شناسهٔ خبر: 16432 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افشای نگرانی کاخ سفید از ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اسلام(ص)

ایمیلی که هنوز هم سری است و توسط وزارت خارجه فرستاده شده بود، به این موضوع اشاره می کند که دولت اوباما در ابتدا فکر می کرده حملات لیبی به کلیپ موهن نسبت به اسلام و مسلمانان مرتبط است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در طی حملات ۲۰۱۲ بنغازی به یوتیوب، ایمیلی درباره کلیپ «بی‌گناهی مسلمانان» فرستاده بود که جزییاتش هنوز هم سری باقی مانده است. به گفته دارل آیسا عضو کنگره از حزب جمهوریخواه، این پیغام نشانگر این موضوع است که دولت اوباما در ابتدا بر این باور بود که اتفاقات رخ داده در لیبی پاسخی به این ویدیوی ضد اسلامی بوده است.

با وجود اینکه تمام این مدارک سری است، آیسا که از کاخ سفید درخواست کرده تا کل پیغام را به مردم نشان دهد، موضوع ایمیل و یک جمله از آن را وارد مدارک کنگره کرده است. این پیغام که ساعت ۹:۱۱ شب حمله و آن هم درست چندین ساعت قبل از به پایان رسیدن حمله فرستاده شده بود، «به روز رسانی اطلاعات درباره واکنش به حملات – لیبی» نام داشت. آنطور که آیسا می گوید یکی از جملات این ایمیل چنین بود: کاخ سفید برای آگاه‌سازی درباره نتایج ارسال ویدیوی کشیش جان با یوتیوب تماس می‌گیرد. به گفته آیسا عبارت «کشیش جان» اشاره به تریلر فیلم «بی گناهی مسلمانان» دارد زیرا کشیش تری جونز بود که برای آن تبلیغ می کرد.

یکی از مسئولان رسمی ارشد کاخ سفید نیز به ای بی سی نیوز گفته بود که این ایمیل نشان می‌دهد که کاخ سفید واقعا در ابتدا باور داشته که این ویدیو باعث به وجود آمدن حملات شده بود. این مسئول رسمی گفته بود: ما در حقیقت فکر می کنیم که این واقعه حرفی را که زدیم ثابت می کند. ما با توجه به تمام اعتراض های به وجود آمده در منطقه، نگران این ویدیو بودیم. جامعه اطلاعاتی نیز دلواپس نتایج پخش این ویدیو بود.

اما آیسا می‌گوید که ایمیل فرستاده شده با ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه سی‌آی‌ای دلیل اعتراض های به وجود آمده را پخش این ویدیو خوانده بود تناقض دارد، زیرا این پیغام قبل از اینکه سی‌آی‌ای بتواند پروسه جمع آوری مدارکش را به پایان برساند، فرستاده شده بود. آیسا به ای بی سی نیوز گفت: این ایمیل نشان می دهد که کاخ سفید تصمیمی شتاب‌زده و بر اساس روایتی غلط گرفته بود، آن هم حتی قبل از اینکه آمریکایی‌های موجود در منطقه بتوانند از خطر دور شوند و یا جامعه اطلاعاتی بتواند به نتیجه‌ای بر پایه مدارک موجود برسد.

کاخ سفید به طور رسمی درخواست کرده بود تا یوتیوب فیلم کوتاه «بی‌گناهی مسلمانان» را از روی سایت خود حذف کند، اما گوگل با این درخواست مخالفت و به این موضوع اشاره کرده بود که دسترسی به این ویدیو در کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی و همچنین لیبی و مصر با توجه به شرایط حساس آنها از بین رفته است.

این فیلم که سال ۲۰۱۲ اعتراض‌های وسیعی را در جهان برانگیخت، فیلم بلندی است که اسلام در آن دین خشونت و نفرت معرفی می شود و پیامبر آن حضرت محمد(ص) مردی ساده لوح و تشنه قدرت نشان داده می شود. هواداران حضرت محمد(ص) نیز در این فیلم قاتلانی بی رحم و وحشی و تشنه ثروت معرفی می شوند که به کشتن زن ها و کودکان تمایل دارند.

بسیاری از شخصیت های این فیلم به هنگام کشت و کشتار یا اخاذی، آیاتی از قرآن را که مشخصا تحریف و بازسازی شده است، می خوانند.

در حال حاضر این مسئله که آیا گوگل موظف است این کلیپ را حذف کند یا خیر به یک دعوی قانونی بستگی دارد که توسط بازیگری که می گوید نقشش در این فیلم تحت قوانین کپی رایت قرار می‌گیرد و نباید عمومی شود، به دادگاه کشانده شده است.

در این فیلم که مشخصا بودجه‌ای برای تهیه آن صرف شده و تدارکاتی ضعیف دارد از بازیگرانی آماتور استفاده شده است. این فیلم که استانداردهای ضعیف در تهیه آن به کار رفته، ظرف مدت پنج روز در یک استودیوی فیلمسازی در کالیفرنیا ساخته شد. در مجموع تمامی دست اندرکاران و بازیگران این فیلم از ۵۰ نفر تجاوز نمی‌کند.

نظر شما