شناسهٔ خبر: 16276 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر ارشاد: کتاب‎های حوزه دین در رتبه پنجم است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارائه کتاب‎های دینی در رتبه پنجم است که نسبت به سال گذشته این آمار به نصف کاهش پیدا کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در اختتامیه پنجمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر که دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، طی سخنانی گفت: این جشنواره از یک سو با نام کتاب و از سویی دیگر با نام دین برگزار شده است. همان گونه که رهبری یاد کرده‌اند کتاب به عنوان مادر تمدن جامعه بشری در تمامی مراحل زندگی است. از طرفی کتاب به عنوان روح و جانمایه فرهنگ اسلامی نام گرفته است. با ترکیب این دو می‌توانیم یک مفهوم فرهنگی و دینی والا داشته باشیم.


معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه جشنواره‌های کتاب می‌توانند در حد تقدیر و تکریم باقی بمانند و هم افق‌های فراتری در پیش داشته باشند، افزود: این جشنواره می‌تواند افق‌های پیش روی روشنی داشته باشد و ما باید در حوزه کتاب و دین، فعالیت‌های زیادی کنیم. ما در حوزه کتاب نیازمند رصدهای فرهنگی هستیم که بتوانیم با این رصدها هم دین را در جامعه ترویج دهیم و هم فرهنگ انسان‌ها را بالا ببریم.

وی افزود: رصد کمی با شاخص‌های متنوع و متفاوت می‌تواند یکی از افق‌های این جشنواره‌ها باشد. به عنوان مثال بر اساس آمار ارائه شده از یکم فروردین تا چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری کتابهای ارائه شده در حوزه دین با ۳۲۸ عنوان رتبه پنجم را دارد. این در حالی است که کتابهای حوزه علوم عملی با ۵۸۵ عنوان، ادبیات، کتاب کودک و نوجوان و حوزه علوم اجتماعی به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم را دارند.

صالحی افزود: در مقایسه با سال گذشته در این مدت زمانی کتاب دین با ۶۸۶ عنوان رتبه اول را داشت و شاهد هستیم که کتابهای حوزه دین به نصف کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار ارائه شده در ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که کتابهای حوزه دین با ۴۹۲ عنوان همچنان در رتبه پنجم است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه این رصدها می‌تواند برای حرکت‌های ما مبناساز باشد گفت: باید در این باره بحث کنیم که چگونه جشنواره‌های کشوری در حوزه کتاب دست به دست هم دهند تا سکانی برای رصد و پایش کتابهای حوزه دین را فراهم کنند. زیرا اگر می‌خواهیم در مسیر تمدن‌سازی بیفتیم این مسیر حتما از طریق کتاب است.

صالحی در پایان گفت: این جشنواره باید فرصتی برای رصدهای کمی و کیفی کتاب‌ها داشته باشد و کتاب‌های دینی را همواره توزیع و تبلیغ کند. ما اگر می‌خواهیم در تمدن‌سازی که مد نظرمان است، اتفاقی رخ دهد، این اتفاق حتما باید در حوزه کتاب باشد چرا که ما باور داریم دین و فرهنگ در یکجا اجتماع کرده‌اند.

در پایان این مراسم که با حضور مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همراه بود، از ۱۳ اثر برتر و شایسته تقدیر در ۷ گروه علمی این جشنواره با اهدای تندیس و هدایا تجلیل شد.

 

نظر شما