شناسهٔ خبر: 16591 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: بازگشت دولتمردان اسلامی به قرآن مشکلات را حل می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دوران معاصر امت اسلام با بحران هویت معرفتی نسبت به قرآن مواجه است گفت: اگر قلم و قدم دولتمردان در کشورهای اسلامی در مسیر بازگشت به قرآن قرار گیرد نیمی از مشکلات حل می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم تجلیل از نفرات برتر طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و شرکت کنندگان سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران برگزار شد. 

علی جنتی در این مراسم با بیان اینکه قرآن کریم تجلی ذات ربوبی و اسماء و صفات الهی است گفت: قرآن معجزه جاودانه‌ای است که از سپهر عالم قدس بر سراپرده دنیا نازل شده تا در مسیر کمال و هدایت انسان و بشارتگر امت باشد. 

وی افزود: کلام وحی اصلی‌ترین منبع شناخت حقیقت است و انس با قرآن موجب تعمیق معنا در افق زندگی انسان به شمار می‌آید و از این رو حضرت علی(ع) قرآن را حلال مشکلات مادی و معنوی می‌دانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مطالعه سیره ائمه(ع) نیز درمی‌یابیم که رسالت تعلیم، تبلیغ و اقامه احکام نورانی قرآن از مهمترین ارکان سیره آنان بوده است، گفت: ترویج کتاب خدا از فضائل موکدی است که نظام جمهوری اسلامی عهده‌دار آن است. 

وی همچنین با تبریک سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام این عید را عید انسانیت عنوان کرد و گفت: ره‌آورد بعثت از پیامبر(ص) دو عطیه الهی یعنی قرآن و دیگری رسالت است که تقارن این عید با سالروز آزادسازی خرمشهر نشان می‌دهد که ملت ما با تآسی از قرآن به پیروزی رسید. 

جنتی تصریح کرد: ا ما اسلامی در دنیای معاصر با بحران هویت معرفتی نسبت به قرآن مواجه است که به شکل عدم انسجام فرهنگی یا تعارضات عقیدتی خود را نشان می‌دهد. 

وی تصریح کرد: اگر قلم نخبگان و دولتمردان در کشورهای اسلامی در مسیر بازگشت به قرآن قرار گیرد و مبنای کشور را توسعه قرآنی قرار دهند و به اسلام اعتماد کنند نیمی از مشکلات حل می‌شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اتحاد و انسجام اسلامی را نتیجه و ره‌آورد عمل به قرآن کریم دانست و افزود: عصر حاضر زمان برانگیختن و خودآگاهی است لذا با بازگشت به مبانی کلام و پرهیز از تعصب جاهلانه وحدت اسلامی در سایه قرآن تجلی می‌یابد که قرآن کریم نیز اتحاد را نعمت الهی و اختلاف را عذاب الهی می‌داند و وحدت را از مظاهر تقوای الهی توصیف می‌کند. 

جنتی اظهار کرد: مسلمانان می‌توانند باحفظ اعتدال و تکیه بر عناصر مشترک دینی اتحاد اسلامی را تقویت کنند و راه رسیدن به وحدت این است که با وسعت نظر فراتر از مرزهای ملی، مذهبی و قبیله‌ای بیندیشند و مصالح اسلام را بر مصالح جزئی مقدم بدارند. 

وی با تاکید بر اینکه قرآن نسبت به پیامدهای شوم اختلاف هشدار می‌دهد، گفت: این کلام الهی منشور وحدت و محور اتحاد امت اسلامی است که با تامل در مصادیق حبل‌الله درمی‌یابیم که قرآن یکی از مصادیق بارز آن است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بازگشت به قرآن و تمسک به آن موجب وحدت اسلامی و دوری از آن سبب تفرقه خواهد شد. در حالی که این کتاب، کتاب زندگی شرافتمندانه در دنیا و آخرت است. 

جنتی همچنین خاطرنشان کرد: به برکت جمهوری اسلامی ایران انس با قرآن در میان اقشار مختلف جامعه شکل گرفته و قاریان قرآن در همه محافل دیده می‌شوند و حافظان قرآن نیز رو به افزایش است. 

وی همچنین با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بویژه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امید است این مسابقات که ۳۰ سال در مسیر ترویج قرآن و هنر آسمانی قرائت و تلاوت تجربه گرانسنگ در میان کشورهای اسلامی دارد بتواند مسیر تکاملی خود را طی کرده و در رسیدن به اهداف خود موفق باشد. 

در پایان این مراسم به ۱۴ نفر از حافظان برتر شرکت کننده در طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم با اهدای هدایا و لوح تندیس تقدیر شد. 

نظر شما