شناسهٔ خبر: 16284 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش فیلم‌های 114 ثانیه‌ای به نیت 114 سوره در نمایشگاه قران

حبیب ایل‌بیگی رئیس کمیته «سینما از دریچه ماوراء» که امسال در بیست و دومین نمایشگاه قرآن آثاری از سینمای دینی را به نمایش می‌گذارد درباره جزئیات این بخش توضیح داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حبیب ایل‌بیگی درباره چرایی تشکیل کمیته «سینما از دریچه ماوراء» در بیست و دومین نمایشگاه قرآن گفت: در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ و در زمانی که محمدحسن پزشک به عنوان معاون سینمایی پس از زنده‌یاد سیف الله داد فعالیت می کرد، سنگ بنای نمایش فیلم‌های کوتاه با موضوعات دینی در نمایشگاه قرآن گذاشته شد. اتفاقا خیلی از فیلم‌هایی که در آن زمان نمایش داده می‌شد ایرانی نبود و هدف اصلی از ایجاد این بخش در نمایشگاه قرآن بررسی نگاه کشورهای مختلف به مقوله دین و مفاهیم دینی بود.

رئیس کمیته «سینما از دریچه ماوراء» در این دوره از نمایشگاه قرآن در ادامه افزود: در سال‌های پس از آن به دلیل تعداد زیاد مسئولان در نمایشگاه قرآن این بخش به شکل‌های مختلف برگزار شد و دیگر برنامه مشخص و هدفمندی برای حضور فیلم‌های کوتاه برگرفته از مفاهیم دینی وجود نداشت. البته ناگفته نماند که پس از به پایان رسیدن این دوره از انجام فعالیت‌های معاونت سینمایی وقت، محمد آفریده نیز در زمان مدیریت خود بر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی چند سالی در جشنواره‌های مختلفی که برگزار می‌شد فیلم های کوتاه و داستانی برگرفته از مفاهیم و قصص قرآنی را نمایش می‌داد.

وی با تاکید بر اینکه نمایش فیلم‌های مرتبط با مفاهیم قرآنی در این دوره از نمایشگاه قرآن دنبال می‌شود، گفت: در بیست و دومین دوره از برگزاری این نمایشگاه با معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردیم تا تعدادی فیلم‌ با مفاهیم کتاب آسمانی به نمایش بگذاریم.

ایل‌بیگی با اشاره به سرفصل‌هایی که برای نمایش فیلم های قرآنی در این نمایشگاه در نظرگرفته شده است، بیان کرد: مفاهیم قرآنی تمام ضروریات یک زندگی سالم را مطرح می‌کند و ما معتقدیم مفاهیم قرآنی قابلیت تبدیل شدن به مضامین سینمایی را دارد و هریک از داستان‌های کتاب آسمانی مسلمانان می‌تواند دستمایه ساخت یک فیلم خوب شود، از همین رو همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا اولویت هایی را که برای یک زندگی سالم در قرآن عنوان شده به واسطه هنر سینما به نمایش بگذاریم.

رئیس کمیته «سینما از دریچه ماوراء» با اشاره به انتخاب موضوع فیلم ها برای نمایش در بیست و دومین نمایشگاه قرآن گفت: نقد دورویی، اتلاف و اسراف عمر، خودپسندی، رشوه دادن، کم‌کاری و بدکاری، منیت، خودخواهی، ضربه زدن به خود و دیگران از جمله موضوعاتی است که در انتخاب فیلم ها در این دوره از نمایشگاه قرآن در نظر گرفته ایم، اما در نگاه کلی روش درست زندگی کردن و اخلاق اسلامی را در انتخاب آثار لحاظ کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای برنامه نمایش فیلم در این دوره از نمایشگاه قرآن اثر هم تولید شده است؟ گفت: در این فاصله زمانی امکان تولید فیلم بر اساس مفاهیم قرآنی وجود نداشت اما تلاش می کنیم بهترین آثار فیلم کوتاه و مستند و حتی فیلم های بلند سینمایی را گردآوری کنیم. از همین رو طی فراخوانی که اعلام خواهیم کرد فیلمسازانی که با موضوعات ذکر شده فیلم دارند می توانند در این رویداد شرکت کنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان ادامه داد: ضمن اینکه انجمن سینمای جوان از طرح هایی با موضوعات اجتماعی چون تقوای الهی، شکر نعمت، صبر و استقامت، اخلاص، تلاش برای جلب خشنودی خدا، احترام به پدر و مادر، خوش گفتاری، عدل، امر به معروف و نهی از منکر، صدق و راستگویی حمایت می‌کنند.

ایل بیگی با اشاره به برگزاری کارگاه فیلمسازی قرآنی در حاشیه نمایشگاه قرآن نیز گفت: در نظر داریم یک کارگاه فیلمسازی قرآنی در حاشیه برگزاری نمایشگاه قرآن ترتیب دهیم. در حال حاضر هم شورای همفکری مبنی بر چگونگی فعالیت در این زمینه تشکیل شده است. همچنین قصد داریم یک بخش با عنوان فیلم های ۱۱۴ ثانیه ای به نیت ۱۱۴ سوره قرآن در این بخش از نمایشگاه داشته باشیم. ضمن اینکه انتخاب فیلمسازانی که در زمینه مفاهیم قرآنی فیلم دارند باعث می شود استعدادهای جوان در این عرصه را بشناسیم. به اعتقاد من باید از ظرفیت های هنر و سینما به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و این همکاری برکت سینمای ما است.

این مدیر سینمایی افزود: نکته دیگر اینکه خیلی خوشحالیم دوستان در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام این فعالیت ها را به حوزه تخصصی خودشان می سپارند.

وی در جواب به این سئوال که نحوه حضور فیلم‌های بلند در این رویداد سینمایی چگونه است؟ گفت: علاوه بر رئیس کمیته «سینما از دریچه ماوراء» به عنوان نماینده سازمان سینمایی نیز در نمایشگاه قرآن حضور دارم به همین دلیل قرار نیست تنها آثار کوتاه نمایش داده شود بلکه آثار بلند سینمایی که در این زمینه ساخته شده است معرفی و همراه با آثار کوتاه، مستند و انیمیشن مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

بیست و دومین دوره نمایشگاه قرآن از ۲ تا ۲۲ تیر در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما