگزاری این جایزه در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

این جایزه که به صورت فصلی و از سوی موسسه خانه کتاب، بازوی اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جوایز حوزه کتاب برگزار می‌شود، در هر دوره بهترین کتاب‌های منتشرشده در فصل قبل را معرفی می‌کند.

بیست‌ و هفتمین دوره جایزه کتاب فصل 18 آذر 92 فراخوان داد اما نه تنها خبری از برگزاری این دوره نیست بلکه تاکنون اظهار نظری از مسئولان مربوطه در این مورد منعکس نشده است.

با این حال نجفعلی میرزایی مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پاسخ به این سوال که چرا جایزه کتاب فصل برگزار نمی‌شود و آیا این جایزه به محاق تعطیلی رفته است؟ گفت: دلیل تاخیری که در برگزاری جایزه کتاب فصل به وجود آمده، تقارن با فضای نمایشگاه کتاب و تحولاتی بود که در ماه‌های گذشته در معاونت فرهنگی و نیز خانه کتاب صورت گرفت.

وی افزود: نکته اول تاثیرگذار در این زمینه این بود که زمانی که من به خانه کتاب آمدم، همزمان بود با دوره بعدی این جایزه ولی کارهای نهایی آن انجام نشده بود. از طرف دیگر آقای صالحی (معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد) صحبت‌هایی درباره جوایز حوزه کتاب ایراد کرد و خواستار آن بود که طرح‌هایی برای بهبود کیفی در برگزاری جوایز حوزه کتاب ارائه و بررسی شود. نکته دیگر اینکه من فکر می‌کنم که محدودیت‌های بودجه‌ای هم در این اتفاق تاثیر داشته است گرچه عامل اصلی نبوده است.

مدیرعامل خانه کتاب با تقسیم بندی جوایز دولتی حوزه کتاب اضافه کرد: البته جوایز حوزه کتاب دو دسته هستند؛ دسته‌ای از جوایز در خود خانه کتاب و توسط دوستانی مانند آقای اوجبی راه‌اندازی شده‌اند که جایزه کتاب فصل هم از این دسته است و تمامی مراحل این قبیل جوایز در خود موسسه خانه کتاب انجام می‌شود اعم از دریافت آثار، انتخاب داوران برای بررسی، ارزیابی آنها، انتخاب برگزیدگان و غیره.

میرزایی افزود: برخی جوایز هم در فضایی بیرون از خانه کتاب و حتی بیرون از معاونت فرهنگی طراحی و اجرا می‌شوند مثل جایزه جلال آل‌احمد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تصمیم‌گیرنده اصلی است و بعد از بررسی کامل در آنجا، موضوع به معاونت فرهنگی و سپس به خانه کتاب منتقل می‌شود.

وی در پایان به سوال ابتدایی این مصاحبه که چرا جایزه کتاب فصل برگزار نمی‌شود و آیا این جایزه به محاق تعطیلی رفته است؟ اینگونه پاسخ داد: تا این لحظه هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی هیچ جایزه گرفته نشده و بنای توقف و تعطیلی جایزه کتاب فصل را هم نداریم و امیدواریم در آینده نزدیک دوره بعدی این جایزه برگزار شود.

نظر شما