شناسهٔ خبر: 16484 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشریح پرونده 3 هزار بورسیه‎ای که بدون آزمون پذیرش شدند

رئیس سازمان امور دانشجویان پرونده 3 هزار دانشجوی بورسیه ای که بدون آزمون پذیرش شدند را تشریح کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی به ویژه علامه دانشگاه هایی بودند که ظرفیت بالایی از دانشجویان تبدیل خارج به داخل را پذیرفته بودند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر مجتبی صدیقی، صبح امروز در نشستی خبری که در محل این سازمان برگزار شد، به تشریح وضعیت بورسیه های دوره گذشته و نحوه بورس شدن ۳ هزار و ۲ نفری پرداخت که بدون آزمون و براساس آیین نامه های موجود بورسیه شده بودند.

وی ادامه داد: اعزام دانشجو به خارج از کشور بر اساس قانون سال ۶۴ مجلس و آیین نامه اجرایی سال ۶۸ مصوب وزارت علوم انجام می گرفت که براساس این آیین نامه، داوطلبان از طریق برگزاری آزمون به خارج اعزام می شدند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: در همان سال‌ها مربیان دانشگاه‌ها که ضوابط علمی داشتند نیز براساس ظرفیت های موجود برای بورس معرفی شدند.

وی افزود: در سال ۸۵ دستورالعملی تنظیم شد که بر اساس آن رتبه های ممتاز، المپیادی‌ها، مربیان واجد شرایط علمی می توانستند از طریق فراخوان متقاضی، برای اعزام بورس شوند که این دستورالعمل به تایید وزیر وقت نیز رسیده بود.

صدیقی خاطرنشان کرد: دو سال دیگر یک بند دیگر نیز به این آیین نامه اضافه شد که بر اساس آن افرادی که دارای خدمات برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند نیز می توانستند متقاضی بورس خارج شوند. به تدریج در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص داد.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: داوطلبانی که در فراخوان شرکت می کردند علاوه بر این شرایط به یک معرف نیز نیاز داشتند که معاون فرهنگی وزیر علوم، یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس اعزام و رئیس دانشگاه به عنوان معرف پیش بینی شده بودند یعنی اگر داوطلبی مستعد هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی متقاضی بود ولی از این چهار مرجع یکی وی را تایید نمی کرد نمی توانست برای بورس تقاضا کند.

اعزام ۷۲۹ نفر از سال ۸۵ تا ۹۲

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ تا ۹۲ ، ۷۲۹ نفر از مسیر این فراخوان ها به خارج از کشور اعزام شدند افزود: تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان را نداشتند که یکی شرط معدل بود که براساس آن، معدل کارشناسی آنها ۱۴ و معدل کارشناسی ارشد آنها باید ۱۶ و بالای آن باشد. از این مجموعه اعزامی ها ۷۳ نفر معدل کارشناسی آنها پایین ۱۴ و ۷۰ نفر معدل کارشناسی ارشد آنها پایین ۱۶ بود.

هزینه هر دانشجوی بورسیه برای دولت

صدیقی با بیان اینکه برای هر دانشجوی بورسیه ۶۰۰ تا یک میلیارد تومان هزینه صرف می شود و باید بهترین ها اعزام شوند، تصریح کرد: از سال ۸۹ با توجه به مشکلات ارزی که به وجود آمد بحث تبدیل بورسیه خارج به داخل مطرح شد.

تبدیل بورس خارج به داخل حدود ۲ هزار نفر

وی یادآورشد: از طریق تبدیل بورس خارج به داخل یک هزار و ۸۸۴ نفر به دانشگاه های داخل معرفی شده و پذیرش دریافت کردند.

۲۲۸ نفر معدل پایین ۱۴

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: از این مجموعه هم ۲۲۸ نفر معدل کارشناسی آنها زیر ۱۴ بود که اگر بخواهیم به تفکیک عنوان کنیم باید بگوییم، معدل ۷ نفر از این افراد زیر ۱۲، ۷۰ نفر بین ۱۲ و ۱۳، ۱۵۱ نفر بین ۱۳ و ۱۴ قرار داشت.

وی افزود: معدل کارشناسی ارشد ۳۰۵ نفر نیز از این مجموع زیر ۱۶ بود که اگر به تفکیک عنوان کنیم باید بگوییم معدل ۴ نفر زیر ۱۴، ۵۴ نفر بین ۱۴ و ۱۵، ۲۴۷ نفر بین ۱۵ تا ۱۶ قرار داشت.

۲۳۵ نفر فاقد شرایط سنی

صدیقی ادامه داد: ۲۳۵ نفر نیز زمان معرفی فاقد شرایط سنی بودند و ۱۸۳ نفر سند محضری ارایه نکرده بودند و دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی به ویژه علامه دانشگاه هایی بودند که ظرفیت بالایی از دانشجویان تبدیل خارج به داخل را پذیرفته بودند.

دانشگاه علامه بیشترین پذیرنده بورس های تبدیلی

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: دانشگاه علامه با توجه به عجله زیادی که برای پذیرش داشته در خیلی از موارد نامه نهایی وزارتخانه را نیز دریافت نکرده بود. حتی در یک نامه که در آن قید شده که پذیرش صورت می گیرد یا نه توسط دانشگاه علامه پذیرش انجام شده است.

عدم لحاظ نظر هیات مرکزی جذب

وی افزود: نیمی از این یک هزار و  ۸۸۴ نفر نظر هیات مرکزی جذب و گزینش وزارت علوم را نداشتند و تاکنون فقط ۵۵۰ نفر از این افراد جایابی شده و حکم بورس آنها صادر شده است.

شهریه دانشجویان بورسیه داخل

وی ادامه داد: برای هر دانشجوی گروه علوم انسانی ۳۰ میلیون تومان و برای هر دانشجوی غیرعلوم انسانی ۴۰ میلیون تومان به عنوان شهریه برای این دانشجویان پرداخت می شود.

عدم کیفیت آیین نامه بورس مربیان

صدیقی در ادامه به آیین نامه ادامه تحصیل مربیان اشاره کرد و گفت: این آیین نامه شرایط کیفی نداشت. در ۵ سال اخیر ۹۳۳ نفر از مربیان برای بورس معرفی شدند که برخی از اینها مربیان پیمانی بودند که نیاز به تصویب هیات امنای دانشگاه‌ها داشتند و بدون تایید هیات امنا معرفی شده بودند.

وی همچنین به آیین نامه ایثارگران دانشگاهها و وزارت علوم اشاره کرد و گفت: این آیین نامه نیز شرط معدل دارد، کارشناسی ۱۳، کارشناسی ارشد ۱۵ که ۱۸۵ نفر از این آیین نامه استفاده کردند که تعداد معدودی ضوابط را نداشتند که در مجموع ۹۳۳ مربی، یک هزار و ۸۸۴ تبدیل خارج به داخل و ۱۸۵ نفر از ایثارگران مجموع ۳هزارو ۲ نفری را تشکیل می دهد که بدون آزمون و با شرایط آیین نامه آن دوره بورسیه شده اند .

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: هر پرونده تبدیل به داخل که مهلت قانونی داشته و توانسته از دانشگاه پذیرش بگیرد به دانشگاه‌ها معرفی شده است.

تاکید نمایندگان به برخورد با متخلفین

وی تصریح کرد: ما وارد پرونده گذشته نمی شویم. برخی از روزنامه ها نوشته بودند که نبش قبر کرده ایم ولی ما بنا نداریم این کار را انجام بدهیم. در گزارشی هم که به کمیسیون آموزش دراین خصوص ارایه شد نمایندگان اعلام کردند که با موارد خلاف مقررات برخورد شود.

استقرار نمایندگان نهادهای نظارتی برای بررسی پرونده ها

صدیقی افزود: اکنون نمایندگان نهادهای نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات در سازمان مستقر شده و پرونده ها را بررسی می کنند.خیلی از پرونده ها بررسی شده مواردی نیز اعلام شده است. 

وی تاکید کرد: کلیه کسانی که در سالهای اخیر مشغول به تحصیل بودند و مطابق آیین نامه عمل کردند مشکل خاصی نداشتند و با کمک و همکاری ما سریع تر جایابای می شوند.

جایابی برای ۵۵۰ نفر از بورس های تبدیلی

صدیقی در ادامه افزود: از یک هزار و ۸۸۴ نفر تبدیل بورس خارج به داخل  ۵۵۰ نفر جایابی شده اند و مابقی نیز اگر نظر هیات مرکزی جذب را به دست بیاورند احکام بورس آنها صادر می شود.

اعلام ظرفیت بورس خارج

وی به بورس خارج از کشور در سال ۹۳ نیز اشاره کرد و گفت: در بورس خارج از کشور سال ۹۳ نیز ۱۱۰ ظرفیت اعلام شد که دو برابر ظرفیت سنجش به دانشگاه ها اعلام شده است و در خرداد مصاحبه علمی و سوابق علمی آنها انجام شده و نیمی از آنها معرفی می شوند.

عدم وجود محدودیت برای اعزام دانشجویان

وی تصریح کرد: محدودیتی برای اعزام دانشجویان به کشورهای خارج نداریم. به قریب اتفاق کشورها دانشجویان اعزام می شوند.

صدیقی افزود: در مورد بورس داخل نیز فراخوان جذب اردیبهشت ماه اعلام شده و ضوابط بورسیه اعلام شد. حداقل معدل کارشناسی ۱۵ و کارشناسی ارشد ۱۷ اعلام شد.

وی ادامه داد: قبلا اعلام شده بود ۱۰ درصد نفر اول فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاهها می توانند برای تقاضا اقدام کنند که ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت.

صدیقی ظرفیت بورس داخل را  ۲۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: بورس برای دانشگاه های بزرگ نبوده بلکه برای دانشگاه های کوچک است دانشگاه های بزرگ می توانند از فار غ التحصیلان دکتری استفاده کنند.

آیین نامه مربیان در انتظار ابلاغ وزیر

وی به آیین نامه مربیان اشاره کرد و گفت: آیین نامه تغییر کرده و در شورای مرکزی بورس مصوب شده و منتظر تایید وزیر علوم است.

هدفمندی فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت

رئیس سازمان امور دانشجویان  در مورد فرصت مطالعاتی نیز افزود: برنامه ما در این رابطه توسعه هدفمند است سال گذشته ۴۰۰ نفر و امسال ۸۰۰ نفر از دوره فرصت مطالعاتی کوتاه مدت استفاده کردند.

نظر شما