شناسهٔ خبر: 16388 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اظهارات وزیر ارشاد درباره مکان جشنواره فجر و بلیت‌های گران تئاتر

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی درباره احتمال جابه‌جایی محل برگزاری جشنواره فیلم فجر، رفتن دو مدیر از سازمان سینمایی و قیمت‌گذاری بلیت تئاتر توصیحاتی را ارائه کرد.

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  ایسنا، سیدعباس صالحی دوشنبه ۱۹ آذرماه در حاشیه بازدید از دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت در جمع خبرنگاران درباره انتخاب مکان برگزاری جشنواره فجر، بیان کرد: هم گزینه‌های قبلی مطرح است و هم‌ گزینه‌های جدید. سینمای ما فضا و جای ثابت ندارد. در سال‌های مختلف هم این‌ نکته مطرح بوده است. امیدوارم شرایط و منابع سازمان سینمایی با حمایت‌های دولت اجازه دهد به طرفی برویم که سینمای ایران با توجه به جشنواره‌های متعددی که دارد، مکان ثابتی برای جشنواره‌هایش داشته باشد. رئیس سابق سازمان سینمایی، آقای حیدریان خدماتی انجام داده است. اکنون هم با همت مسئول جدید سازمان سینمایی این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. برای امسال، هم گزینه‌های سال قبل مطرح است و هم گزینه جدیدی مطرح شده. باید برآورد مشکلات را داشته باشیم. امیدواریم فضای جدید برای ما باز شود اما اگر این اتفاق نیفتاد و به گزینه‌های قبل مراجعه کردیم، قطعا مشکلات قبل را با تجربه‌ای که داریم برطرف خواهیم کرد. بنابراین اگر به سراغ گزینه‌های قبل هم برویم مشکلات کمتر می‌شود.

صالحی ادامه داد: اجازه بدهید بررسی‌ها کامل‌تر شود. زیرا ممکن است ما به نتیجه روشنی برای آمادگی آن مکان نرسیم. اگر زودتر نام آن آورده شود، ممکن است بر فضای مذاکرات اثر بگذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال ایسنا درباره وضعیت حکم سرپرست سازمان سینمایی هم‌ گفت: در نظام اداری کشور، سرپرست یک سازمان از لحاظ مسئولیت و دامنه اختیارات مثل یک رئیس ثابت است. کسی که با این عنوان در سمتی قرار می‌گیرد، همه مسئولیت‌های یک رئیس را دارد. آقای انتظامی هم با این عنوان از تمام اختیارات برخوردار هستند. ایشان با این نگاه در این مسند حضور دارند که با اختیاراتی که در دسترس‌شان است کارهای لازم را انجام دهند. ما سندهای بالادستی‌ای داریم که در داخل وزارتخانه و در سازمان سینمایی تنظیم شده و بر مبنای آن پیش می‌رویم. البته هر مدیریتی می‌تواند در دامنه آن سندها راهبردهایی را به عنوان روش‌های انتخابی خودش جلو ببرد اما چارچوب همان است.

صالحی همچنین درباره سینمای مستند با اشاره به تولید سالانه یک‌هزار مستند، که به گفته‌ی وی سبب افتخاری در سینمای کشور است و فیلمسازان جوان و پیشکسوت در این عرصه به گونه‌ای عمل کرده‌اند که افتخارآفرین بوده، افزود: سینمای مستند پلی ارتباطی با فرهنگ جهان و نیز پلی میان جامعه ایران با لایه‌های مختلف اجتماعی است. بر همین اساس این سینما می‌تواند یک پشتوانه برای توسعه کشور باشد.

وی ادامه داد: همان‌طور که ما در تولید سینمای مستند پیشرفت‌های خوبی داشتیم، در حوزه مصرف این سینما هم رو به رشد هستیم. زمانی بود که شاید بینندگان سینمای مستند در اقلیت بودند اما به مرور زمان فضای سینمای مستند با تنوع ژانرها و تکنیک‌ها، مصرف‌کنندگانش هم افزایش یافت. ما از طریق سینمای سیار در تلاش هستیم و می‌کوشیم از طریق دیجیتال کردن سالن‌ها، فضای تازه‌ای برای دیدن فیلم فراهم کنیم و این امر به تولیدکنندگان سینمای مستند احساس خوبی خواهد داد.

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال ایسنا درباره این‌که شنیده می‌شود معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی (ابراهیم داروغه‌زاده) و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی (محمدمهدی طباطبایی‌نژاد)، قرار است با پایان ماموریت خود در سازمان سینمایی به صداوسیما برگردند و آیا در صورت صحت، در این زمینه رایزنی صورت گرفته است؟، توضیح داد: در این مورد تقاضایی را برای پیگیری مساله داشته‌ایم اما از آنجاکه برخی نیروها تا سال‌های پیاپی در سازمان‌های دیگر ماموریت داشتند، سازمان صداو سیما این طولانی شدن ماموریت را استدلالی قرار داده که نمی‌توانند مسیر را به این شکل ادامه دهند. در واقع یک مسئله اداری را پیش آوردند و هنوز مشخص نیست به کجا می‌رسد.

صالحی در پاسخ به دیگر سئوال ایسنا مبنی بر این‌که او برخی نظرات و واکنش‌هایش را در توئیتر اعلام کرده ازجمله درباره "تئاتر لاکچری"، در حالی‌که باز هم شاهد قیمت بالای بلیت برخی نمایش‌ها هستیم، گفت: این موضوع پیگیری می‌شود اما مسئله ما قیمت‌گذاری در دولت است یعنی این‌که یا دولت‌ها قیمت‌گذار باشند که این نگاه ممکن است در کوتاه‌مدت جواب دهد اما پس از مدتی نمی‌شود این نظام کنترل دولتی در قیمت‌گذاری را پایدار نگه داشت. به همین دلیل آنچه باید اتفاق بیفتد که در همان توئیت قبلی هم نوشته بودم، این بود که یک همکاری مشترک میان دولت و صنف به وجود آید.

وی تاکید کرد: این مسیر را از دوستان خواسته‌ایم که انجام شود و گفت‌وگوهایی هم صورت گرفته، اما معمولاً سریع جواب نمی‌دهد. چون یک نگاه بخشنامه‌ای وجود دارد که سریع دستور داده شود، مثلاً بلیت بالاتر از قیمت ۵۰ هزار تومان دریافت نشود، اما در غیر این‌صورت برای پایدار ماندن قیمت‌گذاری باید تبادلی میان دولت و مرکز صنف انجام شود. با این نگاه، گفت‌وگوهایی را دوستان انجام می‌دهند اما باز هم مصرانه از آنها خواسته و می‌خواهیم که این مسیر را با تفاهم به جلو ببریم. در عین حال این‌که قبول داریم بازار هنر یک بازار تعاملی و آزاد است اما باید به مصرف‌کننده‌ی عمومی هم توجه کنیم.

نظر شما