شناسهٔ خبر: 16365 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داوری در مسابقات بین المللی قرآن بر مبنای عدالت و صداقت است

قاری بین المللی قرآن کشورمان، عدالت و صداقت را دو عنصر اولیه در مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با مسابقات قرآنی سایر کشورها دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مسعود نیکد ستی،  رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت،گفت: در مسابقات بین المللی قرآن در کشورهای مختلف، قاریان ایرانی با وجود اینکه از تلاوت خوبی برخوردارند اما رتبه های خوبی کسب نمی کنند. دلیل آن نه به دلیل تلاوت نادرست آنها بلکه به این دلیل است که در آن کشورها موضوعات دیگری نیز دخیل هستند و غالباً بومیان همان کشورها انتخاب می شوند.

وی درباره تأثیر برگزاری  مسابقات بین المللی قرآن در ارتقاء سطح فنی حفظ و قرائت قاریان گفت: مسابقه و رقابت همواره یک عامل پیشرفت و ترقی به شمار می آید. حتی در زمینه درس و تحصیل نیز وقتی فرد احساس می کند یک رقیب دارد تلاش خود را بیشتر می کند.

این قاری بین المللی قرآن کریم افزود: خصوصیت مسابقات قرآنی این است که رقابت ناسالمی که در رشته های دیگر وجود دارد در آن به هیچ وجه پیدا نمی شود. از همین رو متسابقین وقتی برای شرکت در مسابقات بین المللی انتخاب می شوند آن احساس رقابت سالم در آنها برانگیخته می شود و بالطبع سطح فنی خود را افزایش خواهند داد.

نیکدستی با اشاره به اینکه مسابقات بین المللی قرآن کریم، بزرگترین همایش قرآنی کشور و جهان اسلام به شمار می آید؛ درباره تأثیر مسابقات بین المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی کشور گفت: این مسابقات محلی برای بروز و نمایش سرمایه گذاری های چندین ساله قرآنی و استعدادهای جوان قرآنی کشور است.

وی ادامه داد : مسابقات بین المللی قرآن برای هر قاری و حافظ قرآن به نوعی افق دید تلقی می شود تا در طول فعالیت خود بتواند به آن ورود پیدا کند. بنابراین به عنوان یک انگیزه برای شرکت کنندگان به شمار می آید، این در حالی است که اطلاع رسانی صحیح و گسترده آن می تواند سبب جذب افراد بسیاری شود. از همین رو پرداختن به این موضوعات اهمیت این مسابقات را دوچندان می کند.

دندان پزشک نمونه کشور در سال ۸۹  در قیاس مسابقات بین المللی قرآن در کشور ایران با سایر کشورها از جمله مالزی، امارات و ... گفت: تجربه چند ساله ام این است که در سطح قرائت به لحاظ کیفیت، کمیت و اهمیت، در ابتدا کشور ایران و بعد کشور مالزی قرار دارد، حتی به ضرس قاطع می توانم بگویم در این خصوص ایران به مراتب بهتر از مالزی عمل کرده است. در سطح داوری نیز ایران در چارچوبی شفاف و قابل وصول برای همه است. یعنی اگر تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و ... بررسی می شود به صورت کاملاً کاربردی و قابل فهم مورد بررسی قرار می گیرد.

نیکدستی تصریح کرد : در واقع می توان گفت عدالت و صداقت دو عنصر اولیه در مسابقات بین المللی قرآن در ایران به شمار می آید، در حالی که در کشوری مثل مالزی کاملاً شاهد نبود عدالت هستیم.

وی افزود: طی چند سالی که مسابقات بین المللی قرآن را در کشورهای مختلف رصد می کنم متوجه می شوم که قاریان ایرانی با وجود اینکه از تلاوت خوبی برخوردارند اما رتبه های خوبی کسب نمی کنند.

این قاری بین المللی ادامه داد: دلیل آن نه به دلیل تلاوت نادرست آنها بلکه به این دلیل است که در آن کشورها موضوعات دیگری نیز دخیل هستند. در سطح اجرایی نیز مسابقات در کشور ما بسیار خوب و منظم برگزار می شود. البته شنیده ام که مالزی هم در مراحل اجرایی مسابقات خوب عمل می کند. از نظر پوشش رسانه ای، مسابقات بین المللی ایران در رسانه ملی به صورت زنده نمایش داده می شود و علاوه بر آنکه از نقاط امتیاز به شمار می آید و نشان از شفافیت مسابقات دارد که علاقه مندان را در جریان روند مسابقات قرار می دهد و از همین رو باید به مسئولان سازمان اوقاف دست مریزاد گفت.

رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت در پایان خاطرنشان کرد: قاریان و حافظان قرآن باید از آفتی جلوگیری کنند و اینکه آشنایی با قرآن و حفظ یا قرائت آن نباید روزمره گی ایجاد کند و باعث شود از مرحله تدبر و عمل کردن به قرآن فاصله بگیریم. بلکه این مسیر یعنی حفظ و قرائت قرآن باید عاملی شود تا در آیات قرآن بیشتر تأمل کنیم . قاری یا حافظ قرآن نباید تنها به قرائت و حفظ قرآن اکتفا کند بلکه باید به زمینه تدبر در قرآن نیز توجه داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما